Ґендерні особливості готовності лікарів-стоматологів до продуктивної взаємодії в конфліктних ситуаціях Представлено особливості взаємодії лікарів-стоматологів із пацієнтами в конфлікт них ситуаціях. Проведено дослідження ґендерних особливостей готовності

Authors

  • О. М. Демидович

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.115-127

Keywords:

лікарі-стоматологи, продуктивна взаємодія, готовність, конфлікт, ґендерні особливості, когнітивні й організаційні компоненти.

Abstract

чПредставлено особливості взаємодії лікарів-стоматологів із пацієнтами в конфлікт них ситуаціях. Проведено дослідження ґендерних особливостей готовності лікарів-стоматологів до продуктивної взаємодії в конфліктах. Визначено конфліктні ситуації між лікарем-стоматологом та пацієнтом як вид їх взаємодії. Доведено, що за умови продуктивного вирішення конфлікту стимулює особистісний розвиток кожної зі сторін. Визначено, що відповідальність за продуктивний розвиток конфлікту несе лікар-стоматолог, а ця відповідальність корелює з його готовністю до продуктивної взаємодії. Установлено, що готовність лікаря-стоматолога до продуктивної взаємодії в конфліктних ситуаціях обумовлена багатьма психологічними характеристиками лікаря, які разом утворюють структуру готовності до продуктивної взаємодії: мотиваційного, організаційного, когнітивного, емоційного та комунікативного компонентів. Проведені емпіричні дослідження у 2016–2017 роках серед лікарів-стоматологів Стоматологічного центру НМУ ім. О. О. Богомольця доводять такі компоненти готовності лікарів-стоматологів до продуктивної взаємодії: когнітивний та організаційний. Ґендерний аналіз отриманих даних виявляє тенденції, що жінки-стоматологи більш схильні до продуктивно- го розвитку конфліктів, ніж чоловіки, за рахунок кращих показників когнітивного й організаційного компонентів. Висловлено припущення, що такі показники можуть бути обумовлені історично незалежною роллю чоловіків та необхідністю жінок адаптуватися до вимог суспільства, а також тим, що корекційні заходи, проведені серед чоловіків-стоматологів, забезпечують кращу якість їх взаємодії з пацієнтами. Запропоновано продовжити дослідження усіх компонентів готовності до продуктивної взаємодії: мотиваційного, організаційного, комунікативного, когнітивного й емоційного.

References

Алехова Т. М. Конфликта с пациентом можно избежать [Электронный ресурс] / Т. М. Алехова, Т. Д. Федосенко // Стоматологический вестникъ. – 2006. – № 3. – Режим доступа : http://www.stomvest.ru//lnks/psico_108.shtml.

Бойко В. В. Менталитет врача и пациента: аспекты психологии и этики / В. В. Бойко // Институт стоматологии. – 1999. – № 2 (3). – С. 17–23.

Бондарчук О. І. Особистісна готовність майбутніх психологів до попередження конфліктів у професійній діяльності: сутність і умови розвитку / О. І. Бондарчук // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. праць / ред. кол. В. В. Олійник (голов. ред.) [та ін.]. – 2014. – Вип. 12 (25). – С. 153–162.

Борисюк А. С. Психологічні проблеми підготовки лікарів в сучасних умовах та шляхи їх вирішення / А. С. Борисюк, Н. І. Зорій // Сучасні проблеми підготовки фахівців у вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладах України : матеріали доповідей науково-методичної конференції (м. Луганськ, 26–27 жовт. 2000 р.) / за заг. ред. В. Г. Ковешнікова. – Луганськ : Луганський державний медичний університет, 2000. – С. 36–37.

Варлакова Є. О. Готовність практичних психологів до розв’язання міжособистісних конфліктів: зміст і складові / Є. О. Варлакова // Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. : А.С.К., 2010. – Т. 1, ч. 27. – С. 122–128.

Гришина Н. В. Психологическая работа с конфликтами: три вида диалога / Н. В. Гришина // Психологические проблемы самореализации личности / под ред. Л. А. Головей, Л. А. Коростылевой. – СПб., 1999. – Вып. 3. – С. 34–37.

Колісник-Гуменюк Ю. I. Концептуальні основи формування професійно-етичної культури майбутніх медиків / Ю. I. Колісник-Гуменюк // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2011. – № 5. – С. 23–33.

Костюшко Ю. О. Фази розвитку конфлікту / Ю. О. Костюшко // Громадянське виховання учнів: сторінки історії, досвід, наукові пошуки : зб. наук.-метод. матер. / за ред. В. Є. Литньова. – Житомир : ЖДПУ ім. І. Франка, 2000. – С. 50–51.

Лимар Л. В. Аналіз дослідження сформованості готовності до безконфліктної взаємодії з пацієнтами студентів-медиків / Л. В. Лимар // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка / гол. ред. М. О. Носко. – Чернігів : ЧДПУ, 2010. – Т. 1, вип. 82. – С. 302–306. – (Серія «Психологічні науки»).

Максименко С. Д. Синдром емоційного та професійного вигорання у лікарів / Н. Ю. Максимова, С. Д. Максименко // Здоров’я України: медична газета (спеціалізоване видання для лікарів). – 2007. – № 23/1. – 68 с.

Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія : підр. у 2-х кн. / Л. Е. Орбан-Лембрик. – Чернівці : Книги–ХХІ, 2010. – 464 с.

Пірен М. І. Деонтологія конфліктів та управління : навч.- практ. посіб. / М. І. Пірен // Українська академія держ. управління при Президентові України, Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К. : УАДУ, 2001. – 378 с.

Психология конфликта / [cост. и общ. ред. Н. В. Гришиной]. – СПб. : Питер, 2001. – 448 с. – (Серия «Хрестоматия по психологии»).

Omelchuk S. Gender and professional factors of medical students’ psychological treadiness for perforning professional duties / S. Omelchuk, L. Lymar // Georgian medical news. – 2016. – № 251. – P. 45–50.

Veatch R. The basics of bioetics / R. Veatch. – Upper Saddle River, NJ : Prentice-Hall, 2000. – 450 p.

Published

2018-02-26

How to Cite

Демидович, О. М. (2018). Ґендерні особливості готовності лікарів-стоматологів до продуктивної взаємодії в конфліктних ситуаціях Представлено особливості взаємодії лікарів-стоматологів із пацієнтами в конфлікт них ситуаціях. Проведено дослідження ґендерних особливостей готовності. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (40), 115–127. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.115-127