Психологічні ресурси перетворень у самоздійсненні особистості
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-53.330-354Ключові слова:
психологічні ресурси, самоактуалізація, самореалізація, самоздійснення, особистісні переміниАнотація
Мета дослідження – емпіричне визначення психологічних ресурсів перетворень у самоздійсненні особистості.
В емпіричному дослідженні використано методи психологічного опитування, а також такі методи математико-статистичного аналізу даних, як: регресійний, кореляційний, класифікаційний, дискримінантний, багатофакторний аналіз. Емпіричне дослідження реалізовано за моделлю Нельсона, що уможливливило характеристику шуканих психологічних ресурсів за допомогою їх дискримінування.
Результати дослідження. З’ясовано, що рефлексованими психологічними ресурсами у конфігураціях самоздійснення особистості – екзистенційному, особистісному і професійному самоздійсненні – є такі: творчість, робота над собою, уміння оновлювати власні ресурси, когерентність, милосердя, осмисленість життя, вияв емоцій. Інтерпретативні ресурси «творчість» і «уміння оновлювати власні ресурси» є предикторами усіх трьох конфігурацій самоздійснення. Психологічними ресурсами, що модерують співвідношення екзистенційної мотивації як вияву внутрішнього світу людини і життєвих завдань, виокремлено такі, як творчість, робота над собою, когерентність, милосердя, вияв емоцій. Психологічними ресурсами, що є чинниками самоздійснення, самоактуалізації, самореалізації особистості, є творчість, уміння оновлювати власні ресурси, когерентність. Когерентність є чинником для усіх трьох конфігурацій самоздійснення.
Висновки. Послідовність ресурсної зумовленості перемін у самоздійсненні є такою: спочатку завдяки ресурсу роботи над собою відбувається самоактуалізація, ефектом чого постає екзистенційне самоздійснення як переживання справжнього й авторського життя, що його проживає особистість; далі уміння оновлювати власні ресурси зумовлює переінакшення форм в особистому і професійному самоздійсненні; на завершення переміни ресурс творчості впливає на уможливлення самореалізації особистості. Увесь процес рефлексованих перемін патронується когерентністю як чинником значущості життя, що його проживає особистість, а також її оптимального і здорового функціонування.
Посилання
Grishina, N.V. (2013). Ekzistentsialnyi opyt: empiricheskiie opisaniia [Existential Experience: Empirical Descriptions]. Chelovek, subiekt, lichnost v sovremennoi psikhologii – Man, subject, personality in modern psychology: Proceedings of the international conference dedicated to the 80th anniversary of A.V. Brushlinskii, (pp. 283–386). Moskva : Izd-vo «Institut psikhologii RAN» [in Russian].
Humeniuk, H.V. (2014). Psykholohichnyi prostir profesiinoho samozdiisnennia osobystosti yak predmet doslidzhennia [Psychological space of professional self-realization of the individual as a subject of research]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: Zb. nauk. prats Instytutu psykholohii im. H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of general and pedagogical psychology: Collection of research papers of H.S. Kostiuk Institute of Psychology of NAES of Ukraine, XVI (1, 2), 299–310. Kyiv. Retrieved from http://lib.iitta.gov.ua/10079 [in Ukrainian].
Kapustin, S.A. (2017). Vklad U. Dzhemsa v predstavleniia o lichnosti kak psikhologicheskoi realnosti [W. James’s contribution to the concept of personality as a psychological reality]. Natsionalnyi psikhologicheskii zhurnal – National Psychological Journal, 1 (25), 62–69 [in Russian].
Kokun, O.M. (2013). Zhyttieve ta profesiine samozdiisnennia yak predmet doslidzhennia suchasnoi psykholohii [Life and professional self-fulfillment as a subject of research of modern psychology]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota – Practical Psychology and Social Work, 9, 1–5 [in Ukrainian].
Krivtsova, S., Lengle, A., & Orgler, K. (2009). Shkala ekzistentsii (Existenzskala) [Existence scale (Existenzskala)]. Ekzistentsialnyi analiz – Existence Analysis. Bulletin, 1, 141–170. Moskva [in Russian].
Leontiev, D.A., & Miiuzova, A.E. (2016). Lichnostnyie izmeneniia kak rezultat zhiznetvorcheskoi raboty [Personal change as a result of life-creating work]. Konsultativnaia psikhologiia i psikhoterapiia – Counseling psychology and psychotherapy, 24 (1), 44–63. Retrieved from https://doi.org/10.17759/cpp [in Russian].
Maksymenko, S.D. (2016). Poniattia osobystosti u psykholohii [The concept of personality in psychology]. Psykholohiia i osobystist – Psychology and personality, 1 (9), 11–17 [in Ukrainian].
Asmolov, A. (Ed.) (2018). Mobilis in mobili: lichnost v epokhu peremen [Mobilis in mobili: personality in the era of change]. Moskva : Izdatelskii dom «YaSK» [in Russian].
Nizovskikh, N.A. (2014). Chelovek kak avtor samogo sebia: psikhosemanticheskoie issledovaniie lichnostnogo razvitiia [Man as the author of himself: psychosemantic study of personal development]. Moskva – Berlin : Direkt-Media [in Russian].
Maksymenko, S.D., Kuzikova, S.B., & Zlyvkov, V.L. (Eds.) (2019). Psykholohichni tekhnolohii efektyvnoho funktsionuvannia ta rozvytku osobystosti [Psychological technologies of effective functioning and development of personality]. Sumy : Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka [in Ukrainian].
Antonovski, A. (1993). The structure and properties of the sense of coherence scale. Soc Sci Med., 36 (6), Mar, 725–733. Retrieved from https://doi.org/10.1016/0277-9536(93)90022-Z .
Byundyugovа, T., & Kornienko, E. (2015). Personality-Related Factors of Self-Fulfillment in Professional Activities. Review of European Studies, 7 (3). Retrieved from https://doi.org/10.5539/res.v7n3p1 .
Clark, S. (2018). Narrative, Self-Realization, and the Shape of a Life. Ethical Theory and Moral Practice, 21 (2), 371–385. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10677-018-9885-7 .
Krems, J., Kenrick, D., & Neel, R. (2017). Individual Perceptions of Self-Actualization: What Functional Motives Are Linked to Fulfilling One’s Full Potential? Personality and Social Psychology Bulletin, 43 (9), 1337–1352. Retrieved from https://doi.org/10.1177/0146167217713191 .
Maksimenko, S., & Serdiuk, L. (2016). Psychological potential of personal self-realization. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 1 (6). Retrieved from http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i6.244 .
Shutenko, E. (2015). Motivational and Conceptual Aspects of Students’ Self-fulfillment in University Education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 214, 325–331. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.652 .
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Штепа Олена
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.