Типологія розуміння поетичного тексту

Автор(и)

  • Інна Ногачевська Рівненський державний гуманітарний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-1489-6878
  • Людмила Комарніцька Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-6742-8314

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-60.162-184

Ключові слова:

розуміння поезії, змістове наповнення тексту, рівень коментарів, інтерпретація тексту, методичний рівень

Анотація

Мета дослідження – оцінити актуальність дослідження психологічних особливостей розуміння сучасної поезії майбутніми філологами на основі анкетування; запропонувати рівні розуміння тексту.

Методи дослідження. Для розв’язання поставлених завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення. Mетод організації емпіричного дослідження був використаний у якості експериментального методу.

Результати дослідження. Показано, що майбутні філологи усіх курсів виявляють значний рівень зацікавленості (55%–50%) творчістю українських поетів, прозаїків через перегляд телевізійних передач та читання періодики. В умовах сучасного навчання у закладі вищої освіти особливу роль відіграє вміння студентів оволодівати знаннями самостійно у зв’язку з впровадженням компетентнісного підходу в освіті. Доведено, що 66%–70% опитаних намагаються самостійно осягнути літературний твір та сформувати власне враження від прочитаного; 31% студентів молодших та 28,6% студентів старших курсів керуються тією інтерпретацією твору, яку пропонує викладач. Отже, у значної частини студентів є усвідомлення необхідності самостійно формувати думку про прочитане.

Висновки. У типології розуміння тексту ми виділяємо чотири рівні. Кожен попередній рівень – неодмінна умова для існування наступного. На першому рівневі передається лише предметний зміст тексту, що не забезпечує необхідність його розуміння. Другий рівень розуміння– це коментар. Зрозуміти текст на цьому рівневі означає не тільки вміти іншими мовними одиницями переказати перший текст, а й прокоментувати його з погляду контексту. Третій рівень розуміння – тлумачення тексту (філософське, історико-літературне, психологічне та ін.). Його завдання – оволодіти глибинними смислами. Четвертий рівень розуміння – методологічний рівень, на якому вирішуються протиріччя, що виникли на попередньому рівні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

Ногачевська, І., & Комарніцька, Л. (2023). Типологія розуміння поетичного тексту. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (60), 162–184. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-60.162-184