Фасилятивна детермінація психологічного благополуччя особистості: методологічне обґрунтування та теоретичне моделювання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-38.%25pKeywords:
психологічне благополуччя, фасилітація, фасилятивні чинники, соціально-психологічна адаптованість, недирективна інтерактивність, задіяння фасилятивного потенціалу середовища, особистість.Abstract
Статтю присвячено методологічному обґрунтуванню фасилятивної детермінації психологічного благополуччя особистості. Презентовано теоретико-методологічний аналіз проблеми феномену психологічного благополуччя та висвітлення його психологічного змісту, а також з’ясування концептуальних позицій визначення його фасилятивної детермінації, що склало основу для побудови теоретичної моделі фасилятивної детермінації психологічного благополуччя особистості, у якій відображено її основні структурні характеристики. Виокремлено ключові структурні компоненти психологічного благополуччя особистості (позитивні взаємини з іншими, автономія, керування оточенням, особистісне зростання, ціль у житті, самоприйняття), кожен із яких визначає міру забезпечення особистісної безпеки і комфорту, а отже, вміщує два вектори щодо забезпечення психологічного благополуччя стосовно себе та стосовно інших людей і навколишньої дійсності. Фасилятивну детермінацію визначають соціально-психологічна адаптованість, недирективна інтерактивність та задіяння фасилятивного потенціалу середовища, які в узагальненому вигляді окреслюють міру психологічного благополуччя особистості. Зазначено, що запропонована теоретична модель демонструє нерозривний зв’язок фасилітації та переживання психологічного благополуччя, що породжує активність, спрямовану на пошук самовизначення і самореалізації особистості.
References
Авдеева И. Н. Психологическая характеристика фасилитативных педагогических технологий. Ч. 1: Субъектная направленность / И. Н. Авдеева // Горизонты образования. – 2012. – № 2 (35). – С. 37–43.
Аргайл М. Психология счастья / Майкл Аргайл. – 2-е изд. – Санкт-Петербург : Питер, 2003. – 271 с.: ил. – (Серия «Мастера психологии»).
Казанжи М. Й. Психологія фасилятивного потенціалу особистості : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01 / Марія Йосипівна Казанжи. – Одеса, 2014. – 463 с.
Кукса В. О. До еволюції визначення поняття «здоров’я» / В. О. Кукса // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами : зб. наук. праць. – Київ : Університет «Україна», 2004. – 448 с.
Ложкин Г. В. Психология здоровья человека : учеб. пособ. / Г. В. Ложкин, М. И. Мушкевич, Ю. А. Бохонкова ; [под ред. Г. В. Ложкина]. – Луганск : Изд-во «Ноулидж», 2012. – 288 с.
Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. – Москва : Наука, 1999. – 350 с.
Маслова Е. А. Сущность и структура фасилитативной направленности личности будущего педагога / Е. А. Маслова // Вест. Моск. город. пед. ун-та ; Серия «Педагогика и психология». – 2011. – № 3. – С. 109–117.
Маслоу А. Мотивация и личность / Абрахам Маслоу. – Санкт-Петербург : Евразия, 1999. – 370 с.
Роджерс К. Р. Консультирование и психотерапия. Новейшие подходы в области практической работы / Карл Роджерс. – Москва : ЭКСМО–Пресс, 1999. – 254 c.
Ромашина С. Я. Фасилитативная педагогика / С. Я. Ромашина, А. А. Майер : [учеб. пособ.]. – Москва : Директ-Медиа, 2013. – 327 с.
Фесенко П. П. Осмысленность жизни и психологическое благополучие личности : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.01 / Павел Петрович Фесенко. – Москва, 2005. – 35 с.
Хащенко В. А. Модель субъективного экономического благополучия / В. А. Хащенко // Психологический журнал. – 2005. – Т. 26. – № 3. – С. 38–50.
Шамионов P. M. Психология субъективного благополучия личности / Р. М. Шамионов. – Саратов : Изд-во Саратов. унта, 2004. – 180 с.
Heron J. The Complete Facilitator’s Handbook / John Heron. – London : Kogan Page, 1999. – 414 р.
Hogan Ch. Understanding Facilitation: Theory and Principles / Christine Hogan. – London : Kogan Page, 2002. – 249 p.
Hunter D. The Facilitation of Groups / Dale Hunter, Anne Bailey, Bill Taylor. – Cambridge : University Press, 1996. – 215 p.
Ryff C. D. The structure of psychological well-being revisited / C. D. Ryff, C. L. Keyes // Journal of Personality and Social Psychology. – 1995. – Vol. 69. – Р. 719–727.
Schwarz R. The Skilled Facilitator: A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitators, Managers, Trainers and Coaches / Roger Schwarz. – San Francisco : Jossey-Bass, 2002. – 407 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.