Характеристика самоефективності у просторі самодетермінації особистості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.152-177

Ключові слова:

особистість, самоефективність, самодетермінація, розвиток, життєстійкість, смисложиттєві орієнтації, самоставлення.

Анотація

У статті представлено результати теоретико­експериментального
дослідження проблеми самоефективності у просторі самодетерміна-
ції особистості. Здійснено теоретико­методологічний аналіз пробле-
ми самоефективності у різних концептуальних підходах вітчизняної
та зарубіжної психології. Розкрито концептуальну парадигму само-
ефективності А. Бандури у контексті реципрокного детермінізму те-
орії соціального научіння. Розкрито концептуальну парадигму Г. С. Кос-
тюка щодо проблеми становлення ефективності особистості у кон-
тексті концепції психічного розвитку індивіда. Акцентовано на тому,
що Г. С. Костюк уперше самобутньо ініціював, ще у 40­х рр. ХХ ст., проб­
лему особистісної самоефективності у системному вимірі. Окреслено
концептуальне підґрунтя розробки проблеми самоефективності у ві-
тчизняній психології, а також висвітлено спектри експериментально-
го дослідження проблеми самодетермінації особистості у сучасному
вітчизняному психологічному просторі. Здійснено аналіз експеримен-
тального дослідження взаємозв’язків у системі «самоефективність –
самодетермінація» особистості. Виокремлено сфери – смисложит-
тєві орієнтації, самодетермінація, життестійкість і самоставлення
особистості в концептуальному просторі самодетермінації особис-
тості. Подано характеристику самоефективності у полі смисло-
життєвих орієнтацій особистості й простежено взаємозв’язки са-
моефективності зі сферою самодетермінації особистості; з’ясовано
взаємозв’язки в опозиції «самоефективність – життєстійкість»;
установлено взаємозв’язки самоефективності та самоставлення.
Установлено тенденції взаємозв’язків у дихотомічній системі «само-
ефективність – самодетермінація». Виокремлено домінантні ознаки,
що є стрижневими в ефективному становленні взаємозв’язків систе-
ми «самоефективність – самодетермінація». Окреслено модель про-
дуктивного перебігу самоефективності у просторі самодетермінації
особистості.

Біографія автора

Марія Дригус, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, м. Київ

кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник лабораторії психології особистості імені П. Р. Чамати

Посилання

Bandura, A. (2000). Teorija sotsial’nogo nauchenija [Social Learning Theory]. Sankt-Peterburg : Evrazija [in Russian].

Bondarchuk, O. I. (2015). Orhanizatsiino-profesiini osoblyvosti samoefektyvnosti kerivnykiv osvitnikh orhanizatsii [The organizational and professional features of self-efficacy of managers of educational organizations]. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 27, 57–69. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Volodarska, N. D. (2018). Mozhlyvosti vplyvu zhyttievykh perspektyv na aktyvizatsiiu samodeterminatsii rozvytku osobystosti u kryzovykh sytuatsiiakh [Possibilities of life perspectives impact on activation of personality self-development in crisis situations]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky» – Scientific Newsletter of Kherson State University. Series «Psychological Sciences», 4, 80–88). Kherson [in Ukrainian].

Dryhus, M. T. (2016). Kontseptsiia psykhichnoho rozvytku H. S. Kostiuka u paradyhmi osobystisnoi efektyvnosti [The concept of psychic development proposed by G.S. Кostiuk within the personal efficiency paradigm]. Aktualni problemy psykholohii – Actual Problems of Psychology: Collection of scientific works of G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Vol. ІХ: General Psychology. History of psychology. Ethnic psychology, 9, 187–194. Kyiv : Talkom [in Ukrainian].

Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development]. L.M. Prokoliienko (Ed.). Kyiv : Radianska shkola [in Ukrainian].

Kostiuk, H. S. (1941). Pro rol spadkovosti, seredovyshcha i vykhovannia v psykhichnomu rozvytku dytyny [On the role of heredity, environment and education in a child’s mental development]. Pratsi resp. nauk. konf. z pedahohiky i psykholohii – Proceedings of the republic scientific conference on pedagogy and psychology. (Vol. II. Psychology), (pp. 3–45). Kyiv : Radianska shkola [in Ukrainian].

Leont’ev, D. A. (2000). Test smyslozhiznennyh orientatsij (SZhO) [Life-meaningful orientation test]. Moskva : Smysl [in Russian].

Leont’ev, D. A., & Rasskazova, E. I. (2006). Test zhiznestojkosti [Life-hardiness test]. Moskva : Smysl [in Russian].

Mushehov, O. M. (2016). Osoblyvosti samoefektyvnosti pedahohichnykh pratsivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [The Peculiarities of Self-Efficiency of Teachers of General Education Institutions]. S. D. Maksymenko, L. M. Karamushka (Eds.). Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia. Naukovyi zhurnal – Organizational psychology. Economic psychology. Scientific journal, 2–3 (5–6), 97–103 [in Ukrainian].

Finikov, T. V., & Tereshchuk, V. I. (Eds.) (2018). Lokalni systemy upravlinnia yakistiu: svitovyi dosvid ta ukrainski praktyky pobudovy [Local Quality Management Systems: Worldwide Experience and Ukrainian Practices for their Construction]. Kyiv : Takson [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D., & Serdiuk, L. Z. (2016). Psykholohichna osnova samorealizatsii osobystosti: struktura i funktsiia [Psychological basis of personality’s self-realization: structure and function]. Aktualni problemy psykholohii – Actual Problems of Psychology: Collection of scientific works of G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Vol. ІХ: General Psychology. History of psychology. Ethnic psychology, 9, 6–13. Kyiv : Talkom [in Ukrainian].

