Психологічна характеристика розвитку особистості та формування професійної самосвідомості особистості студента під час навчання у ВНЗ
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
психологічна характеристика, розвиток, особистість, студент, формування, професійна самосвідомість, навчання, ВНЗ, майбутні фахівці, професійна підготовка, професійно-психологічна готовність, трудова і професійна діяльність.Abstract
Констатовано, що основний психічний про-
цес юнацького віку – розвиток самосвідомості. З’ясовано, що однією
із суттєвих ознак психічного розвитку особистості студентського віку
є подальше становлення самосвідомості. Показано, що професійна са-
мосвідомість формується під впливом навколишнього професійного се-
редовища і професійної діяльності. З’ясовано, що розширення профе-
сійної самосвідомості виражається у зростанні числа ознак професійної
діяльності, що відбиваються у свідомості фахівця, у подоланні стерео-
типів, в цілісному баченні себе в контексті усієї професійної діяльності.
З’ясовано, що однією з умов формування професійної самосвідомості є
розуміння майбутніми фахівцями психологічного сенсу професійно
значущих властивостей особистості. Показано, що сформованість чіт-
ких уявлень про психологічні складові особистості фахівця сприяє
активному професійному становленню майбутніх фахівців. Встанов-
лено, що в умовах конкуренції психологічна готовність до професійної
діяльності стає складовою частиною професійної освіти особистості, а
однією із провідних складових професійної підготовки є розвиток у мо-
лоді професійно-психологічної готовності до освоєння трудової та про-
фесійної діяльності. Зроблено висновок, що професійно-психологічна
підготовка виступає одним із базових компонентів успішності людини
в трудовій діяльності, формування її професійної самосвідомості. Вста-
новлено, що формування професійної самосвідомості – це самопізнан-
ня майбутніми фахівцями професійних, особистісних якостей і аналіз
сучасних вимог, що ставляться до фахівця, формування уявлень про
зміст професії і про себе як її представника; усвідомлення прикладного
значення професійно-психологічних знань для майбутньої професійної
діяль ності.
References
Бех I.Д. Духовні цінності в розвитку особистості / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 1997. – №І. – С. 124–129.
Большаков В.Ю. Психотренинг: Социодинамика. Упражнения. Игры / В.Ю. Большаков. – СПб. : «Социально-психологический центр», 1996. – 380 с.
Винославська О.В. Деякі відмітні риси «Я-концепції» сучасного студентства / О.В. Винославська // Демографічна ситуація в Карпатському регіоні: реальність, проблеми, прогнози на ХХІ століття. Матеріали міжнародної наукової конференції. 15-18 травня. – 1996. – С.169–176.
Габермас Ю. Моральна свідомість і комунікативна дія / Ю. Габермас. – М. : Наука, 2000.
Елисеев О.П. Практикум по психологии личности / О.П. Елисеев. – СПб. : Питер, 2001. – 560 с.
Ефимов В.М. Студент 80-х в зеркале социологии / В.М. Ефимов, М.И. Милова // Вопросы общественных наук. – К., 1989. – Вып. 80. – С. 21–27.
Завацкая Н.Е. Методические указания к практикуму по дисциплине «Психодиагностика» : в 2 ч. / Н.Е. Завацкая. – Луганск: ВНУ им. Даля. – Ч. 1. – 104 с.; Ч. 2. – 96 с.
Маслоу А. Самоактуализация личности и образования / А. Маслоу; пер. с анл. – Киев : Ин-т психологии АПН Украины, 1994.
Морсанова В.И. Индивидуальный стиль саморегуляции / В.И. Морсанова. – М. : Наука, 1998.
Немов Р.С. Психология : учеб. в 3-х т. / Р.С. Немов. – М. : ВЛАДОС, 1998. – Т. 3 : Психодиагностика. – 632 с.
Непомнящая Н. И. Психодиагностика личности: Теория и практика : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений. – М. : ВЛАДОС, 2001. – 192 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. О месте психического в общей взаимосвязи явлений материального мира / С.Л. Рубинштейн. – М. : Издательство АН СССР, 1957. – 328 с.
Соколов А.В. Ценностные ориентации постсоветского гуманитарного студенчества / А.В. Соколов, И.О. Щербакова // Социс. – 2003. – № 1. – С. 115–124.
Спиркин А.Г. Сознание и самосознание / А.Г. Спиркин. – М., 1972. – 345 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.