Особливості мотивів навчально-мовленнєвої діяльності старших дошкільників
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
мотив, мотивація, навчально-мовленнєва діяльність, мотиваційно-спонукальний механізм, мовленнєва активність, навчальні мотиви, пізнавальні мотиви, ігрові мотиви, соціально-оцінні мотиви.Abstract
У статті розглядаються
мотиви навчально-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного
віку. Проаналізовано поняття мотив і мотивація, а також фактори, які
впливають на формування мотивації. Доведено, що важливою психоло-
гічною проблемою організації навчання у дошкільному закладі є форму-
вання у дітей мотивів навчальної діяльності. Зокрема, актуальним є до-
слідження психолого-лінгвістичних аспек тів виникнення, розвитку та
формування мотивації навчально-мовлен нєвої діяльності старших до-
шкільників. В експериментальному дослідженні виділено види мотивів,
що мають місце у мотиваційній сфері старших дошкільників (навчаль-
ний, ігровий, пізнавальний, зовнішній, внутрішній, соціально-оціню-
вальний). На основі аналізу експериментальних відомостей визначено
рівні сформованості мотивації навчально-мовленнєвої діяльності дітей
старшого дошкільного віку. Доведено, що початковий рівень мають
діти, у мотиваційній сфері яких відсутні навчальний та пізнавальний
мотиви. Достатній рівень мотивації передбачає наявність навчального,
ігрового, соціально-оцінювального, внутрішнього, зовнішнього моти-
вів. Високий рівень мотивації характеризується високою мовленнєвою
активністю дітей, наявністю різних видів мотивів (ігровий, пізнаваль-
ний, навчальний, зовнішній, внутрішній, соціально-оцінювальний).
На основі аналізу результатів експерименту зроблено висновок, що
більшість дітей старшого дошкільного віку мають початковий або до-
статній рівень мотивації навчально-мовленнєвої діяльності. Методи та
прийоми, що практикуються у дошкільному навчальному закладі, не
забезпечують мотиваційної готовності дітей до навчально-мовленнєвої
діяльності, якісного засвоєння навчального матеріалу. Підтверджено,
що знання основних закономірностей виникнення та утвердження мо-
тивів навчально-мовленнєвої діяльності дошкільників дає змогу ство-
рити оптимальну систему психолого-педагогічних дій, що сприятимуть
формуванню адекватних цій діяльності мотивів.
References
Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / Науковий редактор А.М. Богуш. – К. : Видавництво, 2012. – 26 с.
Богуш A.M. Дошкільна лінгводидактика. Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах : підручник /А.М.Богуш, Н.В.Гавриш; за ред. A.M. Богуш. Друге видання, доповнене. – К. : Видавничий Дім «Слово», 2011. – 704 с.
Бушуєва Н. Шестирічки: формування повноцінної навчальної мотивації / Н. Бушуєва // Дошкільне виховання. – 2007. – № 9. – С. 11–13.
Горопаха Н.М. Формування у дошкільників умінь навчального співробітництва з педагогом та однолітками / Н.М. Горопаха // Психолого-педагогічні засади розвитку дитини в ігровій та навчальній діяльності: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної заочної конференції (29 вересня 2016 р. Київ). – Харків : КЦ ФОП Іванової М.А., 2016. – С. 5–9.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики /А.Н. Леонтьев. – М. : МГУ, 1981. – 583 с.
Маліновська Н.В. Формування мотивації навчально-мовленнєвої діяльності старших дошкільників / Н.В. Маліновська // Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південного наукового Центру НАПН України / за наук. ред. А.М. Богуш. – № 4. – Одеса, 2011. – С. 249–252.
Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте / А.К. Маркова. – М. : Просвещение, 1983. – 235 с.
Матюхина М.В. Мотивация учения младших школьников / М.В. Матюхина. – М., 1984. – 197 с.
Немов Р.С. Психология. – В 3-х книгах / Р.С Немов. – Т. 1. – М. : Просвещение, Владос, 1995. – 246 с.
Петровский А.В. Основы теоретической психологии / А.В. Пет ровский, М.Г. Ярошевский. – М. : ИНФРА, 1998. – 526 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / С.Л. Рубинштейн. – М., 1976. – 604 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.