Психолого-педагогічне вивчення рівня сформованості моральних якостей у молодших розумово відсталих школярів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
розумово відсталі діти, діти з типовим розвитком, моральна вихованість, моральні якості.Abstract
У статті описано моральний розвиток людини, який визначається
моральною вихованістю, найбільш загальним показником якої є її мо-
ральні якості, що розглядаються як основа моральної поведінки.
Автор звертає увагу на те, що основними параметрами сформова-
ності змістового компонента виступають повнота, адекватність, усві-
домленість знань; емоційного компонента – характер ставлення до норм
моралі, його стійкість і дієвість; поведінкового – повнота і стійкість за-
стосування знань про норми моралі у поведінці. Відповідно до суті кож-
ного компонента становлення моральних якостей та обраних показни-
ків їх прояву було встановлено загальні рівні їх сформованості.
Визначено та описано методику вивчення рівня сформованості мо-
ральних якостей, зокрема розроблено систему діагностичних методик,
за допомогою яких можна вивчити у динаміці рівень розвитку мораль-
них знань в дітей.
Порівняльний аналіз одержаних даних про рівень сформованості
моральних якостей у розумово відсталих і учнів з типовим розвитком
щодо основних моральних категорій показує, що їхні характеристики
зазнають певних позитивних змін протягом навчання у 1-4-х класах
школи. При цьому слід відмітити більшу їх динаміку в дітей з типовим
розвитком,ніж у розумово відсталих.
Підсумовуючи результати досліджень автор вказує на те, що в ці-
лому, у розумово відсталих молодших школярів спостерігається недо-
статня сформованість усіх складових становлення моральних якостей
за їх найважливішими характеристиками: моральні знання (повнота,
адекватність і усвідомленість), ставлення до моральних норм і діяль-
ності (характер ставлення, його стійкість та дієвість); застосування мо-
ральних знань у поведінці (повнота і стійкість), що суттєво впливає на
подальший розвиток цієї категорії дітей.
References
Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : наук.-метод.
посіб. / І. Д. Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.
Буфетов Н. М. Нравственное воспитание во вспомогательной
школе / Н. М. Буфетов. – Алма-Ата : Мектеп, 1988. – 88 с.
Выготский Л. С. Собрание починений : В 6-ти т. /
Л. С. Выготский. – М. : Педагогика,1982. – Т.4. – 488 с.
Звєрєва І. Д. Діагностика моральної вихованості школярів /
І. Д. Звєрєва, Л. Г. Коваль, П. Д. Фролов. – К. : ІСДО, 1995. –
с.
Пороцкая Т.И. Работа воспитателя вспомогательной школы:
Книга для воспитателя. Из опыта работы / Т.И. Пороцкая. –
М. : Просвещение, 1984. – 175 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.