Теоретичний аналіз філософсько-психологічних основ моральних принципів бусідо
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-44.187-211Ключові слова:
філософсько-психологічна основа, моральний кодекс, майстри східної боротьби, самураї, особистість, буддизм, синтоїзм, конфуціанство, бусідо, тренінгова програма, карате кіокушинкайАнотація
У статті розглянуто становлення філософсько-психологічної основи морального кодексу майстрів східної боротьби. Підкреслено конструктивність релігійно-філософської думки буддизму та синтоїзму в цьому процесі. Проаналізовано термін «бусідо» в лексико-семантичній, художньо-образній і конативній площинах. Наголошено, що ключовим концептом феномену самурайства, ядром життєдіяльності й життєтворчості, сутністю і сенсом буття особистості, базовою моделлю і культурним стрижнем майстрів східної боротьби і самураїв є «шлях воїна». Бусідо («шлях воїна») – кодекс самурая – зведення правил, рекомендацій і норм поведінки справжнього воїна в бою та повсякденному житті, воїнська філософія, відома з давніх-давен. Самурайський кодекс честі упродовж довгих століть довів свою спроможність виховувати справжніх воїнів, безстрашних захисників рідної землі, мужніх і хоробрих, якими пишається країна. Кодекс бусідо сприяв становленню соціально-політичного, морально-психологічного, стратегічного і тактико-технічного потенціалу воїнів-самураїв. Висвітлено типологію індивідів: шукачі смерті, гравці зі смертю й особистості, які свідомо нехтують смертельною небезпекою. Розглянуто глибинні мотиви самогубств та виокремлено складові суїцидальної поведінки: бажання вбити, бажання бути вбитим, бажання вмерти. Життя, покладене на вівтар свободи Батьківщини – свята доля воїна. Існування життя в широкому буттєвому просторі відкриває людині універсальну можливість творення добрих справ і любові. А на межі життя і смерті виникає перемога справжнього, вічного і безмежного світу.
Представлено результати дослідження моральних якостей у спортивній діяльності каратистів стилю кіокушинкай Донецької області. Проведено тренінгову програму оптимізації моральних якостей каратистів, що включає: засвоєння прийомів релаксації, розвиток самоусвідомлення, формування моральних якостей. Програма передбачає створення спеціального соціального середовища, реалізацію методів і прийомів та стимулювання психологічних механізмів розвитку моральних якостей спортсменів.
Посилання
Boichenko, N. V., Pashkov, I. V., & Ananchenko, K. V. (2015). Udoskonalennia kombinatsiinoi tehniky karatystiv styliu «kiokushynkai» [Improvement of karate style technique «kyokushinkai»]. Slobozhanskii naukovo-sportyvnyi vіsnyk – Slobozhansk Scientific and Sport Newsletter, 1, 29–33. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2015_1_7 [in Ukrainian].
Dolin, A. A., & Popov, G. V. (1997). Kempo – tradicija voinskih iskusstv [Kempo – the tradition of struggle art]. Moskva : RIPOL KLASSIK [in Russian].
Drjeger, D. F. (2001). Sovremennye budzjucu i budo [Contemporary budziutsu and budo]. Moskva : FAIR-PRESS [in Russian].
Kaufman, S. (2004). «Iskusstvo vojny»: sovremennoje traktovanie drevnego traktata [«The art of struggle»: contemporary of the ancient treatise]. Moskva : FAIR-PRESS [in Russian].
Kliry, T. (2001). Kodeks samuraja [The Code of Samurai]. Rostov-na-Donu : Feniks [in Russian].
Kniga Samuraja. Takuan Soho. Pis’ma mastera dzjen masteru fehtovanija. Vechernie besedy v hrame Tokajdzi. Predanija o Takuane. Mijamoto Musasi. Kniga pjati kolec [Samurai Book. Takuan Soho. Letters of a Zen master to the fencing master. Evening conversations in the Tokaidzi temple. Legends about Takuan. Miyamoto Musashi. Book of the five rings]. (2005). Sankt-Peterburg : Jevrazija [in Russian].
Kniga Samuraja: Judzan Dajdodzi. Budosesinsju. Jamamoto Cunjetomo. Hagakurje. Jukio Misima. Hagakurje Njumon [Samurai Book: Yudzan Daidodzy. Budososinsyu. Yamamoto Tsunetomo Hagakure. Yukio Mishima. Hagakure Niumon]. (2003). Sankt-Peterburg : Jevrazija [in Russian].
Maslov, A. A. (2004). Put’ voina. Sekrety boevyh iskusstv Japonii [The path of the warrior. Japan Martial Arts Secrets]. Rostov-na-Donu : Feniks [in Russian].
Ojama, M. (1993). Filosofija karatje [Philosophy of karate]. Kaliningrad : Roza [in Russian].
Samygin, S. I., Ljubeckij, N. P., & Samygin, P. S. (2016). Sportivnaja jetika i transformacija cennostej olimpijskogo sporta v kontekste vozdejstvija na socializaciju rossijskoj molodezhi [Sports ethics and transformation of the values of Olympic sports in the context of the impact on the socialization of Russian youth]. Gumanitarnye, social’no-jekonomicheskie i obshchestvennye nauki – Arts, Social and Economic, Social Sciences, 6–7, 98–102 [in Russian].
Ternbull, S. (2008). Samurai. Istorija japonskoj voennoj aristokratii [Samurai. History of the Japanese military aristocracy]. Moskva : AST [in Russian].
Feuerman, V. V. (2014). Vlijanie social’no-filosofskih i duhovnyh cennostej na formirovanie social’noj napravlennocni i fizicheskoe zdorov’e specialistov sfery fizicheskoj kul’tury i sporta [The impact of socio-philosophical and spiritual values on the formation of social orientation and physical health of specialists in the field of physical culture and sports]. Fizicheskoe vospitanie studentov – Physical Education of Students, 2, 41–45. Retrieved from https://www.sportedu.org.ua/html/journal/2014-N2/FVS201402.pdf [in Ukrainian].
Fomin, V. P., & Linder, I. B. (1991). Dialog o boevyh iskusstvah Vostoka [Dialogue on martial arts of the East]. Moskva : Molodaja gvardija [in Russian].
Shnejdman, Je. (2001). Dusha samoubijcy [The soul of a suicide]. Moskva : Smysl [in Russian].
Draeger, Donn F. (2007). Classical Bujutsu: The Martial Arts and Ways of Japan.
Iermakov, S. S., & Boychenko, N. V. (2010). Technique-tactic skill of caratists of the style kyokushinkai with a help of special technical means. Physical Education of Students, 4, 30–36 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.