Діяльнісний, особистісний, когнітивний та компетентнісний підходи в семантичному просторі творчості індивіда

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-59.135-157

Ключові слова:

креативність особистості, діяльнісний підхід, особистісний підхід, інтегративний підхід, когнітивний підхід, мотиваційний підхід, компетентнісний підхід

Анотація

Метою нашої статті є показати роль діяльнісного, особистісного, когнітивного та компетентнісного підходів у семантичному просторі творчості індивіда, визначити характеристики цих підходів, найцінніші та унікальніші характеристики.

Методи дослідження. Для розв’язання поставлених завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення.

Результати дослідження. Визначено, що провідною для розвитку творчої уяви особистості є метафорична уява (особистісний підхід). Остання здатна створювати нові образи предметів, ідей, смислів і емоційно-чуттєвих переживань, апелюючи до уяви респондента, який сприймає. Метафорична уява виявляється як здатність людини самостійно створювати творчі метафори, творчо інтерпретувати складні метафори, креативно та оригінально застосовувати існуючі метафоричні вирази залежно від контексту певної ситуації. Здійснюючи зв’язок чуттєвого і раціонального, конструкція творчого метафоричного образу активізує у суб’єкта сенсорно-перцептивну й емоційну уяву на творчому рівні, сприяючи тим самим новому і глибшому розумінню їхньої сутності.

Висновки. Показано, що у вітчизняній психології акцентується увага на таких креативних рисах особистості, як продуктивне, творче мислення, здійснення творчої, перетворювальної діяльності людини, потреба у самоствердженні, в матеріальному благополуччі, в перетворенні навколишнього природного і соціального світу, реалізація копінг- стратегій у контексті життєвих досягнень особистості (діяльнісний підхід); глибина і гострота думки, незвичайність формулювання проблеми та оригінальність в її розв’язанні, інтелектуальна ініціатива, естетична чутливість, креативні настановлення, спонтанність, автономність, емпатії, гармонізація особистісного розвитку (особистісний підхід); інтелектуальна активність, психологічна гнучкість, творча мотивація, поліваріативність бачення навколишнього світу, оригінальність, дивергентність (інтегративний підхід); ментальні структури, ментальні репрезентації, ментальний досвід, інтелектуальні здібності – швидкість, оригінальність, чутливість, метафоричність, формулювання та оригінальне розв’язання задачі, актуалізація концепції творчого акту (когнітивний підхід); мотивація до здійснення творчої діяльності, мотивація досягнення успіху, ситуативна самоактуалізація (мотиваційний підхід); високий рівень професіоналізму, професійно- творча семантика, креативна експлікація ситуації, професійно-творча соціальна перцепція, креативні аспекти спілкування (компетентнісний підхід).

Посилання

Agrawal, P.K. (2020). Psychological Model of Phonosemantics. Journal of Psycholinguistic Research, 49, 453–474. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10936-020-09701-y.

Astle, D., & Scerif, G. (2011). Interactions between attention and visual short-term memory (VSTM): What can be learnt from individual and developmental differences? Neuropsychologia, 49, 1435–1445. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2010.12.001.

Barnes, S.B. (2009). Relationship networking: Society and education. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(3), 735–742. DOI:10.1111/j.1083-6101.2009.01464.x.

Brédart, S. (1991). Word interruption in self-repairing. Journal of Psycholinguistic Research, 20, 123–137. https://doi.org/10.1007/bf01067879.

Cilibrasi, L., Stojanovik, V., Riddell, P., & Saddy, D. (2019). Sensitivity to Inflectional Morphemes in the Absence of Meaning: Evidence from a Novel Task. Journal of Psycholinguist Research, 48, 747–767. https://doi.org/10.1007/s10936-019-09629-y.

Chemisova, Т. (2018). Psykholohichni umovy rozvytku tvorchoi kompetentnosti vchytelia u protsesi profesiinoho stanovlennia [Psychological conditions for the development of a teacher’s creative competence in the process of professional development]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Crookes, G. (1989). Planning and interlanguage variation. Studies in Second Language Acquisition, 11, 367–383. Retrieved from https://doi.org/10.1017/s0272263100008391.

de Bot, K. (1992). A bilingual production model: Levelt’s “speaking” model adapted. Applied Linguistics, 13, 1–24. https://doi.org/10.1093/applin/13.1.1.

Degtiareva, G.S., Koziar, M.M., Matiykiv, I.M., Rudenko, L.A., & Shidelko, A.V. (2012). Psykholohichni aspekty profesiinoi pidhotovky konkurentozdatnykh fakhivtsiv [Psychological aspects of professional training of competitive specialists]. Rudenko L.A. (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].

