Виклики та орієнтири розбудови освіти з позиції синергетики
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-14.%25pKeywords:
синергетика, самоорганізація, педагогічна синергетика, освітня парадигма.Abstract
Статтю присвячено проблемі теоретичного осмислення синергетики
щодо розвитку сучасної освіти. Обґрунтовано, що домінування у науці
постнекласичного типу раціональності актуалізує проблеми моделю
вання розвитку освіти в контексті синергетичної парадигми. Показано,
що синергетика допоможе подолати основні суперечності на шляху
розвитку і трансформації системи сучасної освіти. Проведений аналіз
свідчить, що сучасна наука розглядає синергетику і як наукову
парадигму, і як загальнонаукову теорію, і як конкретно наукову теорію
різних наук, у тому числі педагогіки та психології. Адже освіта є
синергічною за своєю суттю, і її варто розглядати як цілісну динамічну
систему, здатну до самоорганізації з усіма її системними харак
теристиками.
References
Аршинов В.И. Становление субъекта постнеклассической
науки и образования / В.И. Аршинов, В.А. Буров, П.М. Гор
дин // Синергетическая парадигма. Синергетика образова
ния. – М.: Прогресс Традиция, 2007. – С. 114 136.
Буданов В.Г. Синергетические стратегии в образовании
[Електронний ресурс] / В.Г.Буданов. – Режим доступа: http: /
/spkurdyumov.narod.ru/Budanov11.htm
Громкова М.Т. Синергетические подходы в современном
образовании / М.Т. Громкова // Синергетическая парадигма.
Синергетика образования. – М.: Прогресс Традиция, 2007. –
С. 281 292.
Гусельцева М.С. Культурно историческая психология: от
классической – к постнеклассической картине мира / М.С. Гу
сельцева // Вопросы психологии. – 2003. – № 1. – С. 99 115.
Князева Е.Н. Пробуждающее образование / Е.Н. Князева //
Синергетическая парадигма. Синергетика образования. – М.:
Прогресс – Традиция, 2007. – С. 369 387.
Корнилова Т.В. Методологические основы психологии /
Т.В. Корнилова, С.Д. Смирнов. – СПб.: Питер, 2006. – 320 с.
Кульневич С.В. Педагогика самоорганизации: феномен
содержания: Монография / С.В. Кульневич. – Воронеж, 1997. –
с.
Микешина Л.А. Человек интерпретирующий, или синергети
ческие и герменевтические контексты образования / Л.А. Ми
кешина // Синергетическая парадигма. Синергетика обра
зования. – М.: Прогресс–Традиция, 2007. – С. 137 160.
Нестеренко Г.О. Синергетичний вимір самореалізації осо
бистості в умовах трансформації суспільства: автореф. дис. на
здобуття наук. ступеня канд. філос. наук: спец 09.00.03
“Соціальна філософія та філософія історії”. – К., 2003.– 18 с.
Савичева Н.Г. Образовательно воспитательное пространство
как синергийная коммуникация / Н.Г. Савичева // Синер
гетическая парадигма. Синергетика образования. – М.:
Прогресс Традиция, 2007. – С. 557 565.
Смирнов И.П. Синергетика открытого профессионального
образования / И.П. Смирнов // Мир образования – образования
в мире. – 2002. – № 4. – С. 3 – 17.
Тульчинский Г.Л. Смысл и гуманитарное знание / Г.Л. Туль
чинский // Проблема смысла в науках о человеке. – М.: Смысл,
– С. 7 26.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.