Osin, E. N. (2007). Chuvstvo svyaznosti kak pokazatel’ psihologicheskogo zdorov’ja i ego diagnostika [Relatedness as an indicator of psychological health and its diagnosis]. Psihologicheskaja diagnostika – Psychological diagnosis, 3, 22–40 [in Russian].

Penkova, O. I. (2018). Tsinnisni aspekty samorealizatsii osobystosti [Valuable aspects of self-realization]. Aktualni problemy psykholohii – Actual Problems of Psychology: Collection of scientific works of G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Vol. VІ. Psychology of giftedness, 14, 201–207. Kyiv – Zhytomyr : Vydavnytstvo ZhDU imeni I. Franka [in Ukrainian].

Reber, A. (2000). Bol’shoj tolkovyj psihologicheskij slovar’ [Large explanatory psychological dictionary]. Moskva : Veche, AST [in Russian].

Serdiuk, L. Z. (2018). Psykholohichni faktory samodeterminatsii osobystosti [Psychological factors of self-determination]. Aktualni problemy psykholohii – Actual Problems of Psychology: Collection of Scientific Works of G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Vol. V. Psychophysiology. Psychology of labor. Experimental psychology, 18, 311–317 [in Ukrainian].

Stolin, V. V., & Pantileev, S. R. (1988). Oprosnik samootnoshenija [Self-attitude questionnaire]. Praktikum po psihodiagnostike: psihodiagnosticheskie materialy – Practice on psychodiagnostics: psychodiagnostic materials, (pp. 123–130). Moskva : Izdatel’stvo Moskovskogo universiteta [in Russian].

Turban, V. V. (2018). Problema samodeterminatsii osobystosti v chasi [The problem of personal self-determination in time]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy – Bulletin of the National Defence University of Ukraine, 2 (50), 164– 171. Kyiv : NUOU [in Ukrainian].

Falkova, I. M. (2017). Do problemy rozvytku tvorchoi samoefektyvnosti osobystosti studentskoi molodi u konteksti idei H. S. Kostiuka [To the problem of the development of the creative self-efficiency of a student’s youth in the context of the ideas of G. S. Kostiuk]. Psykholohichni koordynaty rozvytku osobystosti: realii ta perspektyvy – Psychological Coordinates of Personality Development: Realities and Prospects: Collection of Scientific Materials of the 2nd All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, (pp. 192–194). Poltava : Vydavets Shevchenko R. V. [in Ukrainian].

Chaika, H. V. (2017). Metodolohiia doslidzhennia osobystisnoi avtonomii yak kliuchovoi oznaky samodeterminatsii osobystosti [Methodology of research on personal autonomy as a key feature of self-determination]. Aktualni problemy psykholohii – Actual Problems of Psychology: Collection of Scientific Works of G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Vol. V. Psychophysiology. Psychology of labor. Experimental psychology, 17, 133–141 [in Ukrainian].

Chykhantsova, O. A. (2018). Osoblyvosti proiavu komponentiv zhyttiestiikosti osobystosti [Features of manifestations of the psychological hardiness components]. Aktualni problemy psykholohii – Actual Problems of Psychology: Collection of Scientific Works of G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Vol. VІ. Psychology of giftedness, 14, 267–273. Kyiv – Zhytomyr : Vydavnytstvo ZhDU imeni I. Franka [in Ukrainian].

Shvartser, R., Erusalem, M., & Romek, V. (1996). Russkaja versija shkaly obshchej samojeffektivnosti R. Shvartsera i M. Erusalema [Russian version of the general self-efficacy scale of R. Schwarzer and M. Jeru salem]. Inostrannaja psihologija – Foreign psychology, 7, 71–76 [in Russian].

Yavorska-Vietrova, I. V. (2018). Samostavlennia ta smyslovi zhyttievi oriientatsii studentskoi molodi: analiz empirychnoho doslidzhennia [Self-attitude and meaningful life orientations of students: analysis of the empirical research]. Aktualni problemy psykholohii – Actual Problems of Psychology: Collection of Scientific Works of G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Vol. ІХ: General Psychology. History of psychology. Ethnic psychology, 11, 243–252 [in Ukrainian].

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84 (2), 191–215. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191.

Bandura, A. (1978). The self system in reciprocal determinism. American Psychologist, 33 (4), 344-358. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.33.4.344.

Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.). Encyclopedia of human behavior, 4, 71–81. New York : Academic Press.

Bandura, A. (2012). On the Functional Properties of Perceived Self-Efficacy Revisited. Journal of Management, 38 (1), 9–44. Retrieved from https://doi.org/10.1177/0149206311410606.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The «what» and «why» of goal pursuits Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227–268.

Onufriieva, L. A. The theoretical and methodological analysis of «Me-professional» image as a component of future professionals «Me-concept». S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University, G.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 39, 195–205. Retrieved from https://doi:10.32626/2227-6246.2018-39.195-205.

Stajkovic, A. D., Bandura, A., Locke, L. A., & Lee, D. (2018). Test of three conceptual models of influence of the big five traits and self-efficacy on academic performance: A meta-analytic path-analysis. Personality and individual differences, 120, 238–245. Retrieved from https://doi: 10.1016/j.paid.2017.08.014.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-26

Як цитувати

Дригус, М. (2019). Характеристика самоефективності у просторі самодетермінації особистості. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (45), 152–177. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-45.152-177