Естетичні переживання та здатність до виконання художньо-творчої діяльності як складові творчого потенціалу особистості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-58.136-155

Ключові слова:

естетичне переживання, художня діяльність, творча діяльність, інтегративний підхід, конативний підхід, мотивація навчання, саморозвиток, інтелектуальна ініціація, рефлексія, інтроспекція, метапізнання

Анотація

Мета статті – показати роль естетичного переживання, здатності до виконання художньо-творчої діяльності як складових творчого потенціалу особистості в парадигмі двох домінувальних підходів – у сфері інтегративного та конативного підходів тощо.
Методи дослідження. Для розв’язання поставлених у роботі завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення.
Результати дослідження. В парадигмі інтегративного підходу встановлено, що у свідомості дорослого трансформуються мотиваційний та цільовий компоненти в цілісну мотиваційно-цільову, творчу спрямованість на навчання. В парадигмі діяльнісного підходу визначено такі структурні компоненти суб’єктної активності: формування та досягнення особистісно значущих цілей; вмотивованість до навчання та саморозвитку; інтелектуальна ініціація; рефлексія та самоаналіз, детермінація мислення та домінування інших метакогніцій; самостійність; соціальна активність; свобода творчого вибору та відповідальність за нього; ініціативність; самореалізація; комунікативність; прогностичність.
Висновки. Узагальнюючи погляди вітчизняних психологів, з’ясовано, що вони акцентують увагу на таких креативних рисах особистості, як продуктивне, творче мислення, здійснення творчої, перетворювальної діяльності людини, потреба у самоствердженні, у матеріальному благополуччі, у перетворенні навколишнього природного і соціального світу, реалізація копінг-стратегій у контексті життєвих досягнень особистості (діяльнісний підхід); інтелектуальна активність, психологічна гнучкість, творча мотивація, поліваріативність бачення навколишнього світу, оригінальність, дивергентність (інтегративний підхід).

Посилання

Agrawal, P.K. (2020). Psychological Model of Phonosemantics. Journal of Psycholinguistic Research, 49, 453-474. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10936-020-09701-y.

Antiukhova, N. (2017). Psykholohichni umovy rozvytku tvorchoho potentsialu maibutnoho vchytelia inozemnoi movy [Psychological conditions for the development of the creative potential of a future foreign language teacher]. Extended abstract of candidate's thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Astle, D., & Scerif, G. (2011). Interactions between attention and visual short-term memory (VSTM): What can be learnt from individual and developmental differences? Neuropsychologia, 49, 1435-1445. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2010.12.001.

Barnes, S.B. (2009). Relationship networking: Society and education. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(3), 735-742. DOI:10.1111/j.1083-6101.2009.01464.x.

Baym, N.K. (2010). Personal connections in the digital age. Cambridge, UK: Polity Press.

Bila, I.M. (2011). Psykholohiia tvorchoho konstruiuvannia v doshkilnomu vitsi [Psychology of creative construction in preschool age]. Monograph. Kyiv: Veselka [in Ukrainian].

Fedko, O.O. (2020). Psykholohichni osoblyvosti obdarovanosti maibutnikh fakhivtsiv ekonomichnoho profiliu [Psychological peculiarities of the giftedness of future specialists of the economic profile]. Extended abstract of candidate's thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Haltseva, T. (2019). Psykholohichni zasady navchalnoi samoefektyvnosti doroslykh v umovakh neperervnoi osvity [Psychological principles of educational self-efficacy of adults in conditions of continuous education]. Extended abstract of Doctor's thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Hulyas, I.A. (2011). Kopinh-stratehii u konteksti zhyttievykh dosiahnen osobystosti [Coping strategies in the context of life achievements of the individual]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy - Actual Problems of Psychology: Collection of scientific issues of the Institute of Psychology named after H.S. Kostiuk of the National Academy of Sciences of Ukraine, XII: Psykholohiia tvorchosti - Psychology of Creativity, 13, 114-119 [in Ukrainian].

Hall, J.A., Park, N., Song, H., & Cody, M.J. (2010). Strategic misrepresentation in online dating: The effects of gender, self-monitoring, and personality traits. Journal of Social and Personal Relations, 27 (1), 117-135.

Ivashkevych, Ed., & Hudyma, A. (2019). Psychological ways of the development of intercultural competence of pupils in the field of “Foreign Language Education” (according to the experience of education in foreign countries). Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» - Collection of research papers “Problems of modern psychology”, 49, 84-105. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020-49.84-105.

Kryvopyshyna, O.A. (2009). Psykholohiia literaturnoi tvorchosti v yunosti [Psychology of literary creativity in youth]. Sumy: Publishing House of Sumy State University.

Meshcheriakov, d.S. (2019). Rozvytok subiektnoi aktyvnosti doroslykh ko- rystuvachiv sotsialnykh merezh [The development of subjective activity of adult users of social networks]. Extended abstract of candidate's thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Mykhailiuk, LV. (2017). Psykholohichni chynnyky formuvannia dialohichnoi kompetentnosti maibutnikh psykholohiv [Psychological factors of formation of dialogical competence of future psychologists]. Extended abstract of candidate's thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Moskalenko, V.V. (2013). Vzaiemozviazok uiavlen studentiv pro zhyttievyi uspikh z yikhnoiu osobystisnoiu kreatyvnistiu [The relationships between students' perception of life success and their personal creativity]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy - Actual problems of Psychology: Collection of scientific issues of the Institute of Psychology named after H.S. Kostiuk of the National Academy of Sciences of Ukraine, XII: Psykholohiia tvorchosti - Psychology of Creativity, 16, 292. Kyiv: “Phoenix” Publishing House [in Ukrainian].

Moliako, V. (2007). Tvorcheskaia konstruktologiia (prolegomeny) [Creative Constructology (prolegomena)]. Kyiv: “Osvita of Ukraine” [in Russian].

Onufriieva, L^. (2017). The Psychology of Professional Realization of a Future Specialist's Personality: Theoretical and Methodological Aspect. BonusLiber: Rzeszow. ISBN 978-83-65441-83-6.

Zavgorodnia, О.V. (2007). Psykholohiia khudozhno obdarovanoi osobystosti: hendernyi aspekt [Psychology of artistically gifted personality: gender aspect]. Kyiv: Scientific opinion [in Ukrainian].

Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen [Abilities, creativity, giftedness: theory, methodology, research results] (2006). V.O. Moliako, O.L. Muzyka (Eds.). Zhytomyr: Ruta [in Ukrainian].

Yanovska, S.G. (2019). Psykholohichna struktura pidpryiemnytskoi ak- tyvnosti v malomu biznesi [Psychological structure of entrepreneurial activity in small business]. Extended abstract of candidate's thesis. Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06

Як цитувати

Набочук, О. (2022). Естетичні переживання та здатність до виконання художньо-творчої діяльності як складові творчого потенціалу особистості. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (58), 136–155. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-58.136-155