Особливості рефлексії професійної діяльності молодих викладачів вишу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pKeywords:
рефлексія, молодий викладач, самосвідомість, педагогічна діяльність.Abstract
На пробемі навчання і виховання особистості, здобуття нею соціально
виправданої і в той же час незалежної лінії життя сфокусована увага
філософів і соціологів, психологів і педагогів. Тільки високоморальна,
культурна, професійна особистість може сформувати і навчити іншу
культурну особистість. З розвитком педагогічної рефлексії у викладача
вишу пов’язано рішення багатьох кардинально важливих запитань:
підготовка до самореалізації в педагогічній сфері (перш за все, відхід від
шаблонів і стереотипів), вироблення програми вимог до себе, до процесу
і результату професійної діяльності; усвідомлення змісту педагогічної
складової професії; набуття зацікавленого, критичного відношення до
різних її аспектів; послідовне збагачення професійного досвіду в
педагогічній діяльності, доведення їх до рівня актуальних психолого-
педагогічних і соціокультурних потреб. Відомо, що розвинутою
рефлексією володіють не всі педагоги, відповідно виникає необхідність
не тільки діагностувати рефлексивні дії і здібності до професійного
мислення, але й компенсувати їх шляхом розвитку рефлексивної
культури, що повинно забезпечити використання професійно-педаго-
гічного мислення в навчально-виховному процесі. В даній статті
представлений аналіз основних особливостей стану проблеми рефлексії і
найбільш перспективних напрямків її подальшої розробки, а також
основне дослідження було спрямоване на безсумнівну корисність рефлексії
в педагогічній діяльності, звернуто увагу на причини, що гальмують
розвиток рефлексії, а також види рефлексії і особливості рефлексії
молодих викладачів.
References
Ерохина Т.А. Ретроспекция научного знания в контексте
формирования у студентов умений рефлексии / Т.А.Ерохина//
Педагогические науки. – 2008. – №4. – С.22-25.
Карпов А.В. Рефлексивность как психическое свойство и
методика ёё диагностики / А.В.Карпов// Психологический
журнал. – 2003, том 24. – №5 – С.45-57.
Кандыбович Л.В. Психологическое сопровождение становления
профессионального самопознания молодых педагогов / Л.В.Кан-
дыбович // Мир психологии. – 1999. – №2. – С.21- 24.
Лаухина И.В. Адаптация молодых специалистов в коллекти-
ве / И.В.Лаухина// Педагогические науки. – 2008. – №4. –
С. 129-131.
Орлов В.Ф. Професійне становлення вчителя як предмет
педагогічних досліджень / В.Ф.Орлов// Педагогіка і пси-
хологія. – 2005. – №1 (46). – С.43-51.
Орлов В.Ф. Развитие профессионально-личностной рефлексии
мастера п/о / В.Ф.Орлов// Профессиональное образование. –
– №3. – С.6-8.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.Л.Рубинш-
тейн. – М.: Педагогика, 1973. – 423 с.
Савчин М. Студент. Рефлексія як механізм вдосконалення
професійної діяльності фахівця / М.Савчин// Педагогіка і
психологія професійної освіти. – 2002. – №2. – С. 137-146.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.