Проактивна копінг-поведінка у курсантів – майбутніх правоохоронців у контексті програми психологічного супроводу професійної підготовки
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-38.%25pKeywords:
копінг-поведінка, курсанти, особистісні ресурси, правоохоронці, проактивна копінг-поведінка, психологічний супровід.Abstract
У статті представлено результати дослідження проактивної копінг-поведінки у курсантів – майбутніх правоохоронців у контексті програми психологічного супроводу професійної підготовки. Показано, що проактивна долаюча поведінка є багатовимірним конструктом, який включає сукупність типів копінг-поведінки. До них належать, насамперед, цілепокладання і проактивна саморегуляція з досягнення поставлених цілей, а також формування і накопичення ресурсів. Перевагою проактивного копінгу є виявлення стресорів на ранній стадії, що обумовлює менше витрачання ресурсів на боротьбу з ними, а отже, ресурси залишаються доступними для інших видів діяльності. Виявлено, що психологічний супровід професійної підготовки курсантів сприяє засвоєнню проактивної копінг-поведінки, що дозволяє, у свою чергу, позитивніше оцінювати те, що відбувається, акумулювати особистісні ресурси і перешкоджати їх розтраті. Саме проактивна долаюча поведінка включає заходи зі створення загальних ресурсів, які сприяють досягненню поставлених цілей, а також спрямовані на особистісно-професійне зростання майбутніх правоохоронців. Зроблено висновок, що курсантам – майбутнім правоохоронцям у процесі програми психологічного супроводу професійної підготовки властиво використовувати широкий спектр проактивних копінг-стратегій, які вимагають наявності високорозвинених соціальних умінь.
У статті поставлено питання про необхідність розробки комплексу спеціальних психокорекційних програм, спрямованих на ефективне використання курсантами проактивних копінгів, які допомагають долати складні життєві ситуації, орієнтовані на майбутню професійну діяльність і сприяють розвитку особистісних ресурсів. Саме проактивне подолання відкриває нові перспективи саморозвитку особистості, у тому числі й у плані особистісно-професійного самовдосконалення майбутнього правоохоронця.
References
Грозная Т. А. Психологическое сопровождение жизнедеятельности курсантов образовательных учреждений МВД России в кризисных ситуациях : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.06 «Юридическая психология» / Т. А. Грозная. – Санкт-Петербург, 2012. – 20 с.
Ерзин А. И. Проблема проактивности в психологии здоровья [Электронный ресурс] / А. И. Ерзин // NB: Психология и психотехника. – 2014. – № 1. – Режим доступа : http://e-notabene.ru. – Дата доступа : 02.08.2017 г.
Євдокімова О. О. Зміст та форми психологічної підтримки особистісно-професійного розвитку курсантів ОВС / О. О. Євдокімова // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Психологія. – 2012. – № 1009. – Вип. 49. – С. 196–200.
Родіна Н. В. Психологія копінг-поведінки: системне моделювання : дис. … докт. психол. наук : 19.00.01 / Наталія Володимирівна Родіна. – К., 2013. – 477 с.
Сирота Н. А. Исследование проактивного совладающего поведения у больных шизотипическим расстройством [Электронный ресурс] / Н. А. Сирота, М. А. Ярославская // Медицинская психология в России : электрон. науч. журн. – 2014. – № 1 (24). – Режим доступа : http://mprj.ru. – Дата доступа : 02.08.2017 г.
Старченкова Е. С. Ресурсы проактивного совладающего поведения / Е. С. Старченкова // Вестник Санкт-Петербургского университета. – Сер. 12. – 2012. – Вып. 1. – С. 51–62.
Чегі Т. Т. Психологічний супровід навчально-службової діяльності курсантів-правоохоронців : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Т. Т. Чегі. – К., 2009. – 19 с.
Ялтонский В. М. Современные теоретические подходы к исследованию совладающего поведения [Электронный ресурс] / В. М. Ялтонский // Медицинская психология в России : электрон. науч. журн. – 2010. – № 1. – Режим доступа : http:// medpsy.ru. – Дата доступа : 01.08.2017 г.
Aspinwall L. G. A stitch in time: Self-regulation and proactive coping / L. G. Aspinwall, S. E. Taylor // Psychological Bulletin. – 1997. – Vol. 121 (3). – P. 417–436.
Schwarzer R. Tenacious goal pursuits and striving toward personal growth: Proactive coping / R. Schwarzer, S. Taubert // Beyond coping: Meeting goals, vision, and challenges / ed. E. Frydenberg. – London : Oxford University Press, 2002. – P. 19–35.
Wong P. T. Effective management of life stress: The resourcecongruence model / P. T. Wong // Stress medicine. – 1993. – № 3, vol. 9. – Р. 51–60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.