До питання класифікації потреб сімей, які виховують дітей із особливостями розвитку (системний підхід)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-56.85-107Ключові слова:
потреби сім’ї, діти з особливими потребами, підсистема, сімейна система, сім’я, що виховує дитину з особливостями розвитку, сиблінги, батьківська підсистемаАнотація
Сім’ї, які виховують дітей із особливими потребами, відрізняються від решти сімей більшою кількістю та варіативністю потреб. У наукових дослідженнях висвітлюються питання специфічних потреб сім’ї, однак здебільшого описано їх узагальнену сукупність.
Отже, мета статті – дослідити та виокремити потреби у таких сім’ях та описати їх у контексті індивідуальної, подружньої, дитячо-батьківської і сиблінгової підсистем сімейної системи. Для реалізації мети використовувались такі методи: теоретичні – аналіз, систематизація, класифікація та узагальнення; емпіричні – спостереження, бесіда, інтерв’ю та метод експертних оцінок.
Результати дослідження. Загалом було виокремлено 18 потреб сім’ї і розподілено їх відповідно до сімейних підсистем – індивідуальної, подружньої, батьківської та сиблінгової. У контексті індивідуальної підсистеми виокремлено такі потреби: потреба в емоційному відреагуванні негативних емоцій, потреба в наявності особистого простору, потреба в підтримці, потреба в піклуванні щодо власного Я. Для подружньої підсистемі визначено спільні потреби для обох партнерів (в любові, підтримці, піклуванні, близькості з боку партнера, матеріальні та сексуальні потреби). У батьківській підсистемі схарактеризовано специфічні потреби: у правдивій інформації, адаптації та прийнятті ролі «батьки особливої дитини», у знаходженні сенсу взаємодії в системі «батьки-особлива дитина», у прийнятті суспільством особливої дитини, потреба в підтвердженні змін/динаміки розвитку дитини. Сформульовано потреби братів та/або сестер у сиблінговій підсистемі: в увазі та любові з боку батьків, інформуванні щодо сомато-психологічних особливостей такої дитини, розподілі обов’язків відповідно до віку сиблінгів.
Висновки. Виокремлення потреб сім’ї та визначення ступеня їх виразності має практичне значення для здійснення ефективного соціально-психологічного супроводу. Фрустрація неусвідомлених потреб спричинює посилення напруження та погіршення сімейного мікроклімату. Натомість усвідомлення потреб членами сім’ї стане поштовхом для знаходження необхідних ресурсів та оптимальних шляхів їх задоволення.
Посилання
Asada, K., Tojo, Y., Osanai, H., Saito, A., Hasegawa, T., & Kumagaya, S. (2016). Reduced Personal Space in Individuals with Autism Spectrum Disorder. PLoS One. Retrieved from https://doi.org/10.1371/journal.pone.0146306.
Baker, J., & Fenning, R.M. (2007). Prediction of social skills in 6 year old children without development delays. American Journal of Intellectual & Developmental Disability, 112, 375-91. Retrieved from https://meridian.allenpress.com/ajidd/article-abstract/112/5/375/368/Prediction-of-Social-Skills-in-6-Year-Old-Children?redirectedFrom=fulltext.
Bonab, B.G., Motamedi, F., & Zare, F. (2017). Effect of Coping Strategies on Stress of Parent with Intellectual Disabilities Children. Asian Education Studies, 2 (3), 11-17. Retrieved from doi:10.20849/aes.v2i3.187.
Borg-Laufs, M. (2013). Basic Psychological Needs in Childhood and Adolescence. Journal of Education and Research, 3 (No 1), 41-51. Retrieved from doi: 10.3126 / jer.v3i0.7851.
Breslau, N., & Prabucki, K. (1987). Siblings of disabled children. Effects of chronic stress in the family. Archives of General Psychiatry, 44 (12), 1040-1046. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1001/archpsyc.1987.01800240014003.
Duran, S., & Ergun, S. (2018). The stigma perceived by parents of intellectual disability children: an interpretative phenomenological analysis study. Anatolian Journal of Psychiatry, 19 (4), 390-396. Retrieved from doi: 10.5455/apd.282536.
Gowen, J.W., Christy, D.S., & Sparlin, J. (1993). Informational Needs of Parents of Young Children with Special Need. Journal of Early Intervention, 17 (2), 194-210. Retrieved from https://doi.org/10.1177/105381519301700209.
