Каузальні орієнтації оптимістичних і песимістичних студентів із різними рівнями навчальної успішності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-38.%25pKeywords:
оптимізм, стратегічний (світоглядний) оптимізм, операційно-тактичний оптимізм, навчальна діяльність студента, саморегуляція навчальної діяльності, каузальні орієнтації, автономна, зовнішня і безособова каузальні орієнтації, рівень успішності.Abstract
У статті оптимізм студентів розглянуто як ресурс саморегуляції навчальної діяльності. Виділено два рівні оптимізму – стратегічний (рівень світогляду, диспозицій особистості) та операційно-тактичний (оптимістичний атрибутивний стиль суб’єкта при обробці поточної інформації). Зроблено припущення про те, що оптимізм і успішність студентів у навчанні пов’язані не безпосередньо, а опосередковано – через типи переконань суб’єкта про природу причинності (каузальні орієнтації). В емпіричному дослідженні за участю 290 студентів виявлено взаємозв’язки між показниками оптимізму і трьома видами каузальних орієнтацій (автономною, зовнішньою і безособовою).
Зовнішня каузальна орієнтація з оптимізмом (як стратегічним, так і операційно-тактичним) не пов’язана. При вираженій автономній каузальній орієнтації у студентів оптимізм (як стратегічний, так і операційно-тактичний) перетворюється на важливий психологічний ресурс саморегуляції навчальної діяльності. При високих показниках безособової каузальної орієнтації студенти не можуть ефективно використати свій оптимізм для саморегуляції навчальної діяльності. Успішні студенти перевершують неуспішних у можливостях використання оптимізму для подолання негативних проявів безособової і зовнішньої каузальних орієнтацій у навчальній діяльності (зниження самодетермінації в навчанні, орієнтація лише на зовнішні зразки і критерії, відсутність мотивації, прояв вивченої безпорадності).
Неуспішним студентам для формування автономної каузальної орієнтації потрібен оптимізм як світоглядного рівня (тобто рівня особистісних диспозицій), так і оптимістичний атрибутивний стиль. На відміну від них, для повноцінного функціонування автономної каузальної орієнтації в регуляції навчальної діяльності в успішних студентів досить прояву оптимістичного атрибутивного стилю в обробці поточної інформації. Доведено, що оптимізм (як диспозиційного рівня, так і рівня атрибуцій) в успішних студентів функціонує в структурі самодетермінації і саморегуляції навчальної діяльності значно ефективніше і системно порівняно зі студентами, що відстають у навчанні.
References
Бандура А. Теория социального научения / А. Бандура ; пер. с англ. – СПб. : Евразия, 2000. – 320 с.
Бреслав Г. М. Психология эмоций / Г. М. Бреслав. – М. : Смысл ; Изд. центр «Академия», 2004. – 544 с.
Гордеева Т. О. Диагностика оптимизма как стиля объяснения успехов и неудач: Опросник СТОУН / Т. О. Гордеева, Е. Н. Осин, В. Ю. Шевяхова. – М. : Смысл, 2009. – 152 с.
Гордеева Т. О. Разработка русскоязычной версии теста диспозиционного оптимизма (LOT) / Т. О. Гордеева, О. А. Сычев, Е. Н. Осин // Психологическая диагностика. – 2010. – № 2. – С. 36–64.
Дергачева О. Е. Личностная автономия как предмет психологического исследования : дисс. … канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Общая психология, психология личности и история психологии» / Ольга Евгеньевна Дергачева. – М. : МГУ имени М. В. Ломоносова, 2005. – 162 с.
Дергачева О. Е. Русскоязычная адаптация опросника каузальных ориентаций / О. Е. Дергачева, Л. Я. Дорфман, Д. А. Леонтьев // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. – 2008. – № 3. – С. 91–106.
Еттінген Г. Перегляд позитивного мислення: на основі нової науки про мотивацію / Г. Еттінген ; пер. с англ. – К. : Наш Формат, 2015. – 208 с.
Замышляева М. С. Оптимизм и пессимизм в совладающем поведении в юношеском возрасте : дисс. … канд. психол. наук : 19.00.03 «Психология развития, акмеология» / Марина Сергеевна Замышляева. – М., 2006. – 237 с.
