Психолого-педагогічні умови розвитку компетенцій

Authors

  • Н. М. Макаренко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.226-235

Keywords:

креативне мислення, компетенції, самовдосконалення, креативність, рівні розвитку, інноваційні методи навчання, моделі розвитку.

Abstract

Констатовано, що креативне мислення – ключова психолого-педагогічна умова розвитку компетенцій у майбутньому. Обґрунтовано необхідність розвитку креативного мислення майбутніх працівників сфери освіти як передумови розвитку таких компетенцій: ефективне цілепокладання, активізація самогенеруючої мотивації, набуття навичок педагогічного спілкування, вміння протистояти маніпуляціям, розвиток здібностей до медіаторства у вирішенні педагогічних конфліктів, формування власного іміджу, запобігання професійному вигоранню, розвиток критичного мислення, ефективна робота з інтернет-джерелами, результативна діяльність щодо самовдосконалення. Представлено результати діагностичного етапу дослідження: швидкості, гнучкості, оригінальності, розробленості креативного мислення майбутніх педагогів. Визначено рівень розвитку майбутньої професійної діяльності (рецептурний, алгоритмічний, копіювальний). Обґрунтовано необхідність упровадження інноваційних форм навчання для розвитку креативного мислення – трирівневої моделі розвитку Д. Треффінгер: І – розвиток швидкості, гнучкості, оригінальності мислення, пам’яті, допитливості, упевненості в собі тощо; ІІ – розвиток складного мислення й афективних процесів (аналізу, синтезу, метафори, аналогій, фантазії, уяви тощо); ІІІ – залучення майбутніх учителів до постановки та вирішення реальних професійних проблем. З’ясовано, що вирішення проблем, тісно пов’я заних із галуззю інтересів у навчанні, професії, бізнесі, забезпечує більш природну, легку мотивацію.

References

Рекомендации Парламента и Совета Европы от 18 декабря 2006 г. о ключевых компетенциях обучения в течение жизни (2006/962/EC) [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://adukatar.net/klyuchevye-kompetentsii-dlyaobucheniya-v-techenie-vsej/

Guilford J. P. Creativity / J. P. Guilford // American Psychologist. – 1963. – V. 5. – P. 444–454.

Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта / Дж. Гилфорд // Психология мышления. – М. : Прогресс, 1965. – С. 433–456.

Макаренко Н. М. Психологічні чинники розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.07 / Н. М. Макаренко. – Київ, 2008. – С. 4–17.

Горностай П. П. Компетентність психолога: досвід чи творча обдарованість / П. П. Горностай // Практична психологія і школа : Матеріали міжнар. конф. – К., 1993. – С. 43–49.

Моляко В. О. Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини / В. О. Моляко // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 8. – С. 1–4.

Treffinger D. J. Encouraging creative learning for the gifted and talented / D. J. Treffinger. – Ventura, CA : Ventura County Superintendent of Schools Office, 1980. – 112 p

Published

2018-03-09

How to Cite

Макаренко, Н. М. (2018). Психолого-педагогічні умови розвитку компетенцій. Collection of Research Papers "Problems of Modern Psychology", (40), 226–235. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-40.226-235