Hartley, S.L, Papp, L.M., Mihaila, I., Bussanich, P.M., Goetz, G., & Hickey, E.J. (2017). Couple Conflict in Parents of Children with versus without Autism: Self-Reported and Observed Findings. Journal of Child and Family Studies, 26, 2152-2165. Retrieved from doi: 10.1007 / s10826- 017-0737-1.
Hedderly, T., Baird, G., & McConachie, H. (2003). Parental reaction to disability. Current Paediatrics, 13 (1), 30-35. Retrieved from http://doi.org/10.1054/cupe.2003.0406.
Heiman, T. (2002). Parents of Children with Disabilities: Resilience, Coping, and Future Expectations. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 14, 159-171. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1023/A:1015219514621.
Heiman, T., & Berger, O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: family environment and social support. Research in Developmental Disabilities, 29 (4), 289-300. Retrieved from doi: 10.1016/j.ridd.2007.05.005 [PubMed].
Huus, K., Olsson, L. M., Elgmark Andersson, E., Granlund, M., & Augustine, L. (2017). Perceived needs among parents of children with a mild intellectual disability in Sweden. Scandinavian Journal of Disability Research, 19 (4), 307-317.
Jones, J., & Passey, J. (2004). Family Adaptation, Coping and Resources: Parents of Children with Developmental Disabilities and Behavior Problems. Journal on Developmental Disabilities, 11(1), 31-45.
Ilias, K., Cornish, K., Park., M.S., Toran, H., & Golden, K.J. (2018). Risk and Resilience among Mothers and Fathers of Primary School Age Children with ASD in Malaysia: A Qualitative Constructive Grounded Theory Approach. Front Psychol., 9, 2275. Retrieved from doi: 10.3389/fpsyg.2018.02275.
Kandel, I., & Merrick, J. (2007). The child with a disability: parental acceptance, management and coping. Scientific World Journal, 7 (Nov 12), 1799- 1809. Retrieved from doi: 10.1100/tsw.2007.265 [PubMed].
Katkic, L.O., Morovic, M.L., & Kovacic E. (2017). Parenting stress and a sense of competence in mothers of children with and without developmental disabilities. Hrvatska revija za rehabilitacijska istrazivanja, 53, 63-76. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/193742.
Kersh, J., Hedvat, T.T., Hauser-Cram, P., & Warfield, M.E. (2006). The contribution of marital quality to the well-being of parents of children with developmental disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 50, 883-893.
Kowal, A., Kramer, L., Krull, J.L., & Crick, N.R. (2002). Children’s perceptions of the fairness of parental preferential treatment and their socioemotional well being. Journal of Family Psychology, 16, 297-306.
Kuchmanych, I.M., & Opanasenko, L.A. (2018). Klasyfikatsiia osoblyvykh potreb dytyny v konteksti systemnoho pidkhodu [Classification of special needs of the child in the context of a system-based approach]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» - Collection of research papers “Problems of modern psychology", 42, 70-93 [in Ukrainian].
Lara, E.V., & Pinos, S.S. (2017). Families with a disabled member: impact and family education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 418-425.
Leung, C.Y.S. & Li-Tsang, C.W.P. (2003). Quality of Life of Parents who have Children with Disabilities. Hong Kong Journal of Occupational Therapy, 13 (1), 19-24. Retrieved from https://doi.org/10.1016/S1569-1861(09)70019-1.
Maslow A.H. (1970). Motivation and Personality. New York : Harper & Row.
Neely-Barnes, S.L., & Dia, D.A. (2008). Families of children with disabilities: A review of literature and recommendations for interventions. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 5(3), 93-107. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1037/h0100425.
Pisula, E., & Porbowicz-Dorsmann, A. (2017). Family functioning, parenting stress and quality of life in mothers and fathers of Polish children with high functioning autism or Asperger syndrome. PLoS One, 12 (10). Retrieved from doi: 10.1371/journal.pone.018653.
Risdal, D., & Singer, G.H.S. (2004). Marital Adjustment in Parents of Children with Disabilities: A Historical Review and Meta-Analysis. Research & Practice for Persons with Severe Disabilities, 29, 95-103. Retrieved from http://dx.doi.org/10.2511/rpsd.29.2.95.
Seligman, M., & Darling, R. (2009). Ordinary families, special children. Edn. 3rd. New York: Guilford Press.
Urbano, R.C., & Hodapp, R.M. (2007). Divorce in families of children with Down syndrome: a population-based study. American journal of mental retardation, 112 (4), 261-74. Retrieved from doi: 10.1352/0895-8017(2007)112[261:DIF0CW]2.0.C0;2.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Кучманич Ірина, Опанасенко Людмила
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.