Гендерний підхід в освіті: соціально-культурні та психолого-педагогічні аспекти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2017-35.%25pKeywords:
гендер, гендерні дослідження, гендерна педагогіка, гендерний підхід, гендерні стереотипи, маскулінність, фемінність, андрогенна особистість, американська та європейська моделі організації освітиAbstract
У статті розглянуто
питання, пов’язані з сучасним станом розвитку української держави,
який відзначається значними суспільними змінами, що, у свою чергу,
викликає необхідність перебудови системи освіти і її адаптації до нових
обставин та потреб. Актуальність обраної теми визначено тим, що демо-
кратичне суспільство, яке ґрунтується на принципах пріоритету прав
людини, неможливо побудувати без урахування гендерних стратегій,
які розгортаються в соціальному середовищі. Встановлено, що на су-
часному етапі існування суспільства метою гендерного підходу в освіті є
організація умов для розвитку особистості, яка буде вільною від гендер-
них стереотипів та відповідальною за свої міжособистісні відносини у
соціумі. Виявлено, що гендерний підхід здійснюється на основі аналізу
гендерних особливостей людини, які розвиваються у суспільстві в про-
цесі соціокультурної взаємодії. Відбувається він під впливом багатьох
чинників: родини, засобів масової інформації, освіти, мови, релігії,
політики, мистецтва тощо. Проаналізовано, що гендерні дослідження
вперше виникли на Заході і своїм логічним обґрунтуванням у ролі нової
дисципліни у цілому зобов’язані феміністській теорії. Вони є визнаним
напрямком гуманітарної дослідницької практики, яка використовує
можливості гендерних досліджень для аналізу суспільних явищ та їх
змін. Співвіднесено, що останнім часом гендерна проблематика стала
важливою частиною педагогічної науки. Досліджуючи процеси форму-
вання гендерного підходу в освіті, окреслено дві основні тенденції, які
пов’язані як зі статевим вихованням хлопців і дівчат, так і з вихован-
ням андрогенної особистості, незалежно від статі. Зроблено висновок,
що важливим напрямком майбутніх наукових досліджень з даної про-
блеми є подальше вивчення особливостей гендерної ідентичності учнів
та розробка ефективних моделей гендерної соціалізації представників
обох статей в освітньому середовищі.
References
Берн Ш. Гендерная психология / Шон Берн. – СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 320 с.
Вороніна Т. Гендер у системі педагогічного знання : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : – Загол. з екрану. – Мова укр.
Ильин Е. П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины / Евгений Павлович Ильин. – СПб. : Питер, 2002. – 544 с.
Кравець В. Гендерна педагогіка : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : < http://www.tnpu.edu.ua/kurs/1> – Загол. з екрану. – Мова укр.
Пушкарева Н. Гендерные исследования : [Електронний ресурс]. – Режим доступа : – Загол. с екрана.
Цокур О. Розвиток гендерного підходу в освіті : [Електронний ресурс] / О. Цокур, І. Іванова. – Режим доступу : – Загол. с екрана. – Мова укр.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.