Психолого-педагогічні умови розвитку компетенцій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.226-235Keywords:
креативне мислення, компетенції, самовдосконалення, креативність, рівні розвитку, інноваційні методи навчання, моделі розвитку.Abstract
Констатовано, що креативне мислення – ключова психолого-педагогічна умова розвитку компетенцій у майбутньому. Обґрунтовано необхідність розвитку креативного мислення майбутніх працівників сфери освіти як передумови розвитку таких компетенцій: ефективне цілепокладання, активізація самогенеруючої мотивації, набуття навичок педагогічного спілкування, вміння протистояти маніпуляціям, розвиток здібностей до медіаторства у вирішенні педагогічних конфліктів, формування власного іміджу, запобігання професійному вигоранню, розвиток критичного мислення, ефективна робота з інтернет-джерелами, результативна діяльність щодо самовдосконалення. Представлено результати діагностичного етапу дослідження: швидкості, гнучкості, оригінальності, розробленості креативного мислення майбутніх педагогів. Визначено рівень розвитку майбутньої професійної діяльності (рецептурний, алгоритмічний, копіювальний). Обґрунтовано необхідність упровадження інноваційних форм навчання для розвитку креативного мислення – трирівневої моделі розвитку Д. Треффінгер: І – розвиток швидкості, гнучкості, оригінальності мислення, пам’яті, допитливості, упевненості в собі тощо; ІІ – розвиток складного мислення й афективних процесів (аналізу, синтезу, метафори, аналогій, фантазії, уяви тощо); ІІІ – залучення майбутніх учителів до постановки та вирішення реальних професійних проблем. З’ясовано, що вирішення проблем, тісно пов’я заних із галуззю інтересів у навчанні, професії, бізнесі, забезпечує більш природну, легку мотивацію.
References
Рекомендации Парламента и Совета Европы от 18 декабря 2006 г. о ключевых компетенциях обучения в течение жизни (2006/962/EC) [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://adukatar.net/klyuchevye-kompetentsii-dlyaobucheniya-v-techenie-vsej/
Guilford J. P. Creativity / J. P. Guilford // American Psychologist. – 1963. – V. 5. – P. 444–454.
Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта / Дж. Гилфорд // Психология мышления. – М. : Прогресс, 1965. – С. 433–456.
Макаренко Н. М. Психологічні чинники розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.07 / Н. М. Макаренко. – Київ, 2008. – С. 4–17.
Горностай П. П. Компетентність психолога: досвід чи творча обдарованість / П. П. Горностай // Практична психологія і школа : Матеріали міжнар. конф. – К., 1993. – С. 43–49.
Моляко В. О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини / В. О. Моляко // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 8. – С. 1–4.
Treffinger D. J. Encouraging creative learning for the gifted and talented / D. J. Treffinger. – Ventura, CA : Ventura County Superintendent of Schools Office, 1980. – 112 p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.