Когнітивний компонент профідентичності у студентів-психологів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-38.%25pKeywords:
професійне самовизначення, професійна ідентичність, студенти, майбутні психологи, когнітивний компонент, особистісні уявлення, вища освіта, навчання у виші.Abstract
У статті представлено результати дослідження динаміки формування професійної ідентичності майбутніх психологів під час навчання у виші за допомогою опитувальника професійної ідентичності студентів – майбутніх психологів (авторська розробка У. С. Родигіної). Проаналізовано зміст когнітивного компонента професійної ідентичності студентів-психологів в уявленнях щодо обраної професії з першого по п’ятий курси навчання за допомогою контент-аналізу рефлексивних творів на тему «Я і моя майбутня професія».
Показано, що під час навчання у студентів-психологів відбуваються зміни як у поглядах на професію психолога, так і у власному розумінні себе в цій професії. З’ясовано, що уявлення майбутніх психологів щодо професійної діяльності відрізняються на кожному етапі навчання. Образ професії у студентів-першокурсників характеризується переважанням ідеалізованих уявлень про зміст діяльності психологів, однак студенти старших курсів глибше розуміють сенс роботи психолога і демонструють знання конкретних видів психологічної діяльності. Початковий етап навчання характеризується визначенням власних професійних намірів, відбувається ознайомлення з професійно важливими якостями психолога-професіонала. Завершальний етап професійного навчання характеризується розвитком уявлень про себе як суб’єкта професійної діяльності, визначенням шляхів та способів самореалізації бажаного професійного майбутнього. Зроблено висновок, що у процесі професійного навчання уявлення про своє професійне майбутнє в студентів стають більш глибокими і диференційованими, такими, що відображають об’єктивні й суб’єктивні уявлення щодо праці психолога.
References
Абдуллаева М. М. Профессиональная идентичность личности: психосемантический подход / М. М. Абдуллаева // Психологический журнал. – 2004. – № 2. – С. 86–95.
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание : пер. с англ. / Р. Бернс. – М. : Прогресс, 1986. – 420 с.
Буякас Т. М. О проблемах становления чувства самоидентичности у студентов-психологов / Т. М. Буякас // Вестник Московского университета. Серия 14 : Психология. – 2000. – № 1. – С. 56–62.
Дьяченко М. И. Психологические проблемы готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандыбович. – Минск : БГУ, 1976. – 176 с.
Зеер Э. Ф. Психология профессий / Э. Ф. Зеер. – М. : Академический проект, 2003. – 336 с.
Иванова Н. Л. Профессиональная идентичность в социальнопсихологических исследованиях / Н. Л. Иванова // Вопросы психологии. – 2008. – № 1.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. – Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. – 512 с.
Ложкін Г. Професійна ідентичність в контексті маргінальної поведінки суб’єкта / Г. Ложкін, Н. Волянюк // Соціальна психологія. – 2008. – № 3.
Лукіянчук А.М. Проблема ідентифікації у професійному становленні студентів вищого навчального закладу I–II рівнів акредитації педагогічного профілю [Електронний ресурс] / А. М. Лукіянчук. – Режим доступу : www.narodnaosvita.kiev.ua/vupysku/3/statti/2lukiyanchuk/lukiyanchuk.htm.
Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального становления человека / Ю. П. Поваренков. – М. : УРАО, 2002. – 160 с.
Попова Г. В. Профессиональное самосознание будущих психологов в условиях выбора специализации / Г. В. Попова // Теорія і практика управління соціальними системами. – 2014. – № 3.
Родыгина У. С. Диагностика профессиональной идентичности студентов-психологов / У. С. Родыгина // Современные технологии и активные методы обучения в вузе как условие подготовки специалиста : материалы IV межрегиональной межвузовской научно-методической конференции. – Киров : МГЭИ, 2006. – С. 45–50.
Черкашин А. І. Дефініція «професійна індивідуальність» у працях вітчизняних та зарубіжних вчених / А. І. Черкашин // Когнітивні та емоційно-поведінкові фактори повноцінного функціонування людини: культурно-історичний підхід : матер. 2-ї Міжнар. наук.-практ. конф., 23–24 жовтня 2015 р., м. Харків / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України [та ін.]. – Харків : Вид-во «Діса плюс», 2015. – С. 271–272.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.