Изард К. Психология эмоций / К. Изард ; пер. с англ. – СПб. : Питер, 1999. – 464 с.
Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер, 2001. – 752 с.
Ильин Е. П. Психология надежды: оптимизм и пессимизм / Е. П. Ильин. – СПб. : Питер.
Когнитивная терапия депрессии / А. Бек, А. Раш, Б. Шо и др. ; пер. с англ. – СПб. : Питер, 2003. – 304 с.
Кузнецов М. А. Эмоциональная память / М. А. Кузнецов. – Х. : Крок, 2005. – 568 с.
Кузнєцов М. А. Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності / М. А. Кузнєцов, К. І. Фоменко, О. І. Кузнецов. – Х. : ХНПУ, 2015. – 338 с.
Кузнєцов М. А. Студентські страхи: види, структура, динаміка та шляхи корекції / М. А. Кузнєцов, В. С. Шаповалова. – Х. : Вид-во «Діса плюс», 2016. – 334 с.
Кузнєцов М. А. Емоційне ставлення студентів до навчання / М. А. Кузнєцов, Я. В. Козуб. – Х. : Вид-во «Діса плюс», 2017. – 284 с.
Кузнецова М. М. Особенности самоорганизации учебной деятельности у успевающих и слабоуспевающих студентов с разными уровнями оптимизма / М. М. Кузнецова // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. – 2017. – Вип. 3. – Том 2. –С. 41–49.
Куль Ю. Сила собственного Я. Семь психогимнастик для бессознательного / Ю. Куль, М. Шторх ; пер. с нем. – Х. : Изд-во «Гуманитарный Центр», 2015. – 324 с.
Лазарус Р. С. Эмоция как процесс защиты / Р. С. Лазарус // Психология эмоций / авт.-сост. В. К. Вилюнас. – СПб. : Питер, 2004. – С. 225–231.
Макклелланд Д. Мотивация человека / Д. Макклелланд ; пер. с англ. – СПб. : Питер, 2007. – 672 с.
Мартенс Й.-У. Самомотивация. Искусство мотивировать себя / Й.-У. Мартенс, Ю. Куль ; пер. с нем. – Х. : Изд-во «Гуманитарный Центр», 2015. – 324 с.
Никольская О. С. Аффективная сфера человека. Взгляд сквозь призму детского аутизма / О. С. Никольская. – М. : Центр лечебной педагогики, 2000. – 364 с.
Росс Л. Человек и ситуация. Перспективы социальной психологии / Л. Росс, Р. Нисбетт ; пер. с англ. – М. : АспектПресс, 1999. – 429 с.
Селигман М. Как научиться оптимизму: Измените взгляд на мир и свою жизнь / М. Селигман ; пер. с англ. – М. : Альпина Паблишер, 2015. – 338 с.
Bower G. H. How might emotions affect learning // S.-A. Christianson (Ed.), The handbook of emotion and memory: Research and theory. – Hillsdale, N. J. : Erlbaum, 1992. – P. 3–31.
Deci E. L. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior / E. L. Deci, R. M. Ryan. – New York : Plenum, 1985. – 371 p.
Deci E. L. The General Causality Orientation Scale: self-determination in personality / E. L. Deci, R. M. Ryan // Journal of Res. in Person. – 1985. – Vol. 19. – Р. 109–134.
Forgas J. On Being Happy and Mistaken: Mood Effects on The Fundamental Attribution Error / J. Forgas // Journal of Personality and Social Psychology. – 1998. – Vol. 75. – № 2. – P. 298–354.
Isen A. M. Positive affect facilitates creative problem solving / A. M. Isen, K. A. Daubman, G. P. Nowicki // Journal of Personality and Social Psychology. – 1987. – Vol. 52. – P. 1122–1131.
Scheier M. F. Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A reevaluation of the Life Orientation Test / M. F. Scheier, C. S. Carver, M. W. Bridges // Journal of Personality and Social Psychology. – 1994. – V. 67. – P. 1063–1078.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.