ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ КАТЕГОРІЇ ІНТЕЛЕКТУ В КОНТЕКСТІ РІЗНИХ ПСИХОЛОГІЧНИХ ТЕОРІЙ ТА ПІДХОДІВ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-6.%25pKeywords:
інтелект, імпліцитні теорії, експліцитні теорії, підходи до вивчення інтелекту, психометричний, біологічний, когнітивний, контекстуальний, системний, феноменологічний, генетичний, соціокультурний, процесуально-діяльнісний, освітній, інформаційний, функціонально-рівневий, регуляційнийAbstract
У статті здійснюється аналіз категорії «інтелект» в контексті різних
теоретичних підходів. Зазначається, що кожен з них робить свій
потужний внесок у виявлення природи інтелекту, однак жоден з них
не характеризує повною мірою психологічну сутність даного явища,
що ускладнює його експериментальні дослідження. Зазначається також,
що залежно від проблем, які стоять перед дослідником, може виявитися
найбільш адекватним той чи інший підхід і, що їх плюралізм
є цілком закономірним явищем.
References
Балл Г.О. Методолого-психологічні роздуми в гуманістичному
контексті // Соціальна психологія. - 2006. - №4. -
С. 3-14.
Выготский Л.С. Мышление и речь. - М.: Лабиринт, 2001. -
с.
Демчук О.В. До проблеми інтелекту як психічної реальності
// Інституту психології ім. Г.С. Костюка - 60 років: Наукові
записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН
України / За ред. академіка С.Д. Максименка. - К.: Мілені-
ум, 2006. - Вип. 25. - С. 157-169.
Засекіна Л. Особливості індивідуального інтелекту в контексті
різних підходів / / Проблеми загальної та педагогічної
психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім.
Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. -
Т. VII, вип. 7. - К., 2005. - С. 143-151.
Казаннікова О.В. Особливості інтелектуального розвитку
тривожних дітей 6-8 річного віку. 1 9.00.07 - педагогічна та
вікова психологія. Дисертація на здобуття наукового ступеня
кандидата психологічних наук. - К., 2008. - 185 с.
Любчук О.К. Можливості інтелектуального виховання учнів
початкової школи // Актуальні проблеми психології. Збірник
наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка
АПН України. / За ред. Максименка С.Д. - К.: Міленіум,
- Т.7, вип. 4. - С. 197-211.
Практический интеллект / Р.Дж.Стернберг, Дж.Б.Форсайт,
Дж.Хедланд и др. - СПб.: Питер, 2002. - 272 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Изд-во
«Питер», 2000. - 712 с.
Смульсон М.Л. Психологія розвитку інтелекту в ранній
юності. Автореферат дис. на здобуття наукового ступеня доктора
психологічних наук. - 1 9.00.07 - Київ, 2002. - 36 с. -
укр.
Солсо Р.Л. Когнитивная психология / Пер. с англ. - М.:
Тривола, 1996. - С. 460-494.
Тихомиров О.К. Психология мышления: Учебное пособие. -
М.: Изд-во МГУ, 1984. - 272 с.
Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования.
- СПб.: Питер, 2002. - 272 с.
Черняк А.І. Організаційно-психологічні умови прогнозування
професійної придатності військовослужбовців-
контрактників за оцінкою їх інтелектуальних здібностей. -
Автореферат дис. на здобуття наукового ступеня канд.
психологічних наук. - 1 9.00.09 - Хмельницький, 2005. -
с. - укр.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.