Психологічні аспекти розвитку комунікації майбутніх учителів у процесі професійної підготовки
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
комунікація, мовленнєва комунікація, мовленнєво-комунікативна діяльність, вчитель, мовленнєве спілкування, педагогічне спілкування.Abstract
У статті висвітлено
результати аналізу сучасних зарубіжних і вітчизняних досліджень ко-
мунікації як фундаментальної характеристики особистості, що займає
чільне місце в структурі професійно-мовленнєвої діяльності вчителя.
Зазначено, що мовленнєва комунікація вчителя обумовлює індивіду-
альну й типову своєрідність комунікативної поведінки та виражається
у процесі мовленнєво-педагогічного спілкування.
Розглянуто психологічні та психолінгвістичні аспекти комуніка-
ції як процесу створення й інтерпретації повідомлень, які викликають
певну реакцію, а не як передачу інформації від одного до іншого, що не
відповідає сучасному розумінню цього двостороннього смислового про-
цесу . Визначено поняття комунікації як смислової взаємодії кількох її
суб’єктів, що передбачає наявність двох мовленнєвих проявів: говорін-
ня й аудіювання.
Показано, що комунікація включає різні соціальні суб’єкти й не
зводиться до поняття спілкування, яке є значно ширшим й, окрім кому-
нікації, містить перцепцію та інтеракцію. З’ясовано, що розвиток кому-
нікації майбутніх вчителів пов’язаний із мовленнєвим спілкуванням.
Мовленнєво-комунікативна смислова взаємодія між учителем та учня-
ми забезпечує організацію цілеспрямованого говоріння й аудіювання в
конкретній ситуації уроку. Учитель (мовець) кодує бажані зміни у сві-
домості учнів у вигляді мовленнєвого повідомлення. Встановлено, що
найвищою формою розвитку мовленнєвої комунікації є комунікативно-
мовленнєва діяльність і визначається як діяльність соціально-орієнто-
ваного спілкування, як система мовленнєвих дій, що забезпечує взаємо-
дію її суб’єктів із соціальним середовищем.
References
Гриффин Э. Коммуникация: теории и практики / Эм. Гриф-
фин. – Х. : Изд-во «Гуманитарный Центр», 2015. – 688 с. –
С. 31–63.
Грайс Г.-П. Логика и речевое общение / Г.-П.Грайс ; пер с
англ. В.В.Туровского. – М. : Прогресс, 1985. – С. 29–36.
Калмикова Л.О. Розвиток комунікативної особистості в умо-
вах смислової взаємодії // Розвиток особистості у різних
умовах соціалізації: колективна монографія / за науковою
редакцією проф. Л.О.Калмикової, Г.О.Хомич. – К. : Видав-
ничий дім «Слово», 2016. – 472 c. – С. 259–282.
Корніяка О.М. До питання оптимізації розвитку комуніка-
тивної компетентності фахівця у професіях типу «людина –
людина» / О.М.Корніяка // Психолінгвістика: [зб. наук.
праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педа-
гогічний університет імені Григорія Сковороди»]. – Переяс-
лав-Хмельницький : ПП «СКД». – Вип. 10, 2012. – С. 57–
Коццолино М. Невербальная коммуникация. Теории,
функции, язык и знак / Мауро Коццолино. – Х. : Изд-во
«Гуманитарный центр», 2009 – 248 с.
Красных В.В. Основы психолингвистики и теории комму-
никации : курс лекций / В.В.Красных. – М. : ИТДГК «Гно-
зис». – 270 с.
Леонтьев А.А. Основы психолингвистики / А.А.Леонтьев. –
-е изд.]. – М. : Смысл; СПб. : Лань, 2003. – 287 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.