Розвиток навичок емоційно-вольової регуляції в художньо-спортивній діяльності підлітків
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-36.%25pKeywords:
підлітковий вік, спортивно-художня діяльність, програма психологічного супроводу, емоційно-вольові стани, тренінг.Abstract
У статті подано аналіз ко-
рекційно-розвивальної програми, спрямованої на оволодіння підлітків
навичками саморегуляції емоційно-вольових станів у різних ситуаціях
художньо-спортивної діяльності. Показано, що програма передбачає
підготовчий, основний і завершальний етапи, які було представлено
мотиваційним, емоційним, вольовим, особистісним та рефлексивним
блоками. Визначено, що заняття мотиваційного блоку спрямовані на
розвиток внутрішньої мотивації художньо-спортивної діяльності та
мотивів досягнення успіху, адекватного високого рівня домагань, опти-
мізацію психічних станів через розвиток прийомів цілепокладання.
Емоційний блок спрямований на розвиток здатності до самопізнання
та рефлексії емоційних станів, оволодіння навичками ідентифікації
емоційно-вольових станів, прийомами саморегуляції емоційних станів
у різних видах спортивної діяльності. Вольовий етап спрямований на
розвиток вольових якостей підлітків (ініціативності, самостійності, рі-
шучості, наполегливості, відповідальності, витривалості), а також роз-
виток здатності до активізації вольових станів, що сприяють високим
досягненням у художньо-спортивній діяльності (активності, терпіння,
станів готовності до дій, рішучості, впевненості, сміливості тощо). Осо-
бистісний блок програми спрямований на розвиток комунікативних на-
вичок і вмінь як засобу регуляції психічних станів, асертивності і впев-
неності в собі як основи конструктивних психічних станів, стимуляції
внутрішніх психологічних ресурсів особистості, що сприяють нівелю-
ванню дії деструктивних чинників, що провокують деструктивні емо-
ційно-вольові стани, фобічні прояви, страхи. Корекційний блок програ-
ми спрямований на подолання страхів виконання художньо-спортивної
діяльності і формування резистентності до дії активаторів цих страхів.
Рефлексивний блок спрямований на аналіз та усвідомлення результа-
тів програми як власних досягнень її учасників (через деталізацію та
фіксацію позитивної динаміки емоційно-вольових станів у художньо-
спортивній діяльності; забезпечення активного застосування набутих
здатностей (через їх систематизацію і співвіднесення з вимогами худож-
ньо-спортивної діяльності).
References
Гримак Л.П. Общение с собой: Начала психологии активности / Л.П. Гримак. – М. : Политиздат, 1991. – 320 с.
Ильин Е.П. Психология спорта / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2009. – 352 с.
Конопкин О.А. Психологические механизмы регуляции деятельности / О.А. Конопкин. – М. : Наука, 1980. – 256 с.
Кузнєцов М.А. Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності: монографія / М.А. Кузнєцов, О.І. Кузнецов, К.І. Фоменко. – Харків : ХНПУ, 2015. – 339 с.
Кузнецов О.І. Методологічні засади дослідження психічних станів у студентів / О.І. Кузнецов // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – Харків : ХНПУ, 2014. – Вип.48. – С. 132–141.
Леонова А.Б. Психологические технологии управления состоянием человека / А.Б. Леонова, А.С. Кузнецова. – М. : Смысл, 2009. – 311 с.
Попов А.Л. Спортивная психология. Учебное пособие для спортивных вузов. – М. : Московский психолого-социальный институт Флинта, 1998. – 152(219) с.
Психология: Учеб. для ин-тов физ. культ./ Под ред. В.М. Мельникова. – М. : Физкультура и спорт,1987. – 367 с.
Филимоненко Ю.И. Показатели успешности психической саморегуляции / Ю.И. Филимоненко // Вестник ЛГУ. Экономика. Философия. Право. – 1982. – № 23. – С. 78–80.
Хомуленко Т.Б. Тренінгові психотехнології в програмах психологічного супроводу / Т.Б. Хомуленко, А.В. Поденко, К.І. Фоменко. – Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. – Випуск 54, 2016. – С. 247–260.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.