Проблеми методології дослідження інтелектуального регулювання комунікації
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.80-94Keywords:
комунікація, інтелектуальне регулювання, лінгвістичний інтелект, соціальний інтелект, емоційний інтелект.Abstract
У статті проаналізовано методологічні підходи та напрями дослідження інтелектуального регулювання комунікації. У структурі цього процесу виокремлено три основні компоненти, які є базовими для вивчення ментальної комунікативної поведінки – лінгвістичний, соціальний та емоційний інтелект. На основі теоретико-методологічного аналізу проблеми з’ясовано методи дослідження цих різновидів інтелекту. Так, установлено, що вивчення лінгвістичного інтелекту відбувається шляхом аналізу словника, словникових дефініцій, дискурсу, діалогічного і монологічного мовлення. Визначено та проаналізовано методи вивчення соціального інтелекту. З’ясовано, що його основою є аналіз низки адаптивних функцій, статусно-рольових і соціальних характеристик. Конкретизовано роль емоційного інтелекту в системі інтелектуального регулювання комунікації. Доведено, що його головними напрямами є аналіз здатності керувати власними емоціями й уміння впливати на емоції інших, що вивчається шляхом застосування низки експериментальних методів. Зауважено, що функція інтелектуального регулювання комунікації є цілісним механізмом, який слід досліджувати в інтегративній єдності. На основі даних методологічного дослідження та проведених узагальнень розроблено схему експериментальної роботи, яка може використовуватись як базове підґрунтя констатувального експерименту, так і основа діагностичного дослідження ментальних комунікативних здібностей окремих клієнтів.
References
Брежнєва О. Г. Логіко-математичний інтелект у концепціях інтелектуального розвитку Ж. Піаже і Г. Гарднера / О. Г. Брежнєва // Актуальні проблеми науки і освіти. – Маріуполь : МДУ, 2016. – С. 99–101.
Бурлачук Л. Словарь-справочник по психодиагностике / Л. Бурлачук, С. Морозов. – 2-е изд. – СПб. : Питер, 2003. – 528 с.
Гарднер Г. Структура разума: теория множественного интеллекта / Говард Гарднер. – М. : И. Д. Вильямс, 2007. – 512 с.
Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. – 2003. – Т. 24. – № 5. – С. 45–57.
Кириленко Т. С. Самоаналіз емоційних переживань як вияв емоційної компетентності особистості / Т. С. Кириленко, О. А. Льошенко // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. – 2013. – Вип. 18. – С. 146–152.
Ковбасюк Л. А. Сучасні лінгвістичні теорії: лекційні, практичні, самостійні модулі та тести : навч.-метод. посіб. / Л. А. Ковбасюк, Н. В. Романова. – Херсон : Вид-во ХДУ, 2008. – 96 с.
Конверський А. Є. Логіка : підруч. / А. Є. Конверський. – 5-те вид., перероб. та доп. – К. : Центр учбової літератури, 2015. – 320 с.
Косовець В. І. Розвиток соціальної активності молоді в умовах соціокультурного середовища села : дис. … канд. пед. наук : 13.00.05 / Василь Іванович Косовець ; Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2009. – 204 с.
Михайлова Е. С. Социальный интеллект: концепции, модели, диагностика / Е. С. Михайлова. – СПб. : Изд. СПбГУ, 2012. – 266 с.
Морено Я. Л. Социометрия: Экспериментальный метод и наука об обществе / Я. Л. Морено ; пер. с англ. – М. : Академический проект, 2001. – 384 с.
Науменко О. С. Соціальний та емоційний інтелект як складові соціальної обдарованості / О. С. Науменко // Актуальні проблеми психології. – Т. VI : Психологія обдарованості. – Вип. 8. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. – С. 147–155.
Палій А. А. Диференціальна психологія : навч. посіб. / А. А. Палій. – К. : Академвидав, 2010. – 429 с.
Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты : учеб. пособ. / Д. Я. Райгородский. – Самара : БАХРАХ-М, 2001. – 672 с.
Mayer J. D. The Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT): User’s manual / J. D. Mayer, P. Salovey, D. R. Caruso. – Toronto : Multi-Health Systems, 2002.
Schutte N. S. Development and validation of a measure of emotional intelligence / N. S. Schutte, J. M. Malouff, L.E. Hall, D. J. Haggerty, J. T. Cooper, C. J. Golden et al. // Personality and Individual Differences. – 1998. – № 25. – С. 167–177.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.