Динамічні характеристики мотиваційних утворень особистості студента в адаптаційному процесі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-13.%25pКлючові слова:
мотиваційно-смислові суб’єктні утворення досягнення, пізнання, афіліації, домінування, механізми психологічного захисту, стадії адаптаційного процесу.Анотація
У статті розглядаються мотиваційно-особистісні аспекти адаптації
студентів. Показано, що процес формування особистості майбутнього
фахівця, відповідної структури мотивів і системи цілей відбувається
впродовж усього періоду навчання, з першого до п’ятого курсу.
Наводяться результати емпіричного дослідження кількісної й змістовної
динаміки мотиваційних утворень особистості студентів в процесі їх
адаптації до навчання у вузі. Визначені зв’язки динамічних характе-
ристик таких особистісних мотиваційно-смислових структур, як
досягнення, пізнання, афіліація, домінування з етапами адаптаційного
процесу. У завершенні статті формулюється висновок про необхідність
розробки способів і технологій психологічної допомоги студентам у
розвитку їх мотиваційної сфери.
Посилання
ОрловЮ.М. Потребностно-мотивационные факторы эффектив-
ности учебной деятельности студентов вуза: дисс. ... д-ра психол.
наук: 19.00.07 / Юрий Михайлович Орлов. – М., 1984. – 525 с.
Бирбих P.P. Мотивационные аспекты адаптации студентов к
учебному процессу в вузе / P.P.Бирбих // Психолого –
педагогические аспекты адаптации студентов к учебному
процессу в вузе. – Кишинев: Штиинца, 1990. – С. 17-29.
Якобсон П.М. Психологические проблемы мотивации поведе-
ния человека / П.М.Якобсон. – М.: Просвещение, 1969. – 317 с.
Анцыферова Л. И. Личность в трудных жизненных условиях:
переосмысление, преобразование ситуаций и психологическая
защита / Л. И. Анцыферова // Психологический журнал. –
– Т. 15, №1. – С. 3-18.
Медведев В. И. О проблеме адаптации / В. И. Медведев //
Компоненты адаптационного процесса / под ред. В.И. Мед-
ведева. – Л., 1984. – С. 3-16.
Богомолов А.М. Структурно-динамическая модель системы
психологической защиты личности / А. М. Богомолов,
А. Г. Портнова // Успехи современного естествознания. –
– № 3. – С. 27-29.
Яницкий М. С. Адаптационный процесс: психологические
механизмы и закономерности динамики / М. С. Яницкий. –
Кемерово : Изд-во Кем ГУ, 1999. – 84 с.
Алєксєєва Т. В. Психологічні фактори та прояви процесу
адаптації студентів до навчання у вищому навчальному закладі:
автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук:
спец. 19. 00. 01 “Загальна психологія, історія психології” /
Т. В. Алєксєєва. – К., 2004. – 25 с.
Березин Ф.Б. Психическая и психофизиологическая адаптация
человека / Ф.Б.Березин. – Л.: Наука, 1988. – 270 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.