Психологічні аспекти міжособистісних взаємин педагогів та вихованців в умовах закладів інтернатного типу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pКлючові слова:
соціальні сироти, емоційна депривація, інституалізація, школа-інтернат, взаємини в системі “педагог-вихованець”.Анотація
У статті проаналізовано психологічні аспекти міжособистісних
взаємин педагогів та вихованців закладів інтернатного типу. Зокрема,
розглянуто особливості емоційної депривації вихованців шкіл-інтернатів
та її вплив на особистісний розвиток дитини. В результаті дослідження
встановлено, що в організації міжособистісних взаємин педагогів та
вихованців важливою є реалізація опікунсько-виховної функції школи-
інтернату. Одним із засобів досягнення цієї функції є емоційно-насичене
та прихильне спілкування педагогів з вихованцями державних закладів
опіки, що здійснюється у формі суб’єкт-суб’єктних відносин.
Посилання
Выговская Л.П. Эмпатийные отношения младших школь-
ников, воспитывающихся вне семьи / Л.П. Выговская //
Психологический журнал. – 1996. – Том 17. – №4. – С.55-63.
Вовчик-Блакитна О.О. Дитина в контексті сучасних соціо-
культурних тенденцій виховання / О.О.Вовчик-Блакитна //
Практична психологія і соціальна робота. – 2008. – № 9. – С.1-5.
Дети “группы риска”: [материалы межд. конференции]. – СПб.:
Изд-во РГПУ им. А.И.Герцена, 2001. – 173 с.
Запобігання інституціалізації дітей раннього віку. Інноваційні
технології соціальної роботи з профілактики відмов від
новонароджених дітей: метод. посіб. / [автори – упоряд.:
Алєксєєнко Т.Ф., Безпалько О.В. та ін.] [Електронний ресурс] –
К.: Століття, 2008. – 224 с. – Режим доступу: http://
www.unicef.org/ukraine/Training_Zapobigannia_instytucializacii_
pdf.
Кондратьев М.Ю. Социальная психология закрытых образо-
вательных учреждений / М.Ю.Кондратьев. – СПб.: Питер,
– 304 с.
Корчак Я. Как любить ребёнка: книга о воспитании; пер. с
польск. / Я.Корчак – М.: Политиздат, 1990. – 493 с.
Крайг Г. Психология развития / Г.Крайг. – СПб.: Питер,
– 992 с.
Кулеша М.М. Шкільна тривожність учнів початкових класів
шкіл-інтернатів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьків-
ського піклування / М.М.Кулеша // Збірник наукових праць
Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. Проблеми
загальної та педагогічної психології – К., 2004. – Т.VI. –
Вип.5. – С. 154-161.
Кулеша-Любінець М.М. Особливості професійного спілкування
педагогів в умовах закладів інтернатного типу / М.М.Кулеша-
Любінець // Збірник наукових праць: філософія, соціологія,
психологія. – Івано-Франківськ, 2010. – Вип.15. – Ч.2. –
С. 107-115.
Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология разви-
тия, детство, отрочество: учеб. для вузов по пед. спец /
В.С.Мухина. – 7-е изд., стереотип. – М.: Академия, 2002. –
с.
Огренич Н.М. Педагогічні умови формування соціальної
відповідальності учнів шкіл-інтернатів для дітей-сиріт:
автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук /
Н.М.Огренич. – К., 1997. – 22 с.
Опіка над дітьми в добу трансформації суспільного устрою:
[монографія] [Завгородня Т.К., Лисенко Н.В. та ін.] / заг. ред.
Б.М.Ступарика. – Івано-Франківськ – Ужгород: Мистецька
лінія, 2002. – 152 с.
Прихожан А.М. Дети без семьи: (Детский дом: заботы и тревоги
общества) / А.М.Прихожан, Н.Н.Толстых. – М.: Педагогика,
– 160 с.
Психическое развитие воспитанников детского дома / под ред.
И.В.Дубровиной, А.Г.Рузской. – М.: Педагогика, 1990. – 264 с.
Соціальне становлення дитини у прийомній сім’ї: соціальний
супровід: [посібник] [Волинець Л.С., Капська А.Й. та ін.] /
заг. ред. Л.С.Волинець. – К.: Український ін-т соціальних
досліджень, 2000. – 127 с.
Стрюк К.І. Особливості спілкування дітей-сиріт в умовах
дитбудинку / К.І.Стрюк // Педагогіка і психологія. – 1999. –
№ 3. – С.72-77.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.