Роздуми про виховання – рефлексія відносно нагород і покарань
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
Виховання, виховна діяльність, система виховання, дитина, учень, нагорода, покарання.Abstract
У статті представлено сучасну інтерпретацію виховання,
що визначає його рамки не тільки відносно соціалізації, просоціальнос-
ті чи розвитку дитини. Зазначено, що постіндустріальне суспільство,
яке здійснює зміни повинно зосереджуватися передусім на творчій,
креативній людині, що прагне самореалізовуватися з метою осягнення
автономних потреб і власних бажань. Показано нові ідеї формування
індивіда, який ставить опір обмеженням долі сучасної цивілізації. Під-
креслюється, що нове виховання охоплює не тільки особистість з її мож-
ливостями і потенціалом, але також цілу макросистему, яка піддається
модифікаціям відповідно до актуальних цивілізаційних носіїв і викли-
ків, створюючи тим самим умови для розвитку індивіда і цілої системи.
Виявлено, що будь-які роздуми сучасної людини щодо виховання і його
наслідків вимагає ревізії оперування знаряддями цих змін, якими, без-
перечно, у традиційному розумінні є нагороди і покарання.
Отже, у сфері цієї проблематики порушується, низка питань, зо-
крема: Нагороджувати чи карати? Що застосовувати замість покарання,
якщо воно заперечується? Який баланс наслідків нагород і покарань? Ці
складні питання розглядаються з урахуванням праксеологічних педа-
гогічних дій, які виявляють цілий спектр ментальних віднесень та вка-
зують шляхи освітніх перетворень. Зроблено висновки, що культурні
обумовленості, стереотипні обмеження та зінтерналізований особистий
досвід обумовлюють «подорож» по складному шляху виховної боротьби,
однак без пошуків і пенетрації дотеперішньої практики в цій сфері не-
можливою буде модифікація і зміна мислення про виховання.
References
Danilewska J. Agresja u dzieci. Szkoła porozumienia, WSiP. – Warszawa, 2002.
Hamer H. Psychologia społeczna. Teoria i praktyka, Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp. z o.o. – Warszawa, 2005.
Jundziłł I. Nagrody i kary w wychowaniu, Nasza Księgarnia. – Warszawa, 1986.
Łobocki M. Wychowanie w świetle psychologii humanistycznej, [w:] Łobocki M. (red.), Psychologia humanistyczna a wychowanie, Wydawnictwo UMCS. – Lublin, 1994.
Mieszalski S. O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP. – Warszawa, 1997.
Mika S. Skuteczność kar w wychowaniu, PWN. – Warszawa, 1969.
Muszyński H., Zarys teorii wychowania, PWN, Warszawa 1980.
Sikora D., Nagrody i kary w wychowaniu rodzinnym a sytuacja szkolna ucznia gimnazjum, Wydawnictwo UMCS. – Lublin,
Sikorski W., Psychoterapia grupowa różnych pokoleń. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie «Żak», 2002.
Sitarczyk M., Kary w środowisku rodzinnym, «Edukacja i Dialog», 1996, nr 1.
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, GWP, Gdańsk 2007.
Śliwerski B., Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot 2010.
Wiatrowska L., Werbalne i obrazowe przyswajanie liter. Nauczanie dzieci z dysleksją i nie tylko..., Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2012.
Wiatrowska L., Problemy edukacyjne dzieci-wychowanie z karą i nagrodą w tle, [w:] E. Bochno, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Codzienność szkoły. Uczeń, Oficyna Wydawnicza «Impuls», Kraków 2014, s. 155.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.