Особливості рефлексії професійної діяльності молодих викладачів вишу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pКлючові слова:
рефлексія, молодий викладач, самосвідомість, педагогічна діяльність.Анотація
На пробемі навчання і виховання особистості, здобуття нею соціально
виправданої і в той же час незалежної лінії життя сфокусована увага
філософів і соціологів, психологів і педагогів. Тільки високоморальна,
культурна, професійна особистість може сформувати і навчити іншу
культурну особистість. З розвитком педагогічної рефлексії у викладача
вишу пов’язано рішення багатьох кардинально важливих запитань:
підготовка до самореалізації в педагогічній сфері (перш за все, відхід від
шаблонів і стереотипів), вироблення програми вимог до себе, до процесу
і результату професійної діяльності; усвідомлення змісту педагогічної
складової професії; набуття зацікавленого, критичного відношення до
різних її аспектів; послідовне збагачення професійного досвіду в
педагогічній діяльності, доведення їх до рівня актуальних психолого-
педагогічних і соціокультурних потреб. Відомо, що розвинутою
рефлексією володіють не всі педагоги, відповідно виникає необхідність
не тільки діагностувати рефлексивні дії і здібності до професійного
мислення, але й компенсувати їх шляхом розвитку рефлексивної
культури, що повинно забезпечити використання професійно-педаго-
гічного мислення в навчально-виховному процесі. В даній статті
представлений аналіз основних особливостей стану проблеми рефлексії і
найбільш перспективних напрямків її подальшої розробки, а також
основне дослідження було спрямоване на безсумнівну корисність рефлексії
в педагогічній діяльності, звернуто увагу на причини, що гальмують
розвиток рефлексії, а також види рефлексії і особливості рефлексії
молодих викладачів.
Посилання
Ерохина Т.А. Ретроспекция научного знания в контексте
формирования у студентов умений рефлексии / Т.А.Ерохина//
Педагогические науки. – 2008. – №4. – С.22-25.
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и
методика ёё диагностики / А.В.Карпов// Психологический
журнал. – 2003, том 24. – №5 – С.45-57.
Кандыбович Л.В. Психологическое сопровождение становления
профессионального самопознания молодых педагогов / Л.В.Кан-
дыбович // Мир психологии. – 1999. – №2. – С.21- 24.
Лаухина И.В. Адаптация молодых специалистов в коллекти-
ве / И.В.Лаухина// Педагогические науки. – 2008. – №4. –
С. 129-131.
Орлов В.Ф. Професійне становлення вчителя як предмет
педагогічних досліджень / В.Ф.Орлов// Педагогіка і пси-
хологія. – 2005. – №1 (46). – С.43-51.
Орлов В.Ф. Развитие профессионально-личностной рефлексии
мастера п/о / В.Ф.Орлов// Профессиональное образование. –
– №3. – С.6-8.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.Л.Рубинш-
тейн. – М.: Педагогика, 1973. – 423 с.
Савчин М. Студент. Рефлексія як механізм вдосконалення
професійної діяльності фахівця / М.Савчин// Педагогіка і
психологія професійної освіти. – 2002. – №2. – С. 137-146.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.