Культурно-історичне розуміння становлення комунікативної культури особистості старшокласника засобами художньої літератури
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
комунікативна культура, особистість, культурно-історичний підхід, історико-еволюційний підхід, некласична психологія особистості, діалог.Abstract
В статті проаналізовано основні осо-
бливості історико-еволюційного підходу, окреслено сучасні тенденції
досліджень в межах культурно-діяльнісної психологічної школи щодо
особистісного становлення індивіда. Визначено особливості відповідно-
го до історико-еволюційного підходу методу дослідження становлення
комунікативної культури особистості старшокласника під впливом за-
собів художньої літератури.
Запропоновано та описано авторську нормативну модель комуні-
кативної культури особистості старшокласника, яка передбачає, що
комунікативна культура старшокласника (як складне інтегративне осо-
бистісне утворення) набуває свого найвищого рівня розвитку завдяки
соціокультурному та комунікативному досвіду.
У статті відображено результати констатуючого етапу дослідження
та зроблено наступні висновки: комунікативна культура особистості, її
рівень розвитку знаходиться у тісному взаємозв’язку із рівнем розвитку
комунікативних здібностей та компетенцій особистості старшокласни-
ка. Особливості формування комунікативної культури старшокласни-
ків засобами художньої літератури залежать від їхнього особистісного
профілю, індивідуального стилю мислення, діяльності та спілкування,
гендерних особливостей.
Психолого-педагогічні аспекти формування комунікативної куль-
тури учнів старшого шкільного віку включають у себе демонстрацію
педагогічними працівниками різноманітних моделей комунікативної
поведінки та ставлення до суб’єктів соціальної взаємодії, відображених
у художніх творах.
References
Асмолов А.Г. Психология личности : культурно-историческое понимание развития человека [Текст] / Александр Григорьевич Асмолов. – М. : Смысл, 2007. – 528 с.
Бугайски М. Язык коммуникации [Текст] / Мариан Бугайски / [пер. с польск.]. – Х. : Изд-во «Гуманитарный центр» Артеменко Э. Г., 2010. – 544 с.
Выготский Л.С. Проблема культурного развития ребёнка (1928) [Текст] / Лев Семенович Выготский // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14, Психология. – 1991. – № 4. – С. 5-18.
Гончар Т.І. Комунікативна компетентність: суть, структура, розвиток : [Електронний ресурс] / Тетяна Іванівна Гончар // Вісник КНУКіМ. Педагогіка. – К. : 2008. – № 2 (7). – С. 9–17.
Завершнева Е.Ю. Записные книжки, заметки, научные дневники Л.С. Выготского: результаты исследования семейного архива [Текст] / Екатерина Юрьевна Завершнева // Вопросы психологии. – 2008 – № 1, 2. – С.132–145, С.120–136.
Корніяка О.М. Сучасні підходи до вивчення комунікативної компетентності особистості [Текст] / Ольга Миколаївна Корніяка // Проблеми сучасної психології : [зб. наук. Праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України] / [за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої]. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2009. – Вип. 3. – С. 294–316.
Костюк Г.С. Вікова психологія [Текст] / Григорій Силович Костюк; [за ред. Г.С. Костюка]. – К. : Радянська школа 1976. – 199 с.
Куницына В.Н. Трудности межличностного общения [Текст] : Дисс.... докт. психол. наук / Валентина Николаевна Куницына. – СПб. : СПбГУ, 1991. – 387 с.
Михальчук Н.О. Психологія читання та розуміння літературних творів старшокласниками : [монографія] / Наталія Олександрівна Михальчук. – К. : ТОВ «Принт Хауз», 2012. – 368 с.
Михальчук Н.О. Обґрунтування старшокласниками літературних творів як критерій їх адекватного розуміння [Текст] / Наталія Олександрівна Михальчук // Зб. наук. ни / [за ред. С.Д. Максименка]. – К. : ГНОЗІС, 2008. – Т. 10, вип. 4. – С. 348–359.
Михальчук Н.О. Розвиток інтелектуальних можливостей школярів засобами літератури : [навчально-методичний посібник] / Наталія Олександрівна Михальчук, Едуард Зенонович Івашкевич, Раїса Захарівна Поташнюк. – Рівне : Принт-Хауз, 2010. – 192 с.
Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія професійної комунікації : [навчальний посібник] / Лідія Ернестівна Орбан-Лембрик. – Чернівці : Книги – ХХІ, 2010. – 528 с.
Сайтарли І.А. Специфика социологического подхода к исследованию культуры отношений [Текст] / Інна Анатоліївна Сайтарли // Альманах КНУ ім. Т. Шевченко. Філософські проблеми гуманітарних наук. – 2010. – № 16. – С. 52–59.
Турчин Т.О. Розвиток особистісної рефлексії у підлітків засобами художньої літератури [Текст] : Дисс... канд. психол. наук / Тетяна Олексіївна Турчин; Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника. – Івано-Франківськ, 2009. – 170 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.