Психологічні принципи організації дедуктивного процесу на уроках англійської мови в закладах середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-50.31-52Ключові слова:
дедуктивний процес, дидактичні дії, пізнавальна сфера особистості, когнітивна мотивація, спілкування, створення проблемних ситуацій, форми і методи активного навчання.Анотація
Мета статті – охарактеризувати фазовий характер навчальної діяльності в закладах середньої освіти, описати пізнавальну сферу особистості, яка має фундаментальне навантаження з точки зору побудови моделі світу, окреслити етапи логічного запам’ятовування, виокремити деякі маршрути пізнавального процесу за психологічними принципами організації дедуктивної моделі навчання, запропонувати психологічні принципи, що є основою впровадження дедуктивних моделей на уроках англійської мови в закладах середньої освіти.
Для розв’язання поставлених у роботі завдань використано такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення.
Результати дослідження. Зазначено, що навчальна діяльність має фазовий характер. Перша фаза характеризується усвідомленням ситуації, і таке усвідомлення зростає з огляду на тривале виконання мисленнєвої діяльності. На етапі актуалізації другої фази відбувається процес нестабільної адаптації – есплікується стійка система мотивів, потреб та інтересів у їх тісній взаємодії з вольовою діяльністю особистості, що створює неабиякі передумови для подальшої адаптації учня до всього процесу навчальної діяльності. Третя фаза – це період стійкої адаптації, коли мета повністю реалізується і з’являються позитивні умови для її реалізації, а вся система рівнів пізнавальної діяльності чітко узгоджується з основною метою навчання.
Показано, що емфатичні види пам’яті – рухова, емоційна, словесно-логічна, чуттєва (зорова, слухова, нюхова), образна, механічна, логічна, довгострокова, короткочасна, мимовільна тощо – так чи інакше беруть участь у процесі сприйняття й обробки інформації. Наголошено, що для класифікації видів пам’яті нерідко використовуються різні типи аналізаторів: зоровий, слуховий, руховий, змішаний тощо. Зазначено, що ефективність логічної пам’яті в двадцять разів більша, ніж механічної. У статті запропоновано власне бачення авторами етапів логічного запам’ятовування.
Висновки. Зазначено, що когнітивну мотивацію до навчання слід формувати на основі таких психологічних принципів, які є основою впровадження дедуктивних моделей на уроках англійської мови в закладах середньої освіти: за допомогою спеціально організованих дидактичних дій; шляхом створення проблемних ситуацій; шляхом запровадження спеціальних форм і методів активного навчання, в змісті яких реалізується принцип проблемного навчання; з огляду на розвиток пізнавальної мотивації у спілкуванні вчителя й учнів, а також школярів між собою; через активізацію педагогічної майстерності вчителя, його вміння правильно організовувати діяльність учнів.
Посилання
Гончарук Наталія, Онуфрієва Ліана. Психологічний аналіз рівнів побудови комунікативних дій. Психолінгвістика. Психолингвистика. Psycholinguistics: Зб. наук. праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький пед. ун-т імені Григорія Сковороди». Переяслав-Хмельницьфкий : ФОП Домбровська Я. М., 2018. Вип. 24 (1). С. 97–117. DOI 10.31470/2309-1797-2018-24-1-97-117.
Celce-Murcia, M., & Hilles, Sh. (1988). Techniques and Resources in Teaching Grammar. Oxford : Oxford University Press. 189 p.
Dubin, R., & Olshtain, E. (1991). Course design: Developing Programs and Materials for Language Learning. Cambridge : Cambridge University Press. 194 p.
Hadley, A. O. (1993). Teaching Language in Context. Boston : Heinle and Heinle Publishers. 532 p.
Honcharuk, N., & Onufriieva, L. (2018). Communicative needs in the structure of the intercourse process. Fundamental and Applied Researches in Practice of Leading Scientific Schools. Vol. 27, Issue 3. Р. 111–116. URL : https://farplss.org/index.php/journal/article/ view/373.
Mykhalchuk, Nataliia, & Kryshevych, Olga (2019). The peculiarities of the perception and understanding of Sonnets written by W. Shakespeare by the students of the Faculty of Foreign Languages. Психолінгвістика. Психолингвистика. Psycholinguistics: Зб. наук. праць. Серія: Психологія. Переяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська Я. М. Vol. 26, Issue 1. Р. 265–285. DOI 10.31470/2309-1797- 2019-26-1-265-285.
Mykhalchuk, N., & Koval, I. (2019). Psychological content of effective means of teaching a foreign language in order to form the intercultural competence of learners of different age groups. Проблеми сучасної психології: Зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Кам’янець-Подільський : Аксіома. Вип. 46. С. 265–289.
Vovk, M., Emishyants, O., Zelenko, O., Drobot, O., & Onufriieva, L. (2020). Psychological Features of Experiences of Frustration Situations in Youth Age. International Journal of Scientific & Technology Research. Vol. 8, Issue 01, January. P. 920–924. URL : http:// www.ijstr.org/paper-references.php?ref=IJSTR-0120-28117.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.