Визначення психологічної готовності майбутніх матерів до виконання батьківських обов’язків
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.60-78Ключові слова:
сім’я, сімейне життя, батьківські обов’язки, материнство, показники готовності майбутніх матерів до виконання батьківських обов’язків.Анотація
У статті представлено результати експериментального досліджен-
ня психологічної готовності майбутніх матерів до виконання бать-
ківських обов’язків. Описано основні етапи експерименту: конста-
тувальний (визначення готовності майбутніх матерів до виконання
батьківських обов’язків), формувальний (розробка та впровадження
соціальнопрофілактичної програми «Я – майбутня мама!»), контр-
ольний зріз (повторне оцінювання готовності майбутніх матерів до
виконання батьківських обов’язків із використанням комплексу діаг
ностичних методик із метою виявлення сформованості когнітивно-
го, емоційномотиваційного, соціальноекономічного показників). Оха-
рактеризовано три основні показники готовності майбутніх матерів
до виконання батьківських обов’язків і визначено критерії до кожного
з них: когнітивний (знання про сім’ю, способи і принципи її створення;
уявлення про правила її ефективного функціонування; сформованість
знань, що є визначальними у розумінні сутності соціальної ролі матері
й набувають відображення у певних судженнях, уявленнях; розуміння
соціальної значущості сім’ї; потреба розвитку якостей, необхідних для
успішного виконання ролі матері), емоційномотиваційний (емоційно
позитивне ставлення до сім’ї; мотивація на її створення; оцінка норм
і правил ефективної життєдіяльності сім’ї; установка на поглиблен-
ня знань, умінь і навичок, емоційнопозитивне ставлення до материн-
ства; мотивація на народження дитини; сформованість ціннісних орі-
єнтацій), соціальноекономічний (достатній матеріальний дохід сім’ї;
наявність місця роботи; підтримка рідних; наявність власного житла
або належних умов проживання у наявному помешканні; позитивна
модель сім’ї та батьківської поведінки; настанова на материнство
та прихильність до дитини; виховний потенціал жінки). Розроблено
авторську анкету «Моє ставлення до батьківства та сімейного жит-
тя», що містить 17 запитань, побудованих відповідно до визначених
нами показників. Підкреслено важливість упровадження в практику
Кам’янецьПодільського консультаційного пункту Центру соціальних
служб для сім’ї, дітей та молоді у жіночій консультації соціальнопро-
філактичної програми «Я – майбутня мама!». Визначено перспективні
та пріоритетні напрями подальших досліджень у сфері соціальної ро-
боти з жінками та сім’ями, які мають ризик відмови від дитини.
Посилання
Bezpalko, O. V. (2006). Systemnyi pidkhid do orhanizatsii sotsialno-pedahohichnoi roboty z ditmy ta uchnivskoiu moloddiu v terytorialnii hromadi [System approach to the organization of social pedagogical work with children and students in the territorial community]. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka – Social pedagogy: theory and practice, 3, 46–54 [in Ukrainian].
Hevchuk, N. S., & Borshuliak, N. V. (2018). Osoblyvosti roboty fakhivtsia sotsialnoi sfery iz zhinkamy, shcho maiut ryzyk vidmovy vid dytyny [Special aspects of the work of a specialist of social services with women who are at risk of abandoning a child]. L. P. Melnyk, V. I. Spivak (Eds.). Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohienka – Collection of the Research Papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, Issue XXX, 66–76. Kamianets-Podilskyi : Medobory [in Ukrainian].
Dziubenko, O. (2018). Henderni vidminnosti v uiavlenniakh pro simeine zhyttia u studentiv iz povnykh ta rozluchenykh rodyn [Gender differences in perceptions on family life of students from full and divorced families]. Nauka i osvita – Science and Education, 3, 92–98. DOI https://doi.org/10.24195/2414-4665-2018-3-12 [in Ukrainian].
Kononchuk, A. I. (2015). Doslidzhennia hotovnosti molodykh zhinok do materynstva: sotsialno-pedahohichni aspekty [The Study of Young Women’s Readiness for Motherhood: Social and Pedagogical Aspects]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 8 (52), 348–354 [in Ukrainian].
Kravchenko, K. V. (2015). Pro vplyv osobystіsnoi zrіlostі podruzhzhia na stavlennia do dytyny [About the influence of the matrimony of the spouses on the attitude towards the child]. Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology. Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 29, 309–318. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].
Laktionova, H. M. (2004). Usvidomlene batkivstvo yak umova povnotsinnoho rozvytku dytyny [Conscious paternity as a condition for full child development]. Kyiv [in Ukrainian].
Leshchenko, O. H. (2010). Sotsialno-pedahohichni umovy formuvannia vidpovidalnoho stavlennia do batkivstva u molodoho podruzhzhia [Social and pedagogical conditions for the formation of responsible attitude towards paternity in a young couple]. Extended abstract of candidate’s thesis. Luhansk : LNU imeni Tarasa Shevchenka [in Ukrainian].
Lukashchuk-Fedyk, S. V. (2016). Metodolohiia statevoho vykhovannia studentskoi molodi: z dosvidu roboty BF «Dukhovnyi rozvytok i myloserdia». [Methodology of sexual education of young students: from the experience of the Charitable Foundation «Spiritual development and mercy»]. Proceedings of International Scientific-Practical Conference: Actual questions and problems of development of social sciences, (pp. 181–184). Kielce : Holy Cross University [in Ukrainian].
Mangeli, M., Rayyani, M., Cheraghi, M. A., & Tirgari, B. (2018). Iranian mothers’ experiences of the outcomes of early motherhood: A qualitative study. Social work in public health, 33 (3), 163–172. Retrieved from doi.org/10.1080/19371918.2018.1425648.
Miller, C. L., Miceli, P. J., Whitman, T. L., & Borkowski, J. G. (1996). Cognitive readiness to parent and intellectual-emotional development in children of adolescent mothers. Developmental Psychology, 32 (3), 533–541. Retrieved from doi.org/10.1037//0012-1649.32.3.533.
Yookyong, Lee (2009). Early motherhood and harsh parenting: The role of human, social, and cultural capital. Child Abuse & Neglect, 33, Issue 9, 625–637. Retrieved from doi.org/10.1016/S0145-2134(09)00205-1.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.