Derwing, T.M., Munro, M.M., Thomson, R.I., & Rossiter, M.J. (2009). The relationship between L1 fluency and L2 fluency development. Studies in Second Language Acquisition, 31, 533–557. Retrieved from https://doi.org/10.1017/s0272263109990015.

Drygus, М.Т. (2013). Do problemy stanovlennia osobystisnoi efektyvnosti vchytelia (retrospektyvnyi aspekt) [The problem of becoming a teacher’s personal effectiveness (retrospective aspect)]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Actual problems of Psychology: Collection of issues of H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Kyiv: “Phenix” Publishing House, 16 (12) [in Ukrainian].

Diakov, S. (2006). Semantychni chynnyky subiektnosti maibutnoho pedahoha [Semantic factors of subjectivity of a future teacher]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Horova, О. (2014). Psykholohichni osnovy profesiinoho stanovlennia maibutnikh arkhitektoriv i budivelnykiv [Psychological foundations of the professional development of future architects and builders]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Kalinin, V. (2005). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia inozemnoi movy zasobamy dialohu kultur [The formation of professional competence of a future foreign language teacher by means of cultural dialogue]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr [in Ukrainian].

Klymenko, V.V. (2013). Psykhofiziolohichni mekhanizmy praksysu liudyny [Psychophysiological mechanisms of praxis of the person]. Kyiv: “Slovo” Publishing House [in Ukrainian].

Krylova-Grek, Yu.М. (2011). Suchasnyi pohliad na poniattia ≪tvorcha osobystist ≫ [A modern view of the concept of “Creative Person”]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Actual problems of Psychology: Collection of issues of H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv: “Phenix”, ХІІ (13) [in Ukrainian].

Kukulenko-Lukyanets, І.V. (2014). Psykholohiia zhinky-pedahoha: geneza svitotvorennia osobystosti [Psychology of a female teacher: the genesis of the world-making of an individual]. Cherkasy [in Ukrainian].

Levit, L. (2016). Psykholohiia rozvytku i realizatsii zhyttievoho potentsialu subiekta [Psychology of the development and realization of the subject’s life potential]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Lozova, О.М. (2011). Spetsyfika stanovlennia obrazu profesii u studentiv (porivnialnyi aspekt) [The specificity of the formation of the image of the profession among students (comparative aspect)]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Actual problems of Psychology: Collection of issues of H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine, ХІІ (13). Kyiv: “Phenix” Publishing House [in Ukraine].

Lukianova, O.V., & Lukianov, I.Yu. (2011). Adaptatsiino-osobystisni osoblyvosti studentiv z riznym rivnem kreatyvnosti [Adaptational and personal characteristics of students with different levels of creativity]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Actual problems of Psychology: Collection of issues of H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, ХІІ (13). Kyiv: “Phenix” Publishing House [in Ukraine].

Mykhalchuk, N., & Onufriieva, L. (2020). Psykholohichnyi analiz riznykh typiv dyskursu [Psychological Analysis of Different Types of Discourse]. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» – Collection of research papers “Problems of modern psychology”, 50, 188–210. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2020- 50.188-210 [in Ukrainian].

Onufriieva, L.А. (2017). The Psychology of Professional Realization of a Future Specialist’s Personality: Theoretical and Methodological Aspect. Rzeszów: BonusLiber. ISBN 978-83-65441-83-6.

Semenov, І.М. (2011). Rozvytok profesiinoi diialnosti V.P. Zinchenka ta yoho psykholohii svidomosti, refleksii ta tvorchosti [The development of professional activity of V.P. Zinchenko and his Psychology of consciousness, reflection and creativity]. Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Actual problems of Psychology: Collection of issues of H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, ХІІ (13). Kyiv: “Phenix” Publishing House [in Ukrainian].

Shragina, L. (2017). Teoretyko-metodolohichni zasady doslidzhennia verbalnoi uiavy osobystosti [Theoretical and methodological foundations of the research of verbal imagination of the individual]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Tytarenko, Т.М. (2003). Zhyttievyi svit osobystosti: u mezhakh i za mezhamy budennosti [The life world of the personality: within and beyond everyday life]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Yakymchuk, Yu. (2008). Psykholohichni osoblyvosti intensyfikatsii rozvytku komunikatyvnykh zdibnostei maibutnikh fakhivtsiv mizhnarod nykh vidnosyn [Psychological peculiarities of the intensification of the development of communicative abilities of future specialists in international relations]. Extended abstract of candidate’s thesis. Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Yalanska, S. (2012). Psykholohiia rozvytku tvorchoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv [Psychology of the development of creative competence of future teachers]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-31

Як цитувати

Набочук, О. (2023). Діяльнісний, особистісний, когнітивний та компетентнісний підходи в семантичному просторі творчості індивіда. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (59), 135–157. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-59.135-157