Зміна негативного захисту особистості на успішні стратегії опанування стресом у психолінгвістичному аспекті
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-51.54-75Ключові слова:
механізми захисту, трикутник С. Карпмана, стан Жертви, стан Переслідувача, стан Рятівника, стан Спостерігача, успішні копінг-стратегії, когнітивна психотерапіяАнотація
Мета статті. На основі теоретичного аналізу когнітивних схем, сценарних матриць деструктивних ігор та їх трансакцій автором зроблено спробу застосувати власний психотерапевтичний метод «Вихід із трикутника С. Карпмана».
Методи та методики дослідження. Застосовано теоретичний аналіз психотерапевтичних напрямів роботи з проблемою Жертви в психологічній науці. Приділено увагу причинам стресової проблеми, зокрема, звичним способам реакції людини на стрес: схемам, сценаріям, сценарним приписам, сценарним матрицям. Досліджено емпіричні показники ефективності застосування нових методів, серед яких: проєктивна методика О. С. Романової та Т. І. Ситько «Людина під дощем»; діагностика стресу за кольоровими картками Макса Люшера; авторська методика «Діагностика стресостійкості особистості»; метод «Трансактного аналізу» Є. П. Ільїна; метод клінічної бесіди.
Результати дослідження. Більшість осіб, які мають потребу в розвитку стресостійкості, на початкових етапах актуалізують проблему співзалежних стосунків з агресорами або жертвами й застосовують негативні захисти, що загалом сприяє неадекватним реакціям у стресі. Звільнення від внутрішніх причин залежності, від деструктивних захистів і схем, перехід у стан добровільного спостерігача надають людині можливість самій обирати способи реакцій у стресі, копінг-стратегії, життєві сценарії, планувати майбутнє, жити власним життям. Авторкою здійснено теоретичний аналіз психолінгвістичного аспекту розвитку особистості. Зокрема, досліджено комунікативну поведінку особистості: комунікативно-когнітивні схеми, трансактні сценарні приписи та драйвери. Особливу увагу в дослідженні приділено таким психотерапевтичним напрямам, як психоаналітичний, гештальт-напрям, когнітивно-поведінковий, нейролінгвістичне інтегроване програмування. Вони надали змогу розкрити сутність і зміст психолінгвістичних повідомлень Жертви, Переслідувача та Рятівника.
Висновки. Про ефективність застосування методу «Вихід із трикутника С. Карпмана» свідчать результати емпіричної діагностики. Спостереження та бесіда надали підстави констатувати таке: пацієнти досягли інтеграції всіх ролей трикутника, рівень самосвідомості розширився, відбулася зміна негативних програм на успішні стратегії опанування стресом, роль Жертви змінено на успішні стратегії опанування стресом. Проективна методика «Людина під дощем» виявила елементи захищеності та відсутність тривожних станів; кольоровий тест М. Люшера – відсутність внутрішнього конфлікту та наявність здорових станів. Апробацію нового методу пройшло понад 100 учасників тренінгу з розвитку стресостійкості особистості.
Посилання
Baksanskii, O. E., & Kucher, E. N. (2010). Kognitivnyi obraz mira [Cognitive image of the world]. Moskva : ROOI «Reabilitatsiia» [in Russian].
Bern, E. (1992). Igry, v kotoryie igraiut liudi. Psikhologiia chelovecheskikh vzaimootnoshenii. Liudi, kotoryie igraiut v igry. Psikhologiia chelovecheskoi sudby [Games that people play. Psychology of human relationships. People who play games. Psychology of human destiny]. Minsk : PRAMBER [in Russian].
Gulding, M., & Gulding, R. (1997). Psikhoterapіia novogo resheniia: Teorіia і praktika [Psychotherapy of a new solution: Theory and practice]. Moskva : Nezavisimaia firma «Klass» [in Russian].
Diakov, S. (2020). Semantychna reprezentatsіia sotsіalno-roliovoi іdentyfіkatsіi v subiektnіi samoorganіzatsіi osobystostі [Semantic representation of socio-role identification in the subjective self-organization of the individual]. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika. Psycholinguistics: Zb. nauk. prats DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi ped. un-t imeni Hryhoriia Skovorody» – Psycholinguistics. Psychol inguistics. Psycholinguistics: Collection of Scientific Papers of Perei aslavKhmelnytskyi Hryhorii Skovoroda Pedagogical University, 27 (1), 52–79. Pereiaslav-Khmelnytskyi : FOP Dombrovska Ya. M. Retrieved from https://doi.org/10.31470/2309-1797-2020-27-1-52-79 [in Ukrainian].
