Структурна модель віри в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
віра, структура віри, когнітивний компонент віри, емоційно-ціннісний компонент віри, конативний компонент віри, системотвірний компонент віри, цінності, потреби, переконання, смисл.Abstract
У статті
представлено наукові погляди вчених на структуру феномену віри. Пре-
зентовані структурні моделі віри особистості свідчать, що віра розгля-
дається вченими як інтегроване психічне утворення, яке вміщує певні
компоненти та складові. Теоретичне дослідження структурних моде-
лей віри показало, що вони відображають різні конфігурації психічних
явищ. Презентовано авторську модель структури віри в юнацькому
віці. Відзначено, що дослідження віри в юнацькому віці спирається на
методологічні принципи багаторівневості та ієрархічної організованості
психічних процесів. Виділено структурні компоненти віри в юнацько-
му віці (когнітивний, емоційно-ціннісний, конативний та системотвір-
ний). До когнітивного компонента належать фідогенні, сцієнтогенні та
квестіогенні переконання особистості. Фідогенні переконання – погля-
ди особистості, засновані на вірі. Сцієнтогенні переконання засновані на
інформації, отриманій в результаті пізнавальної діяльності. Квестіоген-
ні переконання засновані на сумнівах. Емоційно-ціннісний компонент
віри в юнацькому віці відображає ієрархію цінностей та вміщує широку
палітру почуттів, які супроводжують віру (сумніви, впевненість, любов,
надія, довіра, невпевненість, комплекс переживань самоставлення), що
відображають схвалення або відкидання об’єкта віри залежно від ступе-
ня визнання його важливості та актуальності для особистості. Відзначе-
но, що об’єкти віри у свідомості індивіда виступають як ментальні цін-
ності у вигляді концептів (готових поглядів, що містяться в суспільній
свідомості) і /або конструктів (результатів власних міркувань, інтер-
претацій, уявлень і переконань). Конативний (мотиваційно-поведінко-
вий) компонент віри в юнацькому віці включає мотиваційну та вольову
складові особистості, які виражаються в прагненні до дій на основі при-
йняття рішення. Системотвірним компонентом віри в юнацькому віці
є процес пошуку та признання сенсу цінностей, з якими людина стика-
ється у своєму житті. Зроблено висновок, що феномен віри в юнацькому
віці має свою специфічну структуру, яка містить певні компоненти.
References
Двойнин А. М. Психология верующего: Ценностно-смысловые ориентации и религиозная вера личности: монография / А. М. Двойнин. – СПб. : Речь, 2011. – 224 с.
Казанцева Т. А. Вера как социально-психологический феномен и его суггестивный механизм формирования: дис. кандидата психол. наук:19.00.05 / Татьяна Александровна Казанцева. – М., 2007. – 136 с.
Келли Дж. Психология личности. Теория личностных конструктов / Дж. Келли. – СПб. : Речь, 2000. – 249 с.
Климишин О. І. Християнсько-психологічні основи духовного розвитку особистості: дис. доктора психол. наук:
00.07 / Ольга Іванівна Климишин. – Івано-Франківськ, 2013. – 492 с.
Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения: В 2 т. / А. Н. Леонтьев. – М. : Педагогика, 1983. – Т. 2. – 320 с.
Леонтьев Д. А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности / Д. А. Леонтьев; [2-е изд., испр.]. – М. : Смысл, 2003. – 487 с.
Москалець В. П. Психологія релігії / В. П. Москалець. – К. : Академвидав, 2004. – 240 с.
Петрушенко В. Л. Вера в духовном мире личности / В.Л. Петрушенко, Г. Н. Щербакова. – Львов : Вышая шк., 1989. – 96 с.
Столин В. В. Уровни и единицы самосознания / В. В. Столин // Психология самосознания. Хрестоматия. – Самара : Изд-во БАХРАХ-М. – С. 123–155.
Угринович Д. М. Психология религии / Д. М. Угринович. – М. : Политиздат, 1986. – 352 с.
Франкл В. Воля к смыслу / В. Франкл. – М. : Апрель-Пресс, 2000. – 368 с.
Чудновский В. Э. Смысл жизни и судьба / В. Э. Чудновский. – М. : Изд-во «Ось-89», 1997. – 208 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.