Психологічні чинники генези особистісної сфери першокурсників
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
розвиток особистості, першокурсник, генеза, суб’єкт ність, рівень рефлексії, саморозвиток, самосвідомість.Abstract
У статті висвітлено психологічні чин-
ники генези особистісної сфери першокурсників. Досліджено, що у
першокурсника ставлення до себе як детермінанта саморозвитку осо-
бистості проявляється у новій якості – як ставлення до людини, що
взаємодіє з іншими людьми. Новий крок у побудові свого життєвого
світу пов’язаний з тим, що людина усвідомлює себе не лише як окрему
яскраву індивідуальність, а й як члена групи, комунікатора, що вста-
новлює контакти з постійно зростаючим колом людей. Для діагностики
чинників особистісного розвитку було застосовано ряд методик: функ-
ціональна проба «Історія»; визначення рівня суб’єктності (М. Ісаков);
метод мотиваційної індукції Ньюттена; методика «Піраміда», розро-
блена на основі моделі мотиваційно-потребнісної сфери А. Маслоу; про-
ективна проба «Я-висловлювання»; проективна методика «Символічні
проби».
Дослідження проводилось на базі Рівненського державного гума-
нітарного університету та Київського національного університету імені
Т.Г.Шевченка зі студентами першого курсу. Результати дослідження
свідчать, що між першокурсниками, які живуть і навчаються в провін-
ційному та столичному ВНЗ, статистично значимі відмінності за багать-
ма показниками особистісних властивостей, однак зазначені показники
не виходять за межі нормативних.
Доведено, що більшою рефлективністю характеризуються київські
студенти, хоча вони є інфантильнішими, ніж їх ровесники. Рівненські
студенти краще відповідали на питання історичного тесту, їх цікавить
можливість саморозвитку та самопізнання, однак рівень рефлексії у
них нижчий. Студенти РДГУ життєві плани складають на рік або біль-
ше (на відміну від місяця чи двох у киян). Проаналізовано, що порівня-
но зі столичними студентами у рівненських більш яскраво виражена по-
треба у фізіологічному комфорті, а також у прийнятті оточуючими. За
рівнем розвитку самосвідомості у столичних і провінційних студентів
значущих відмінностей не виявлено.
References
Байєр О.О. Життєві кризи особистості: навчальний посібник / О.О.Байєр. – Д. : Вид-во Дніпропетр. нац. ун-ту, 2010. – 244 с.
Балл Г.О. Підготовка до професійної діяльності у контексті розвитку особистості // Підготовка учнів до професійного навчання і праці / Г.О. Балл. – К. : Наукова думка, 2000. – Розділ 1. – С. 7–21.
Бодалев А.А. Общая психодиагностика / А.А. Бодалев, В.В. Столин. – СПб. : Изд-во «Речь», 2000. – 440 с.
Елисеев О.П. Практикум по психологии личности / О.П. Елисеев. – СПб. : Питер, 2001. – 560 с.
Исаков М. В. Показатели и структура субъектности: на материале становления профессиональной субъектности у студентов вузов: дис. кандидата психол. наук: 19.00.01 / Максим Владимирович Исаков. – М., 2008. – 242 с.
Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – 3-e изд. – СПб. : Питер, 2008. – 352 с.
Настольная книга практического психолога / Сост. С.Т. Посохова, С.Л. Соловьева. – М. : АСТ : ХРАНИТЕЛЬ; СПб. : Сова, 2008. – 671 с. (С.314–318).
Панок В.Г. Основи практичної психології: Підручник для студ. вищих навч. закладів / В.Г.Панок, Т.М.Титаренко, Н.В.Чепелєва та ін. – 2 вид., стер. – К. : Либідь, 2011. – 536 с.
Панок В.Г. Психологія життєвого шляху особистості: монографія / В.Г. Панок, Г.В. Рудь. – К.: Ніка-Центр, 2006. – 280 с.
Прихожан А.М. Психология сиротства / А.М. Прихожан, Н.Н. Толстых. – СПб. : Питер, 2005. – 400 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.