Karpman, S. (2016). Zhizn, svobodnaia ot igr [Life free from games]. Sankt-Peterburg : Metanoia [in Russian].
Kovalev, S. V. (2016). NLP: programma «Schastlivaia sudba». Stavim, zapuskaiem, ispolzuiem! [NLP: Happy Fate program. Put, run, use!]. Moskva : AST [in Russian].
Kohut, O. O. (2021). Psykholohiia stresostіikostі osobystostі [Psychology of personality stress]. Kryvyi Rіh : DYuІ MVS Ukrainy [in Ukrainian].
Lazarus, R. (1970). Teoriia stressa i psikhofiziologicheskiie issledovaniia. Emotsionalnyi stress: fiziologicheskiie i psikhologicheskiie reaktsii [Stress theory and psychophysiological research. Emotional stress: physiological and psychological reactions]. L. Levi, B. H. Myasishcheva (Eds.). (pp. 127–208). Leningrad [in Russian].
Malkina-Pykh, I. (2016). Viktimologiia. Psikhologiia povedeniia zhertvy. [Victimology. Psychology of victim behavior]. Sankt-Peterburg : Izdatelstvo «Piter» [in Russian].
Moіseiev, Ye. M., Dzhuzha, O. M., Vasylevych, V. V., at al. (2006). Krymіnolohіchna vіktymolohiia [Criminological Victimology]. Kyiv : Kyiv. nats. un-t vnutr. sprav [in Ukrainian].
Nauholnyk, L. B. (2015). Psykholohiia stresu [Psychology of stress]. Lvіv : Lvіvskyi derzhavnyi unіversytet vnutrіshnіkh sprav [in Ukrainian].
Odintsova, M. (2015). Psikhologiia zhertvy. Skazkoterapiia dlia zhertvy [Psychology of victim. Fairy tale therapy for the victim]. Samara : Bakhrakh-M [in Russian].
Rivman, D. V. (2002). Kriminalnaia viktimologiia [Criminal victimology]. Sankt-Peterburg : Piter [in Russian].
Sardarzade, S. (2019). Vzaiemodіia kohnіtyvnykh ta emotsіinykh skhem u osіb z tryvozhnymy, depresyvnymy ta sprychynenymy stresom rozladamy [Interaction of cognitive and emotional patterns in people with anxiety, depression and stress-induced disorders]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv : Instytut psykholohіi іmenі G. S. Kos tiuka NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Sele, G. (1992). Stress bez distressa [Stress without distress]. Riga : Vieda [in Russian].
Festinger, L. (2018). Teoriia kognitivnogo dissonansa [Cognitive dissonance theory]. Moskva : Eksmo [in Russian].
Hellinger, B. (2013). Poriadok pomoshchi [The order of help]. Moskva : Institut konsultirovaniia i sistemnykh reshenii [in Russian].
Khorni, K. (2019). Nevroz i lichnostnyi rost: borba za samorealizatsiiu [Neurosis and personal growth: the struggle for self-realization]. Sankt-Peterburg : Piter [in Russian].
Khristenko, V. E. (2004). Psikhologiia povedeniia zhertvy [Psychology of victim behavior]. Rostov-na-Donu : Feniks [in Russian].
Yung, K. G. (1997). Soznaniie i bessoznatelnoie [Consciousness and unconscious]. Sankt-Peterburg : Universitetskaia kniga [in Russian].
Yazyk i kultura: vzgliad molodykh issledovatelei: sbornik statei studentov i magistrantov fakulteta prikladnoi lingvistiki [Language and culture: the view of young researchers: a collection of articles by students and undergraduates of the Faculty of Applied Linguistics]. (2014). (pp. 9–10). Irkutsk : Izd. IrGTU [in Russian].
Aaron, T. Beck. (1991). Cognitive Therapy and the Emotional Disorders. Penguin.
Dollard, J., Miller, N. E., Doob, L. W., Mowrer, O. H., & Sears, R. R. (1939). Frustration and Aggression. New Haven, CT, US : Yale University Press.
Yang, D. (2003). Schema Therapy: A Practitioner’s Guide. Publishing house : The Guilford Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.