Організаційно-професійні чинники гендерної толерантності педагогічних працівників
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-37.%25pKeywords:
гендер, толерантність, інтолерантність, гендерна толерантність, педагогічні працівники, гендерна рівність, гендерний підхід.Abstract
Статтю присвячено висвітленню результатів емпіричного дослідження гендерної толерантності педагогічних працівників та її організаційно-професійних чинників. Наведено результати емпіричного дослідження, за якими виявлено недостатній рівень гендерної толерантності у понад двох третин досліджуваних вчителів. Констатовано, що лише третина педагогів здатна повною мірою прийняти власну та іншу гендерну ідентичність; характеризується відсутністю гендерної упередженості щодо переваг однієї статі по відношенню до іншої; вмінням установити партнерські стосунки з особами іншої гендерної ідентичності на основі активної моральної позиції. Досліджено організаційно-професійні чинники гендерної толерантності педагогічних працівників: предмет викладання, стаж професійної діяльності та тип навчального закладу. Виявлено, що вищий рівень гендерної толерантності властивий вчителям, які викладають предмети суспільно-гуманітарного циклу, ніж тих, хто викладає предмети природничо-математичного циклу. Установлено, що зі стажем педагогічної діяльності рівень гендерної толерантності зростає. Показано, що вищим рівнем гендерної толерантності характеризуються педагогічні працівники, які працюють у традиційних загальноосвітніх закладах, ніж у ліцеях і гімназіях. Відзначено доцільність розроблення диференційованих програм розвитку гендерної толерантності вчителів із урахуванням виявлених тенденцій.
References
Андрєєв М. В. Формування толерантності вчителя загальноосвітньої школи : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / М. В. Андрєєв. – Харків, 2009. – 23 с.
Бардиер Г. Л. Социальная психология толерантности : дис. ... доктора психол. наук : спец. : 19.00.05 / Г. Л. Бардиер; С.-Петерб. гос. ун-т. – Санкт-Петербург, 2007. – 457 с.
Бем С. Линзы гендера: Трансформация взглядов на проблему неравенства полов / С. Бем. – М. : РОССПЭН, 2004. – 336 с.
Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. – К. : Наук. світ, 2008. – 318 с.
Гендерный подход в социальном познании и образовании: монографія / О. И. Ключко. – М.-Берлін : Директ-медиа, 2015. – 301 с.
Говорун Т. В. Ґендерна психологія : навч. посібник / Т. В. Говорун, О.М. Кікінежді. – К. : Академія, 2004. – 308 с.
Горностай П. П. Гендерна соціалізація та становлення гендерної ідентичності / Основи теорії гендеру : навч. посіб. – К. : К.І.С., 2004. – С. 132–156.
Леонтьев Д. А. К операционализации понятия «толерантность» / Д. А. Леонтьев // Вопросы психологии. – 2009. – №5. – С. 3–16.
Маслова Г. Г. Воспитание толерантности как фактор развития личности дис. … канд. пед. наук ; спец.: 13.00.01 – Общая педагогика, история педагогики и образования / Г. Г. Маслова. – Псков, 2006. – 234 с.
Методики и критерии оценки толерантности учителей, класса и родителей // Справочник классного руководителя 2010 – № 9. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.resobr.ru/article/5340-metodiki-i-kriterii-otsenkitolerantnosti-uchiteley-klassa-i-roditeley.
Мотуз Т. В. Гендерна толерантність: соціально-педагогічний аспект / Т. В. Мотуз // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2015, № 8 (52). – С 316–372.
Нежинська О. О. Психологічні умови формування гендерної компетентності керівників загальноосвітніх навчальних закладів: автореф. ... канд. психол. наук; спец. : 19.00.07 – пед. та вікова психологія / О. О. Нежинська; Університет менеджменту освіти НАПН України, 2011. – 21 c.
Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессиональной толерантности учителя / Ю. П Поваренков // Вестник ТГПУ. – 2005. – Вып. 1(45). – Серия: Психология. – С. 66–70.
Практикум по ґендерной психологии / ред. И.С. Клецина. – СПб. : Питер, 2003. – 480 с.
Проскурка Н. М. Особливості особистісного компоненту автопсихологічної компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій / Н. М. Проскурка // Вісник Чернігівського пед. ун-ту. Серія «Психологічні науки», 2014. – №121. – Т. ІІ. – С. 124–128.
Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти: навч. посібник для студ. вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядипл. освіти / За наук. ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки, Т. В. Зайчикової. – К. : Міленіум, 2004. – С. 66–79;
–99.
Солдатова Г. Практическая психология толерантности, или как сделать так, чтобы зазвучали лучшие струны человеческой души? // Век толерантности: науч.-публ. вестник. – Вып. 6. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www/tolerance.ru/p-mag-last.shtml. – Назва з екрану.
Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності / Т. М. Титаренко. – К. : Либідь, 2003. – 376 с.
Уэйн К. Образование и толерантность / К. Уэйн // Высшее образование в Европе. – 1997. – Т. ХХI, №2. – С. 14–28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.