Психологічний аналіз конфліктних комунікативних ситуацій

Authors

  • Д. О. Бігунов

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-41.40-52

Keywords:

успішна комунікація, неуспішна комунікація, бар’єри спілкування, комунікативний дискомфорт, комунікативна невдача, комунікативний конфлікт, партнери по спілкуванню, взаєморозуміння.

Abstract

У статті розглянуто поняття успішної та неуспішної комунікації. Виокремлено два підходи до аналізу комунікативних конфліктів: суто психологічний і психолінгвістичний, наведено види бар’єрів спілкування, що заважають успішній комунікації. Описуючи неуспішну комунікативну поведінку, було здійснено спробу розмежування понять комунікативного дискомфорту, комунікативної невдачі та комунікативного конфлікту. Крім того, було названо і проаналізовано основні джерела комунікативного дискомфорту, комунікативної невдачі та комунікативного конфлікту, а також наведено і розглянуто типологію конфліктних ситуацій. Було зазначено, що комунікативний конфлікт може вміщувати комунікативний дискомфорт, комунікативну невдачу та комунікативний збій, а також обов’язково передбачатиме відчуття стану когнітивного дисонансу партнерами по спілкуванню. Крім того, було вказано, що ситуація комунікативного конфлікту в повсякденному житті є природною, оскільки будь-яка комунікативна ситуація потенційно є конфліктною в силу того, що партнери по спілкуванню характеризуються різними особистісними якостями та властивостями. Тому яким би способом комуніканти не прагнули спілкуватися один з одним, вони все одно матимуть індивідуальні уявлення про світ, які нерідко заважають партнерам по комунікації досягти взаєморозуміння. Також можуть відрізнятися кількість актуальної інформації, статус, сила впливу, який здійснюється на інших, комунікативна роль, яка виконується у процесі спілкування, тощо

References

Анцупов А. Я. Конфликтология / А. Я. Анцупов, А. И. Шипилов. – СПб. : Питер, 2016. – 528 с.

Городецкий Б. Ю. От лингвистики языка – к лингвистике общения / Б. Ю. Городецкий // Язык и социальное познание. – М. : Центр филос. семинаров при Президиуме АН СССР, 1990. – С. 39–56.

Городецкий Б. Ю. К типологии коммуникативных неудач / Б. Ю. Городецкий, И. М. Кобозева, И. Г. Сабурова // Диалоговое взаимодействие и представление знаний. – Новосибирск : СО АН СССР, 1985. – С. 64–78.

Ермакова О. Н. К построению типологии коммуникативных неудач / О. Н. Ермакова, Е. А. Земская // Русский язык в его функционировании: коммуникативно-прагматический аспект. – М. : Наука, 1993. – С. 45–61.

Клюев Е. В. Речевая коммуникация. Успешность речевого общения / Е. В. Клюев. – М. : РИПОЛ КЛАССИК, 2002. – 320 с.

Кънева Н. К. Условия успешности коммуникативного акта / Н. К. Кънева // Язык и дискурс: когнитивные и коммуникативные аспекты. – Тверь : Тверской гос. ун-т, 1997. – С. 26–33.

Красных В. В. К вопросу о лингвокогнитивных аспектах коммуникативного акта / В. В. Красных // Научные доклады филологического факультета МГУ / под ред. М. Л. Ремнёва. – Т. 2. – М. : Изд-во Московского университета, 1998. – С. 93–99.

Мартынова Е. М. Стратегии коммуникативного поведения участников коммуникативно-дискомфортной ситуации / Е. М. Мартынова // Язык и коммуникация: изучение и обучение : Сб. статей. – Орёл : ОГУ, 2001. – Вып. 8. – С. 22–24.

Остин Дж. Слово как действие / Джон Остин // Новое в зарубежной лингвистике. – М. : Прогресс, 1986. – Вып. ХVІІ. – С. 22–129.

Николаева Т. М. О принципе «некооперации» и / или о категориях социолингвистического воздействия / Т. М. Николаева // Логический анализ языка. Противоречивость и аномальность текста. – М. : Наука, 1990. – С. 225–235.

Падучева Е. В. Тема языковой коммуникации в сказках Льюиса Кэрролла / Е. В. Падучева // Семиотика и информатика. – Вып. 18. – М. : ВИНИТИ, 1982. – С. 76–119.

Питюков В. Ю. Основы педагогической технологии / В. Ю. Питюков. – М. : Ассоциация авторов и издателей «Тандем» ; «Роспедагентство», 1997. – 176 с.

Приходько Ю. О. Психологічний словник-довідник : навч. посіб. / Ю. О. Приходько, В. І. Юрченко. – К. : Каравела, 2014. – 344 с.

Романов А. А. Описание типологии коммуникативных рассогласований в диалогическом общении / А. А. Романов // Проблемы функционирования языка : Сб. науч. трудов АН

СССР. – М., 1987. – С. 78–109.

Семененко Л. П. Аспекты лингвистической теории монолога / Леонид Павлович Семененко. – М. : МГЛУ, 1996. – 324 с.

Хасан Б. И. Психология конфликта и переговоры / Б. И. Хасан, П. А. Сергоманов. – М. : Академия, 2004. – 192 с.

Шмелева Т. В. Модус и средства его выражения в высказывании / Т. В. Шмелева // Идеографические аспекты русской грамматики. – М. : Изд-во Московского ун-та, 1988. –

С. 168–202.

Шостром Э. Анти-Карнеги, или человек-манипулятор / Э. Шостром. – Минск : ТПЦ «Полифакт», 1992. – 128 с.

Шрагина Л. И. Анатомия конфликта, или возможна ли толерантность? / Лариса Шрагина, Марк Меерович // Технология творческого мышления. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2008. – С. 394–404.

Шубина Н. Л. Об адаптивных процессах в современной спонтанной речи / Н. Л. Шубина // Аспекты речевой конфликтологии : Сб. статей / под ред. С. Г. Ильенко. – СПб. : РПГУ им. А. И. Герцена, 1996. – С. 13–24.

Heider F. The Psychology of Interpersonal Relations / F. Heider. – New York : John Wiley & Sons, 1958. – 322 р.

Muntingl P. Conversational Structure and Facework in Arguing / P. Muntingl, W. Turnbull // Journal of pragmatics. – 1998. – Vol. 29. – № 3. – P. 225–256.

Published

2018-04-17

How to Cite

Бігунов, Д. О. (2018). Психологічний аналіз конфліктних комунікативних ситуацій. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (41), 40–52. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-41.40-52