Психологічні механізми становлення ціннісних орієнтацій майбутнього фахівця
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-37.%25pKeywords:
цінності, ціннісні орієнтації, професійні цінності, життєві стратегії, самосвідомість, саморозвиток, професійно-педагогічна спрямованість, активність, самоактивність.Abstract
Проведене дослідження дало можливість проаналізувати психологічні механізми становлення ціннісних орієнтацій особистості юнацького віку в процесі оволодіння майбутньою діяльністю. Саме ціннісні орієнтації впливають на загальне ставлення особистості до професійних цілей, завдань та вимог, можливість професійної самореалізації. Досліджено, що ціннісні орієнтації в структурі особистості виступають як своєрідний центр координації, що визначає поведінку й ставлення до соціального середовища. Проаналізовано, що ціннісні орієнтації майбутнього вчителя виступають як система певних норм, прийнятих груповою свідомістю. Ціннісні орієнтації визначають спрямованість діяльності, її цілі і основні засоби їх досягнення. Встановлено, що ціннісні орієнтації розглядаються в контексті більш складних утворень особистості, зокрема, в структурі самосвідомості, життєвих відношень особистості, її життєвого світу в цілому, особистісного розвитку. Ціннісні орієнтації виступають як результат саморозвитку особистості, структурування відносно зовнішньої діяльності процесу реалізації і процесу розгортання особистісних цінностей і смислів. Визначено, що ціннісні орієнтації розглядаються в контексті поняття «життєві стратегії особистості». Складовими стратегій особистості виступають перцептивні, смисложиттєві, ціннісні, нормативні і цільові орієнтації, які формуються в процесі розвитку особистості і обумовлені специфікою суспільства, в якому особистість розвивається. Виявлено, що ціннісні орієнтації є центральним регулятивним елементом життєвої перспективи та виражають свідоме ставлення до дійсності, що дає можливість особистості визначати порядок вибору тих чи інших сфер життєдіяльності, напрямків життєвого шляху, забезпечують її стійкість в невизначених або кризових умовах. Зроблено висновок, що в процесі становлення ціннісної сфери особистості вчителя у навчально-виховному процесі потрібно створювати такі психолого-педагогічні умови, за яких цінності зможуть набути значущого системного характеру і будуть справляти регуляційний вплив на самостійність особистості.
References
Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання: науково-методичний посібник / І.Д. Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.
Долинська Л.В. Психологія ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя: навч. посіб. / Л.В. Долинська, Н.П. Максимчук. – Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О. В., 2008. – 124 с.
Носенко Э.Л. Трансформация ценностных ориентаций молодежи на современном этапе развития общества (Психологический аспект) / Э.Л. Носенко, Н.В. Фролова. – Днепропетровск : Навчальна книга, 1999. – 168 с.
Резник Т.Е. Жизненные стратегии личности / Т.Е. Резник, Ю.М. Резник // Cоциологические исследования. – 1995. – № 12. – С. 100–105.
Роменець В.А. Психологія творчості: [навч. посіб.], 2-ге вид., доп. / В.А.Роменець. – К. : Либідь, 2001. – 288 с.
Целякова О.М. Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві [Електронний ресурс] / О.М. Целякова // Гуманітарний вісник ЗДІА. – 2009. – Вип. 38. – Режим доступу : http://zgia.zp.ua/ gazeta/VISNIK_38_22.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.