Криза 13 років як феномен вікового розвитку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-11.%25pKeywords:
вікова нормативна криза, вікові межі, криза 13 років, підлітковий вік, симптомокомплекс.Abstract
Аналізується психологічний зміст кризи 13 років як нормативної у
віковому розвитку (вікові межі, особливості). Визначено типові наукові
уявлення про її значення (від визнання у віковому розвитку – до
заперечення). Наголошується на недоцільності її ототожнення з
характеристиками підліткового віку, що несприятливо впливає на
реалізацію диференційованого підходу у практиці педагогічної діяльності.
Актуалізується необхідність експериментального вивчення кризи 13 років
як окремого вікового етапу у системі вікової періодизації.
References
Выготский Л.С. Собр. соч.: в 6 т. / Л.С. Выготский / Под ред.
Д.Б. Эльконина. – М.: Педагогика, 1984. – Т. 4. – 432 с., –
ил. – (Акад. пед. наук СССР).
Генотип. Среда. Развитие / М.С. Егорова, Н.М. Зырянова,
О.В. Паршикова и др. – М.: ОГИ, 2004. – 574 с.
Дарвиш О.Б. Возрастная психология / О.Б. Дарвиш. – М.:
ВЛАДОС(ПРЕСС, 2003. – 264 с.
Кондратенко Л.О. Питання періодизації психічного розвитку в
історії вітчизняної психології (кінець XIX – початок XXI
століття) / Л.О. Кондратенко // Актуальні проблеми сучасної
української психології: наукові записки Інституту психології ім.
Г.С. Костюка АПН України; за ред. С.Д. Максименка. – К.:
Нора(Друк, 2003. – Вип. 23.– С. 146–156.
Левченко А. Психологічні особливості підліткового віку /
А. Левченко // Психолог. – 2003. – № 42 (90). – С. 9–16.
Маркова, О.Ю. Психология пола и возраста / О.Ю. Маркова. –
СПб.: ЛЭТИ, 2000. – 68 с.
Обозов Н.Н. Возрастная психология: юность и зрелость /
Н.Н.Обозов.– СПб.: СанВеда, 2000. – 135 с.
Поліщук В.М. Криза 13 років: феноменологія, проблеми /
В.М. Поліщук. – Суми: ВТД “Університетська книга”, 2006. –
с.
Сарджвеладзе Н.И. Личность и ее взаимодействие с социальной
средой / Н.И. Сарджвеладзе. – Тбилиси: Мицниеренба, 1989. –
с.
Слободчиков В.И. Категория возраста в психологии и педагогике
развития / В.И. Слободчиков // Вопросы психологии. – 1991. –
№ 2. – С. 37 – 49.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.