ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ КАТЕГОРІЇ ІНТЕЛЕКТУ В КОНТЕКСТІ РІЗНИХ ПСИХОЛОГІЧНИХ ТЕОРІЙ ТА ПІДХОДІВ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-6.%25pКлючові слова:
інтелект, імпліцитні теорії, експліцитні теорії, підходи до вивчення інтелекту, психометричний, біологічний, когнітивний, контекстуальний, системний, феноменологічний, генетичний, соціокультурний, процесуально-діяльнісний, освітній, інформаційний, функціонально-рівневий, регуляційнийАнотація
У статті здійснюється аналіз категорії «інтелект» в контексті різних
теоретичних підходів. Зазначається, що кожен з них робить свій
потужний внесок у виявлення природи інтелекту, однак жоден з них
не характеризує повною мірою психологічну сутність даного явища,
що ускладнює його експериментальні дослідження. Зазначається також,
що залежно від проблем, які стоять перед дослідником, може виявитися
найбільш адекватним той чи інший підхід і, що їх плюралізм
є цілком закономірним явищем.
Посилання
Балл Г.О. Методолого-психологічні роздуми в гуманістичному
контексті // Соціальна психологія. - 2006. - №4. -
С. 3-14.
Выготский Л.С. Мышление и речь. - М.: Лабиринт, 2001. -
с.
Демчук О.В. До проблеми інтелекту як психічної реальності
// Інституту психології ім. Г.С. Костюка - 60 років: Наукові
записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН
України / За ред. академіка С.Д. Максименка. - К.: Мілені-
ум, 2006. - Вип. 25. - С. 157-169.
Засекіна Л. Особливості індивідуального інтелекту в контексті
різних підходів / / Проблеми загальної та педагогічної
психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім.
Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. -
Т. VII, вип. 7. - К., 2005. - С. 143-151.
Казаннікова О.В. Особливості інтелектуального розвитку
тривожних дітей 6-8 річного віку. 1 9.00.07 - педагогічна та
вікова психологія. Дисертація на здобуття наукового ступеня
кандидата психологічних наук. - К., 2008. - 185 с.
Любчук О.К. Можливості інтелектуального виховання учнів
початкової школи // Актуальні проблеми психології. Збірник
наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка
АПН України. / За ред. Максименка С.Д. - К.: Міленіум,
- Т.7, вип. 4. - С. 197-211.
Практический интеллект / Р.Дж.Стернберг, Дж.Б.Форсайт,
Дж.Хедланд и др. - СПб.: Питер, 2002. - 272 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Изд-во
«Питер», 2000. - 712 с.
Смульсон М.Л. Психологія розвитку інтелекту в ранній
юності. Автореферат дис. на здобуття наукового ступеня доктора
психологічних наук. - 1 9.00.07 - Київ, 2002. - 36 с. -
укр.
Солсо Р.Л. Когнитивная психология / Пер. с англ. - М.:
Тривола, 1996. - С. 460-494.
Тихомиров О.К. Психология мышления: Учебное пособие. -
М.: Изд-во МГУ, 1984. - 272 с.
Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования.
- СПб.: Питер, 2002. - 272 с.
Черняк А.І. Організаційно-психологічні умови прогнозування
професійної придатності військовослужбовців-
контрактників за оцінкою їх інтелектуальних здібностей. -
Автореферат дис. на здобуття наукового ступеня канд.
психологічних наук. - 1 9.00.09 - Хмельницький, 2005. -
с. - укр.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.