Розвиток творчості вчителя шляхом використання автентичного матеріалу на уроках

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-52.182-203

Ключові слова:

творчість учителя, автентичний матеріал, творча діяльність, фрустрація, стадія інкубації, інсайт у творчій діяльності, знаходження рішення

Анотація

Мета дослідження – показати значення прислів’їв для розвитку творчості вчителя шляхом використання автентичного матеріалу на уроках, що може передбачати: встановлення креативних явищ і властивостей; їх оцінку; окреслення особливостей креативного матеріалу. За допомогою творчого матеріалу можливий розвиток творчої здібності вчителя шляхом використання автентичного матеріалу на уроках.

Для розв’язання поставлених у роботі завдань використано такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення.

Результати дослідження. Для розвитку креативності вчителя шляхом використання автентичного матеріалу на уроках базовим має бути процедурний підхід. Цей підхід визначає творчу діяльність як суто внутрішній процес, орієнтований на людські ідеї, в результаті існування яких відбувається стимулювання творчої активності вчителя. Автентичний матеріал завдяки своїй «зовнішній формі» сприятиме розвитку творчості вчителя.

Висновки. Виокремлено рівні перебігу творчої діяльності й запропоновано розглядати цю діяльність із двох позицій: як процес, що відбувається в певний момент часу, і як процес у широкому соціальному й історичному контекстах. З огляду на процесуальний підхід також виокремлено основні характеристики творчого процесу: творчість характеризується як ідіосинкратичний, непередбачуваний процес, що вирізняється несистемністю і випадковістю. У творчому процесі виокремлено такі основні етапи: 1. Підготовка до творчості. Цей етап безпосередньо пов’язаний із бажанням суб’єкта творчої діяльності змінити існуючу соціальну ситуацію, яка за деякими причинами перестала його задовольняти і характеризується свідомими зусиллями з метою пошуку дієвого виходу з проблемної ситуації. 2. Фрустрація у процесі виконання творчої діяльності. Перехід на зазначений етап відбувається в той момент, коли, проаналізувавши весь обсяг інформації, а також опрацювавши всі варіанти розв’язання проблеми, суб’єкт творчості, тим не менше, не знаходить засобів і шляхів для її розв’язання. 3. Інкубація в творчій діяльності. Етап інкубації пов’язаний із несвідомим розв’язанням людиною певної проблеми, в ході чого активізується ліва півкуля головного мозку. 4. Інсайт у творчій діяльності. Інсайт – це короткочасний, але досить емотивний етап творчого процесу, момент надходження у сферу свідомості рішення щодо розв’язання проблеми. Цей етап характеризується бурхливими позитивними емоціями, пожвавленням, іноді навіть ейфорією. 5. Знаходження рішення. Знаходження рішення в результаті верифікації гіпотез є завершальним етапом творчого процесу, в ході якого відбувається перевірка істинності отриманого рішення з використанням логічних засобів, причому інтрига цього етапу постає у можливості помилкової верифікації сформульованих гіпотез.

Посилання

Honcharuk, Nataliia, & Onufriieva, Liana (2018). Psykholohichnyi analiz rivniv pobudovy komunikatyvnykh dii [Psychological analysis of levels of communicative actions’ constructing]. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika. Psycholinguistics: Zb. nauk. prats DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi ped. un-t imeni Hryhoriia Skovorody» – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics: Collection of Scientific Papers of the Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University, 24 (1), 97–117. Pereiaslav-Khmelnytskyi : FOP Dombrovska Ya. M. DOI 10.31470/2309-1797-2018-24-1-97-117 [in Ukrainian].

Amabile, T. M., Conti, H., Lazenby, J., & Herron, M. (1996). Creative environment at work. The Academy of Management Journal, 36, 1154–1184.

Amabile, Т. М. (1983). The social psychology of creativity. New York : Springer-Verlag.

Boden, M. A. (1991). The creative mind: myths and mechanisms. New York : Basic Books; London : Abacus.

Collins, M. A., & Amabile, T. M. (1999). Motivation and creativity. Hand¬book of Creativity, (pp. 297–313). R. Sternberg (Ed.). Cambridge.

Ekvall, G. (1997). Organizational conditionals and levels of creativity. Creativity and innovation management, 6, 195–205.

Enkvist, N. E. (1990). Literary Pragmatics: On the Interpretability of Texts in General, and Literary Texts in Particular. R. D. Sell (Ed.). New York; London : Longman.

Gehrmann, S. (2015). Bildungskonzepte und Lehrerbildung in europäischer Perspektive. Münster; New York : Waxmann [in German].

Mykhalchuk, Nataliia, & Ivashkevych, Eduard (2018). Psycholinguistic features of the development of social intelligence of the teacher. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika. Psycholinguistics: Zb. nauk. prats DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi ped. un-t imeni Hryhoriia Skovorody» – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics: Collection of Scientific Papers of Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University, 23 (1), 242–257. Pereiaslav-Khmelnytskyi : FOP Dombrovska Ya. M. DOI https://doi.org/10.5281/zenodo.1211618 (ISSN 2415-3397, Index Copernicus, Web of Science).

Mykhalchuk, Nataliia, & Kryshevych, Olga (2019). The peculiarities of the perception and understanding of Sonnets written by W. Shakespeare by the students of the Faculty of Foreign Languages. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika: Zb. nauk. prats DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi ped. un-t imeni Hryhoriia Skovorody» – Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics: Collection of Scientific Papers of Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University, 26 (1), 265–285. Pereiaslav-Khmelnytskyi : FOP Dombrovska Ya. M. DOI 10.31470/2309-1797-2019-26-1-265-285.

Zubiashvily, I., Kocharian, A., Lunov, V., Barinova, N., & Onufriieva, L. (2020). Phenomenon of money: Social and psychological essence and functions. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24 (3), 1629–1642. DOI 10.37200/IJPR/V24I3/PR200911.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-01

Як цитувати

Набочук, О. (2021). Розвиток творчості вчителя шляхом використання автентичного матеріалу на уроках. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (52), 182–203. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-52.182-203