Загальна характеристика психологічних напрямків першої третини XX століття у поглядах Л. С. Виготського
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pKeywords:
психологічні напрямки, історико-психологічне дослідження, період «відкритої психологічної кризи», історичний смисл.Abstract
У статті подано загальну характеристику психологічних напрямків періоду «відкритої психологічної кризи, таких як психоаналіз та біхевіоризм. Л. С. Виготський описує розвиток психології згідно з декарто-локківським розумінням предмета і метода психології, яка велася видатними представниками зарубіжної та вітчизняної психологічної науки Автори наголошують на значенні висновків вченого стосовно побудови методологічних засад психологічної науки та «фактичного матеріалу», який накопичується з кожним новим напрямом. Відповідно, звернення до аналізу архівних джерел у дослідженні періоду «відкритої психологічної кризи» полягає в аналізі спадкоємності висловлюваних ідей вчених, які безпосередньо передували стадії загострення протиріч між представниками психологічних шкіл у розвитку історико-психологічного дослідження. Погляди Л. С. Виготського відіграють вирішальне значення у становленні сучасної психологічної науки, поєднуючи теоретичні та прикладні аспекти. Врахування культурно-історичного погляду у працях вченого є пріоритетним у нашому історико-психологічному дослідженні. Як висновок, виникнення психологічних шкіл періоду «відкритої психологічної кризи» обумовлюють історичний смисл трансформації методологічних засад у становленні сучасної психологічної науки.
References
Анциферова Л. И. Развитие и современное состояние зарубежной психологии / Л. И. Анциферова, М. Г. Ярошевский. – Москва : Азбука-Классика, 1974. – 376 с.
Бехтерев В. М. Субъективный и объективный метод в изучении личности / В. М. Бехтерев. –№ 11. – 2013. – С. 34–54.
Венгер Л. А. Вклад А. В. Запорожца в развитие идей школы Л. С. Выготского – А. Н. Леотьєва / Л. А. Венгер // Изучение традиций и научных школ в истории советской психологии / Л. А. Венгер. – Москва : Изд. Моск. ун-та, 1998. – С. 124– 130.
Выготский Л. С. Исторический смысл психологического кризиса / Л. С. Выготский // 3-е. – 2008. – №1. – С. 56–65.
Выготский Л. С. Психология / Л. С. Выготский. – Москва : Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000. – 312 с.
Выготский Л. С. Развитие высших психических функций / Л. С. Выготский. – Санкт-Петербург : Наука, 1998. – 376 с.
Выготский Л. С. Методика рефлексологического и психологического исследования / Л. С. Выготский. – СанктПетербург : Мастера психологии, 1997. – 143 с. – (Проблемы психологии).
Великие психологи / С. И. Самыгин, Л. Д. Столяренко. – 2000. – №5. – С. 498–576.
История психологии (10-е – 30-е гг. Период открытого кризиса). Тексты / Под ред. П.Я. Гальперина, А.Н. Ждан. – Екатеринбург : Деловая книга, 1999. – 480 с.
Ларін Д. І. Характеристика аналізу періоду «відкритої кризи», її вплив у формуванні історико-психологічного знання. Гуманітарний корпус: [збірник наукових статей з актуальних проблем філософії, культурології, психології, педагогіки та історії] / Д. І. Ларін. – 2016. – №6. – С. 133–135.
Ларін Д. І. Методологічні аспекти дослідження історичного смислу періоду відкритої психологічної кризи та його впливу на становлення сучасної психологічної науки [Текст] / Д. І. Ларін // Молодий вчений. – 2016. – №7. C. 369–372.
Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б. Ф. Ломов. – Москва: Соцекгиз, 2004. – 468 с. – (3-е изд., испр. и доп.). – (Мировая философия; 4).
Ломов Б. Ф. Об исследовании законов психики / Б. Ф. Ломов // Психол. журн. – 1982. – Т. 3. – №1. – С. 18–30.
Павлов И. П. Полное собрание сочинений / И. П. Павлов. – 2001. – №7. – С. 58–88.
Рубинштейн С. Л. Основы онтологии, логики и психологии / С. Л. Рубинштейн // Избранные труды / С. Л. Рубинштейн. – Москва : Наука, 1997. – С. 405–453.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубінштейн. – Санкт-Петербург : Мастера психологии, 1999. – 679 с. – (2-е).
Роменець В. А. Історія психології XX століття / В. А. Роменець, І. П. Маноха. – Київ : Либідь, 1998. – 988 с.
Ярошевский М.Г. Исторический путь развития психологии // Введение в психологию / Под общ. ред. А.В. Петровского. – М. : Академия, 1997. – С.5–69.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.