Особистісна активність людини в контексті історичної психології
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pKeywords:
історична психологія, особистісна активність, вчинок, героїчне, буденне, філогенез, розвиток, становлення.Abstract
У статті окреслюється проблемне поле історичної психоло-
гії як галузі наукових знань, при цьому особлива увага приділяється про-
блемі особистісної активності людини. Аналізуються погляди Й. Гейзінги,
В.О. Шкуратова, Л. Демоза, К. Ясперса, В.А. Роменця, О.Г. Асмолова та
інших учених на ключові питання історичної психології. Описується анти-
теза героїчного та буденного в психологічному дискурсі. Вивчаються кон-
цепти просоціальної активності, вчинку, філогенезу особистості.
Підкреслюється, що розгляд проблеми особистісної активності лю-
дини саме в контексті історичної психології може дати нову точку відлі-
ку для якісного аналізу цього багатоаспектного питання. Наголошуєть-
ся, що історична психологія та історія психології – це взаємопов’язані,
але ні в якому разі не співпадаючі в своєму змісті та методах психологіч-
ні дисципліни. Доводиться, що розгляд особистісної активності саме у
філогенетичному та історико-психологічному аспектах дозволяє споді-
ватися на відкриття дійсних механізмів і закономірностей, що лежать в
основі цієї активності. Проаргументована думка про те, що досліджува-
ти особистісну активність людини можна як динамічну, мінливу влас-
тивість, що ускладнюється, зростає, змінюється. Можна говорити про
мікрозміни, які можна прослідкувати на індивідуальному життєвому
шляху людини, та макрозміни, які можна виокремити при зміні поко-
лінь, епох у філогенезі. Робиться висновок про те, що особистісна актив-
ність людини – складне соціопсихологічне явище, яке можна і потрібно
вивчати засобами історичної психології як науки.
References
Анцыферова Л.И. К проблеме изучения исторического развития психики / Л.И. Анцыферова // История и психология / Под ред. Б.Ф. Поршнева и Л.И. Анцыферовой. – М. : Издательство «Наука», 1971. – С. 63–89.
Асмолов А.Г. Психология личности: культурно-историческое понимание развития человека / А.Г. Асмолов. – 4-е изд., испр. – М. : Смысл; Издательский центр «Академия», 2010. – 448 с.
Демоз Л. Психоистория / Л. Демоз. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2000. – 512 с.
Леонтьев А.Н. Психологические основы развития ребёнка и обучения / А.Н. Леонтьев, под ред. Д.А. Леонтьева, А.А. Леонтьева. – М. : Смысл, 2009. – 423 с.
Максименко С.Д. Генезис существования личности / С.Д. Максименко. – К. : Издательство ООО «КММ», 2006. – 240 с.
Папуча М.В. Проблеми психології особистісного розвитку / М.В. Папуча. – Ніжин : ПП Лисенко М.М., 2008. – 384 с.
Роменець В.А. Історія психології: ХІХ – початок ХХ століття / В.А. Роменець. – К. : Либідь, 2007. – 832 с.
Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності / Т.М. Титаренко. – К. : Либідь, 2003. – 376 с.
Хёйзинга Й. Осень Средневековья / Й. Хёйзинга. Сост., предисл. и пер. с нидерл. Д.В. Сильвестрова. Коммент., указатели Д.Э. Харитоновича. – СПб. : Издательство Ивана Лимбаха, 2011. – 768 с.
Шкуратов В.А. Историческая психология / В.А. Шкуратов. – М. : Смысл, 1997. – 505 с.
Ясперс К. Смысл и назначение истории / К. Ясперс. – М. : Политиздат, 1991. – 527 с.
Berger P.L. The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge / P.L. Berger, T. Luckmann. – Penguin Books, 1984. – 249 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.