Криза 13 років як феномен вікового розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pКлючові слова:
вікова нормативна криза, вікові межі, криза 13 років, підлітковий вік, симптомокомплекс.Анотація
Аналізується психологічний зміст кризи 13 років як нормативної у
віковому розвитку (вікові межі, особливості). Визначено типові наукові
уявлення про її значення (від визнання у віковому розвитку – до
заперечення). Наголошується на недоцільності її ототожнення з
характеристиками підліткового віку, що несприятливо впливає на
реалізацію диференційованого підходу у практиці педагогічної діяльності.
Актуалізується необхідність експериментального вивчення кризи 13 років
як окремого вікового етапу у системі вікової періодизації.
Посилання
Выготский Л.С. Собр. соч.: в 6 т. / Л.С. Выготский / Под ред.
Д.Б. Эльконина. – М.: Педагогика, 1984. – Т. 4. – 432 с., –
ил. – (Акад. пед. наук СССР).
Генотип. Среда. Развитие / М.С. Егорова, Н.М. Зырянова,
О.В. Паршикова и др. – М.: ОГИ, 2004. – 574 с.
Дарвиш О.Б. Возрастная психология / О.Б. Дарвиш. – М.:
ВЛАДОС(ПРЕСС, 2003. – 264 с.
Кондратенко Л.О. Питання періодизації психічного розвитку в
історії вітчизняної психології (кінець XIX – початок XXI
століття) / Л.О. Кондратенко // Актуальні проблеми сучасної
української психології: наукові записки Інституту психології ім.
Г.С. Костюка АПН України; за ред. С.Д. Максименка. – К.:
Нора(Друк, 2003. – Вип. 23.– С. 146–156.
Левченко А. Психологічні особливості підліткового віку /
А. Левченко // Психолог. – 2003. – № 42 (90). – С. 9–16.
Маркова, О.Ю. Психология пола и возраста / О.Ю. Маркова. –
СПб.: ЛЭТИ, 2000. – 68 с.
Обозов Н.Н. Возрастная психология: юность и зрелость /
Н.Н.Обозов.– СПб.: СанВеда, 2000. – 135 с.
Поліщук В.М. Криза 13 років: феноменологія, проблеми /
В.М. Поліщук. – Суми: ВТД “Університетська книга”, 2006. –
с.
Сарджвеладзе Н.И. Личность и ее взаимодействие с социальной
средой / Н.И. Сарджвеладзе. – Тбилиси: Мицниеренба, 1989. –
с.
Слободчиков В.И. Категория возраста в психологии и педагогике
развития / В.И. Слободчиков // Вопросы психологии. – 1991. –
№ 2. – С. 37 – 49.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.