Особливості метакогнітивної усвідомленості у навчальній діяльності студентів

Автор(и)

  • Едуард Балашов Національний університет «Острозька академія», м. Острог (Україна), Україна https://orcid.org/0000-0002-6486-0494

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-48.11-34

Ключові слова:

метапізнання, метакогнітивна усвідомленість, метакогнітивна включеність у діяльність, метакогнітивні знання, метакогнітивні процеси, навчальна діяльність, студенти.

Анотація

Актуальним завданням сучасної психологічної науки є необхідність розвитку методологічного інструментарію для дослідження метакогнітивних компонентів, які підвищують результативність навчальної діяльності студентів. Виникає гостра потреба науково охарактеризувати особливості метакогнітивної усвідомленості студентів і визначити її місце у структурі метапізнавальної діяльності. Актуальність запропонованої теми визначається також і з огляду на те, що цю діяльність можна розвивати упродовж життєдіяльності особистості, й у такий спосіб підвищувати ефективність усього навчального процесу. Мета нашого дослідження – теоретичний аналіз й емпіричне визначення метакогнітивної усвідомленості студентів у навчальній діяльності. У статті теоретично проаналізовано й емпірично продіагностовано рівні метакогнітивної усвідомленості (включеності у діяльність) студентів у процесі навчання в університеті. Методи дослідження включали поєднання теоретичного аналізу наявних концептуальних положень щодо вивчення феномену метакогнітивної усвідомленості й емпіричного визначення її показників за допомогою опитувальників «Метакогнітивна включеність у діяльність»  (Г. Шро, Р. Деннісон; в адаптації А. Карпова й І. Скитяєвої) та методики «Метакогнітивні властивості особистості» Д. Еверсона, а саме однієї зі шкал цієї методики – «метакогнітивна включеність у діяльність». Результати дослідження дають підстави стверджувати, що в індивідуальній роботі зі студентами доцільно використовувати опитувальник метакогнітивної включеності у діяльність (Metacognitive Awareness Inventory – МАI Г. Шро і Р. Деннісона; в адаптації А. Карпова й І. Скитяєвої) й опитувальник «Метакогнітивні властивості особистості » Д. Еверсона. Ці методики дають змогу виявити студентів із дуже низькими та низькими рівнями метакогнітивної усвідомленості, визначити, які метакогнітивні процеси, важливі для рівня успішності, вони не використовують, але потенційно можуть використовувати. Наведено дані про рівні метакогнітивної усвідомленості (включеності у діяльність) студентів, серед яких значно переважає середній рівень. Отримані за цими двома методиками емпіричні дані можуть дозволити підвищити ефективність використання відповідних матеріалів у навчальному процесі за результатами узагальнення тих метакогнітивних елементів, які студенти використовують найчастіше. Висновок. За результатами дослідження є підстави стверджувати, що визначення й аналіз метакогнітивної усвідомленості студентів може бути для викладачів ефективним інструментом, який ураховуватиме індивідуальні особливості студентів і належним чином будуватиме їх діяльність, націлену на удосконалення своїх метакогнітивних знань і вмінь. Це важливо в умовах ставлення до студентів як суб’єктів власної пізнавальної діяльності.

Біографія автора

Едуард Балашов, Національний університет «Острозька академія», м. Острог (Україна)

Кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології
і педагогіки

Посилання

Avhustiuk, M. M. (2014). Metakohnityvnyi monitorynh yak skladova metapiznannia [Metacognitive Monitoring as a Component of Metacog¬nition]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Psycholohiia i pedahohika» – Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Series «Psychology and Pedagogy», 30, 3–7 [in Ukrainian].

Babikova, N. N., Maltseva, O. A., Startseva, E. N., & Turkina, M. S. (2018). Issledovaniie metakognitivnoi osoznannosti studentov uni¬versiteta [Research of Metacognitive Awareness of University Stu¬dents]. Vestnik Mariiskogo gosudarstvennogo universiteta – Bulletin of Mari State University, 12 (3), 3–9 [in Russian].

Balashov, E. M. (2019а). Psykholohichni kharakterystyky metakohnityv¬noho monitorynhu u navchalnii diialnosti studentiv [Psychological characteristics of metacognitive monitoring in student learning ac¬tivities]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky» – Scientific Notes of Kherson State University. Series «Psychology», 4, 64–71 [in Ukrainian].

Balashov, E. M. (2019b). Teoretychni pidkhody do vyvchennia chynny¬kiv motyvatsii samorehuliovanoho navchannia studentiv [Theoret¬ical approaches to studying the factors of motivation of students’ self-regulated education]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii – Theory and Practice of Modern Psychology, 2, 10–16 [in Ukrainian].

Voloshyna, V. O. (2015). Poniattia myslennia yak metakohnityvnoho protsesu u psykholohichnii nautsi [Concept of Thinking as Metacognitive Process in Psychological Science]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, 10 (25), 184–188 [in Ukrainian].

Danchuk, Yu. P., & Chekanska, O. A. (2017). Teoretychnyi ta eksperymen-talnyi pidkhody do vyvchennia psykhichnoi rehuliatsii ta samore¬huliatsii [Theoretical and Experimental Approaches to Studying Psychological Regulation and Self-Regulation]. Problemy suchasnoi psyholohii – Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Educational Science of Ukraine, 38, 146–155. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Dotsevych, T. I. (2014). Rozroblennia i aprobatsiia opytuvalnyka pedaho-hichnoi refleksyvnosti vykladacha vyshchoi shkoly [Designing and approbation of questionnaire of reflexivity of a HEI teacher]. Psykholohichni perspektyvy – Psychological Perspectives, 23, 99–112 [in Ukrainian].

