Мотиви вивчення іноземної мови студентами вищого навчального закладу: психологічний аспект
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
мотивація, мотив, мислення, детермінанти, навчальна діяльність, розуміння, здібності, комунікативна компетенція.Abstract
У статті проаналізовано
поняття «мотивація» і «мотив». Зазначено, що навчальний мотив являє
собою систему природних, соціальних і особистісних чинників, що спо-
нукають суб’єктів навчання відвідувати навчальний заклад, виконува-
ти вимоги викладачів, розвивати здібності, брати участь у навчальному
спілкуванні тощо. Констатовано, що існує багато класифікацій навчаль-
них мотивів. Дана мотивація охоплює внутрішні та зовнішні мотиви, де
перші – це інтерес до пізнання і до процесу здобування знань. А мотиви,
в яких навчання є засобом для задоволення інших потреб чи інших ці-
лей, є зовнішніми. Встановлено, що головною характеристикою моти-
ваційної сфери є ієрархія мотивів, що дозволяє виявити особистісний
зміст діяльності мотивів. Мотивація навчання – це динамічне явище,
що змінюється, збагачується і розвивається протягом усього періоду
навчання. Проаналізовано, що навчальна діяльність студента є про-
фесійно-спрямованою, навчально-професійною, оскільки передбачає
освоєння способів і досвіду професійного вирішення тих практичних за-
вдань, які можуть виникнути в майбутньому, оволодіння професійним
мисленням і творчістю. Важливим тут є посилення ролі професійних
мотивів самоосвіти та самовиховання. Формування у студентів стійкої
навчальної мотивації, інтересу до обраного фаху виступає психологіч-
ною умовою успішності професійної підготовки студентів. Зроблено
висновок, що проблема формування оптимальної мотивації розгляда-
ється в залежності від успішності, зацікавленості іноземною мовою,
здібностей, змісту інформації, особистості викладача, стосунків між ви-
кладачем та студентами. Важливе місце в системі мотивації оволодін-
ня іноземною мовою посідають пізнавально-освітні мотиви, прагнення
розширити світогляд, збагатити знання про мову, культуру, мистецтво,
психологічні особливості пізнання, мислення, емоційної сфери, націо-
нальних рис характеру носіїв мови. Розглянуто дев’ять видів мотивації
щодо вивчення іноземної мови у студентів, проведеному В.В. Рижовим.
Мотивація спілкування має великий вплив на характеристики її пси-
хічної сфери, пов’язані з іншомовними здібностями. Воднораз, із поста-
новкою завдання навчити спілкуватися іноземною мовою, ми маємо на
меті сформувати у студентів комунікативну компетенцію.
References
Большая энциклопедия психологических тестов / [автороснователь А. Керелин]. – М. : Эксмо, 2008. – 416 с.
Гришаев М.П. Типы мотивов овладения иностранным языком : [Электронный ресурс] / М.П. Гришаев // Электронный журнал «Fan-Nauka». – 2008.
Дзюбко Л.В. Діагностика навчальної мотивації: збірник методик / Л.В. Дзюбко, Л.І. Гриценюк. – К. : Шк.світ, 2011. – 128 с.
Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2003. – 512 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Леонтьев А.Н. Потребности. Мотивы. Эмоции: Конспект лекций / А.Н. Леонтьев. – М. : МГЦ, 1971. – 39 с.
Максименко С.Д. Генеза здійснення особистості: монографія / С.Д. Максименко. – К. : Видавництво ТОВ «КММ», 2006. – 240 с.
Магомед-Эминов М.Ш. Позитивная психология человека. От психологии субъекта к психологии бытия: в 2-х тт. / М.Ш. Магомед-Эминов. – М. : Психоаналитическая Асоциация Российской Федерации, 2007.
Носенко Е.Л. Комунікативний підхід до навчання іноземних мов. Принципи і прийоми: Посібник / Е.Л. Носенко, Л.І. Байсара. – Д. : РВВ ДНУ, 2006. – 80 с.
Психологічний довідник учителя. В 4 книгах / [упоряд.: В.В. Андрієвська]; За загал. ред. С. Максименка. – К. : Главник, 2005 – 112 с.
Рыжов В.В. Иноязычные способности / В.В. Рыжов. – Нижний Новгород : НГЛУ, 2001. – 193 с.
Шаркова С.Ф. Про питання поліпшення якості викладання іноземних мов у вищих навчальних закладах / С.Ф. Шаркова // Актуальні проблеми психології: Зб. наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України / [ред. кол.: С.Д.Максименко (гол. ред.) та ін.] – К. : ДП «Інформційно-аналітичне агенство», 2013. – Том Х. – Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія / за ред. С.Д. Максименка, Н.В. Чепелєвої. – 2013. – Вип.25. – С.588–596.
Шаркова С.Ф. Психологічна характеристика вітчизняного та зарубіжного досвіду організації навчання іноземних мов студентів у вищих навчальних закладах / С.Ф. Шаркова // Новости науки Приднепровья. Научно-практический журнал. Серия: Инженерные дисциплины. – №5 (2012) / [ред. кол.: В.П. Иващенко (глав. ред.) и др.] – Днепропетровск : «Днепр-VAL», 2012. – С. 76–81.
Шевченко Н.Ф. Психологічна організація мовленнєвого спілкування як засобу оволодіння іноземною мовою: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07/ Наталія Федорівна Шевченко; Ін-т психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – Київ, 1990. – 213 с.
Шевченко Н.Ф. Шлях до професійної кар’єри: науково-практичний посібник / Н.Ф.Шевченко, М.В. Сурякова. – Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2009. – 92 с.
Wexler B.E. Brain and Culture. Neurobiology, Ideology, and Social Change / B.E. Wexler. – Cambridge, MA : The MIT Press. – 2008. – 203 p.
Willis D. Towards a New Methodology / D. Willis // English Teaching Professional. – 2004. – №33. – P.4–6.
Wingate J. The Power of Attention / J. Wingate // English Teaching Professional. – 2004. – №34. – P.35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.