Детермінанти професійної зрілості особистості як готовність до професійного становлення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-37.%25pKeywords:
професійна зрілість, особистість, розвиток, майбутні фахівці соціономічних професій, детермінанти, професіоналізм, психологічна зрілість, професійна компетентність, професійне становлення.Abstract
На підставі теоретико-методологічного аналізу проблеми становлення образу «Я-професіонала» як складової особистості «Я-концепції» обґрунтовано поняття професійної зрілості як механізма професійного становлення особистості фахівців соціономічних професій. Виходячи з досліджень сучасних учених, зазначається, що особиста зрілість розглядається як динамічне явище, яке є результатом безперервного та природного прагнення особистості досягти самореалізації та особистої зрілості. Структура значущих характеристик професійної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій включає в себе характеристики внутрішньоособистісних конструктивних дій, що виражають прояви вдосконалення структури та функцій особистості (саморегуляція, самостійність, творчість, інтелект); вдосконалення методів міжособистісного спілкування та конструктивних особистих проявів (спілкування, співпереживання, моральність, відповідальність); вдосконалення структури самоідентифікації (его-ідентичність, самоактуалізація). Зроблено теоретичне узагальнення та вирішення завдання про психологічно важливі детермінанти професійної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій. Визначено, що професійна зрілість є характерною рисою розвитку особистості, яка відображається у високому рівні професійної конструктивної діяльності та професійної функціональної продуктивності особистості. Вважається, що питання про професійну самореалізацію є важливим у багатьох сучасних концепціях розвитку людини. Нагальна потреба у саморозвитку, самовдосконаленні є важливою та є визначальним фактором особистої зрілості і в той же час є умовою її досягнення. Зроблено висновок, що постійне прагнення до саморозвитку приносить і закріплює успіх у професійній діяльності та сприяє професійному довголіттю особистості. Наголошено, що професіоналізм і професійна компетентність є важливими чинниками соціального розвитку особистості та виступають невід’ємними складовими її психологічної зрілості.
References
Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности: учеб. пособие для вузов / В.А. Бодров. – М. : ПЕР СЭ, 2001. – 511 с.
Божович Л. И. Этапы формирования личности в онтогене- Божович Л. И. Этапы формирования личности в онтогенезе / Л. И. Божович // Вопросы психологии. – 1979. – № 4. – С. 23–24.
Гладкова В.М. Профорієнтація: навч. посібник / В.М. Гладкова. – Львів, 2002. –156 c.
Дубовницкая Т.Д. Диагностика уровня профессиональной направленности студентов / Т.Д. Дубовицкая // Психологическая наука и образование. – 2004. – № 2. – С. 82–86.
Зеєр Е. Ф. Психология профессий. / Е. Ф. Зеєр. – М . : Акаде- Зеєр Е. Ф. Психология профессий. / Е. Ф. Зеєр. – М . : Академический Проект. – Екатеринбург, 2003. – 244 c.
Келен Л.М. Особливості трансформування мотивів у процесі професійної переорієнтації вчителів: автореф. дис. канд. психол. наук / Л.М. Келен. – К., 1998. – 24 с.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М., 1996. – 308 с.
Маслоу А. Дальние грани людской психики /А. Маслоу. – СПб. : 1997. – 408 с.
Онуфрієва Л.А. Psychological principles of future professional’s personality development: methodological and theoretical aspects / Л.А.Онуфрієва // Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць ДВНЗ «Запорізький національний університет» та Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України / За ред.. С.Д.Максименка, Н.Ф.Шевченко, М.Г.Ткалич. – Запоріжжя : ЗНУ, 2015. – №2 (8) – С. 176–182.
Онуфрієва Л.А. Ґенеза професіоналізації студентської молоді: психологічний аспект / Л.А. Онуфрієва // Rodzina – centrum swiata / [Pod redakcja naukowa Urszuli GrucyMiasik]. – Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowkiego, 2014. – S. 347–358.
Онуфрієва Л.А. Дослідження психологічних детермінант розвитку професійної самосвідомості та особистісної зрілості майбутніх фахівців соціономічних професій / Л.А. Онуфрієва // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського: збірник наукових праць / за ред. С.Д. Максименка, Н.О. Євдокимової. – Т. 2. – Вип. 10(91), Серія «Психологічні науки». – Миколаїв:
МНУ імені В.О.Сухомлинського, 2013. – С. 227–233.
Онуфрієва Л.А. Формування психологічної готовності до професійної діяльності випускників педагогічних ВНЗ / Л.А. Онуфрієва // Edukacja wobec wyzwan wspolczesnosci : Rodzina – Szkola – Region – Kultura / [Redakcja : Barbara Lulek, Kazimierz Szmyd]. – Krosno, 2014. – S. 341–350.
Палюх Марек. Освіта в суспільстві, яке змінюється / За ред. Беата Зємба, Дорота Пстронг, Вибрані проблеми соціальної педагогіки і соціальної роботи. – Кам’янець-Подільський, 2012. – С. 74–75.
Ракович Н.К. Практикум по психодиагностике личности / отв. ред. Ракович Н. К. – Мн. : БГПУ, 2002. – 248 с.
Френкин Р. Мотивация поведения : биологические, когнитивные и социальные аспекты / Р. Френкин. – СПб. : Питер, 2003. – 650 с.
Хухлаева О. В. Психология развития: молодость, зрелость, старость / О. В. Хухлаева. – М. : Издательский центр Академия, 2002. – 208 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.