Karpov, A. V., & Skitiaieva, I. M. (2005). Psikhologiia metakognitivnykh protsessov lichnosti [Psychology of Metacognitive Processes of Personality]. Moskva : Izd-vo «Institut psikhologii RAN» [in Rus¬sian].

Kovalenko, A. B. (2013). Osoblyvosti zastosuvannia metodiv aktyvnoho navchannia u VNZ [Use of Methods of Active Learning in HEI]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy – Psychology: Reality and Per¬spectives, 1, 13–16 [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D., & Serdiuk, L. Z. (2016). Psykholohichna osnova samorealizatsii osobystosti: struktura i funktsiia [Psychological Foundation of Self-Realization of Personality]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka – Actual problems of psychology: Collection of re¬search papers of G. S. Kostiuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine. (Vol. IX). General Psychology. Ethnic Psychology. Histori¬cal Psychology, 9, 9–13 [in Ukrainian].

Pasichnyk, I., Kalamazh, R., & Avhustiuk, M. (2014). Metakohnityvnyi monitorynh yak rehuliatyvnyi aspect metapiznannia [Metacognitive experience as regulative aspect of metaknowledge]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia» – Scientific Notes of the National University of Ostroh Academy. Series «Psychology and Pedagogy». Thematic Issue «Actual Problems of Cognitive Psy¬chology», 28, 3–16 [in Ukrainian].

Radchuk, H. K. (2015). Osoblyvosti samoaktualizatsii osobystosti studen¬tiv v osvitniomu seredovyshchi vyshchoi shkoly [Peculiarities of Self-Actualization of Students’ Personality in Educational Environ¬ment of Higher School]. Psykholohiia i osobystist – Psychology and Personality, 2 (8), 2, 85–97 [in Ukrainian].

Ruskulis, L. V. (2017). Intelektualni zdibnosti maibutnioho vchytelia ukrainskoi movy yak rezultat uspishnoi navchalno-profesiinoi dial¬nosti [Intellectual Abilities of a Future Teacher of Ukrainian as a Result of Successful Teaching and Professional Activity]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu – Scientific Bulle¬tin of Mukachevo State University. Series «Pedagogy and Psycholo¬gy», 2 (6), 189–193 [in Ukrainian].

Savchenko, O. (2016). Osoblyvosti funktsionuvannia refleksyvnoi kompe-tentnosti yak tsilisnoi systemy [Peculiarities of functioning of reflexive competence as an integrated system]. Psykholohichni perspek¬tyvy – Psychological Perspectives, 27, 222–236 [in Ukrainian].

Kholodnaia, M. A. (2002). Psikhologiia intellekta: paradoksy іssledovaniia. [Psychology of Intellect: Paradoxes of Researching]. Sankt-Peter¬burg : Piter [in Russian].

Khomulenko, T. B. (2005). Naukovi pidkhody do doslidzhennia kohnityvnoi samorehuliatsii studentiv [Scientific Approaches to Studying Cogni¬tive Self-Regulation of Students]. Visnyk KhNPU im. H. Skovoro¬dy – Bulletin of H. Skovoroda KhNPU, 15, 170–175 [in Ukrainian].

Yavorska-Vietrova, I. V. (2019). Samostavlennia ta samoaktualizatsiia stu-dentskoi molodi v konteksti samodeterminatsii: analiz empirychno¬ho doslidzhennia [Self-Attitude and Self-Actualization of Student Youth in Context of Self-Determination; Analysis of Empirical Re¬search]. Problemy suchasnoi psyholohii – Problems of Modern Psy¬chology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Educational Science of Ukraine, 45, 451–474. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Andrade, H., & Brown, G. (2016). Student Self-Assessment in the Class¬room. In Gavin T. L. Brown, Lois R. Harris (Eds.), Handbook of Human and Social Conditions in Assessment, (pp. 319–334). New York : Routledge.

Balashov, E., Pasichnyk, I., & Kalamazh, R. (2018). Self-Monitoring and Self-Regulation of University Students in Text Comprehension. Psy¬cholinguistics, 24 (1), 47–62.

Cleary, T. J., & Kitsantas, A. (2017). Motivation and Self-Regulated Learning Influences on Middle School Mathematics Achievement. School Psychology Review, 46 (1), 88–107.

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34 (10), 906–911.

Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Mоtivatiоn in educatiоn: Theоry, research, and applicatiоns. Upper Saddle River, NJ : Merrill Pren¬tice-Hall.

Schraw, G., & Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7, 351–371.

Schunk, D. H., & Greene, J. A. (2018). Historical, contemporary, and future perspectives on self-regulated learning and performance. D. H. Schunk & J. A. Greene (Eds.). Educational psychology hand¬book series. Handbook of self-regulation of learning and perfor¬mance, (pp. 1–15). Routledge/Taylor & Francis Group.

Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2006). A writer’s discipline: the development of selfregulatory skill. S. Hidi & P. Boscolo (Eds.). Writing and Motivation, (pp. 51–69). Amsterdam : Kluwer.

##submission.downloads##

Як цитувати

Балашов, Е. (2020). Особливості метакогнітивної усвідомленості у навчальній діяльності студентів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (48), 11–34. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-48.11-34