Функційні особливості принципу задоволення і принципу реальності та їх роль у соціальній активності особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pКлючові слова:
принцип реальності, принцип задоволення, внутрішня напруга, соціальна активність особистості, соціалізація, свідоме, несвідоме, інфантильність, психічна енергіяАнотація
У статті проаналізовано точки зору стосовно поглядів на соціалізацію
в різних наукових парадигмах. Висвітлено функційні особливості
принципу задоволення та принципу реальності в психічній організації
суб’єкта. Особливий акцент поставлено на інтерпретації в психо#
аналітичній та психодинамічній парадигмах феномена соціалізації, ролі
принципів задоволення та реальності у соціальній активності особистості.
Проведено порівняльний аналіз понять “розвиток особистості” та
“виховання” та диференційовано їх подібні та відмінні ознаки в ракурсі
соціалізації. Охарактеризовано взаємозв’язок асоціальної поведінки з
ситуативним домінуванням принципів задоволення та реальності.
Виявлено сфери функціонування та специфічність прояву цих принципів
в соціальній поведінці суб’єкта. Акцентовано увагу на суперечливому
характері функціонування та перетягування психічної енергії на свою
користь принципами задоволення та реальності. Досліджено витоки
інфантилізму, неконструктивного використання внутрішньої енергії, що
має негативний вплив на соціалізацію в цілому. Окреслено особливості
психокорекційної роботи за методом АСПН в напрямку зменшення
внутрішнього напруження, розширення перспектив самоактуалізації та
ефективної соціалізації особистості.
Посилання
Абраменкова В.В. Психологія розвитку. Словник / В.В.Аб#
раменкова. – М., –2008. – 231 с.
Андреева Г.М. Социальная психология / Г.М.Андреева. – М.:
Наука, 1994. – 324 с.
Авдеева Н.Н. Формирование личности ребенка в дошкольном
возрасте / Н.Н.Авдеева, М.Г.Елагина, С.Ю.Мещерякова //
Психологические основы формирования личности. – М., 1986.
Авдеева Н.Н.Развитие образа самого себя у младенца: канд.
дис. / Н.Н.Авдеева. – М., 1982.
Баженова О.В. Диагностика психичесского развития детей
первого года жизни в норме и патологии: канд. дис. /
О.В.Баженова. – М., 1986.
Барнесс Э., Бернард Д. Психоаналитические термины и
понятия: Словарь. Перев. с англ. А.М. Боковикова, И.Б. Грин#
шпуна, А. Фильца / Э.Барнесс, Д.Бернард. – М.: Независимая
фирма “Класс”, 2000. – 304 с.
Берн E. “Введение в психиатрию и психоанализ для непос#
вященных” / E.Берн. – К.: PSYLIB, 2004. – 304 с.
Бренер Ч. Роль психичесского конфликта в душевной жизни /
Ч.Бренер. – М.: Академический проект, 2001. – 340 с.
Грицанов А.А. Новейший философский словарь / А.АГрица#
нов. – М.: Изд. В.М. Скакун, 1998. – 896 с.
Зонн Й. Человек и его Кумиры: Анализ структуры личности /
Й.Зонн. – М.: Смысл,1988 – 300 с.
Кляйн М. Развитие в психоанализе / М.Кляйн. – М.: Ака#
демический проект, 2001. – 510 с.
Лейбин В.Словарь – справочник по психоанализу /В.Лейбин. –
М.: АСТ, 2010. – 1215 с.
Лисина М.И. Влияние отношений с близкими взрослыми на
развитие ребенка раннего возраста / М.И.Лисина// Вопр.
психол. – 1961. – №3. – С.117#124.
Маркузе Г. Эрос и цивилизация / Г. Маркузе. – М.: Смысл,
– 300 с.
Lichtenberg J.D.Psychoanalyse und Sauglingsforschung. Ber#
lin,1991
Обухова Л.Ф. Развитие классического психоанализа в работах
А.Фрейда Детская (возрастная) психология / Л.Ф.Обухова. –
М.: Институт обще гуманитарных исследований, 1999. – 344 с.
Поляков Ю.Ф., Солоед К.В. Развитие инициативности у детей
первого года жызни в условиях материнской депривации //
“Вопросы психологии”/ Ю.Ф.Поляков, К.В.Солоед. – 2000. –
№4. – с. 9.
Райвери Д. О происхождении психического конфликта в раннем
детстве //http:www/psychol#ok7ru/lib/klein.
Сироткин С.Ф. Проблема взаимосвязи агрессивности и чувства
реальности / С.Ф.Сироткин // Журнал практической пси#
хологии и психоанализа. – 2000. – № 6. – 18 с.
Фрейд З. Влечения и их судьба. //Основные психологические теории
в психоанализе / З.Фрейд. – М.: Госиздат, 1923. – С. 103#123.
Фрейд З. Лекции по психоанализу / З Фрейд. – М.: Смысл,
– С.334#349.
Фрейд З. Положения о двух принципах психической деятель#
ности //Основные психологические теории в психоанализе /
З.Фрейд. – М.: Госиздат, 1923. – С.82#89.
Шмидт#Хеллерау К. Влечение к жизни и влечение к смерти.
Либидо и Лета / К.Шмидт#Хеллерау. – М.: Издательство Б и
К, 2003. – 400 с.
Яценко Т.С. Основи глибинної психокорекції феноменологія,
теорія і практика / Т.С.Яценко. – Київ: Вища школа, 2006. –
С 200#228.
Яценко Т.С. Теорія та практика групової психокорекції /
Т.С.Яценко. – Київ: Вища школа, 2004. – 500 с.
Яценко Т.С., Іваненко Б.Б., Аврамченко С.М. Концептуальні
засади і методика глибинної психокорекції / Т.С.Яценко,
Б.Б.Іваненко, С.М.Аврамченко. – Київ: Вища школа, 2008. –
с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.