Комплексний підхід до визначення структури соціального інтелекту педагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
інтелект, соціальний інтелект, інтелектуальні здатності, міжособистісна взаємодія, соціальна адаптованість, емпатія, когнітивна, мнемічна та емпатійна підструктури соціального інтелекту.Abstract
В статті описано результати проведених
вченими досліджень соціального інтелекту особистості, зроблено висно-
вки щодо його структури та особливостей функціонування. Зазначено,
що результати емпіричних досліджень вчених дозволили виявити сім
базових складових соціального інтелекту, які були об’єднані вченими у
дві групи: 1) когнітивна складова: оцінка перспективи міжособистісної
взаємодії; розуміння людей; знання соціальних правил взаємодії; від-
критість у ставленні до оточуючих; 2) поведінкова складова: здатність
взаємодіяти з людьми; соціальна адаптованість; високий рівень емпатії
в міжособистісних стосунках.
Запропоновано та описано авторську концепцію соціального інте-
лекту педагога. Зазначено, що соціальний інтелект педагога вміщує три
підструктури: когнітивну, мнемічну та емпатійну тощо. Встановлено,
що когнітивна підструктура соціального інтелекту включає в себе су-
купність досить стійких знань, оцінок, правил інтерпретації подій, по-
ведінки людей, їх взаємовідносин і т.д. на основі сформованої системи
інтерпретацій на мікроструктурному і макроструктурному рівнях.
Показано, що мнемічна складова соціального інтелекту педагога
характеризує наявність у індивіда здатності до інтерпретації явищ, по-
дій життя, поведінки інших людей і свого власного як суб’єкта цих по-
дій. Зроблено висновок, що емпатійна складова соціального інтелекту
більшою мірою залежить від того, яку форму поведінки педагог обирає
в якості пріоритетної, що очікує від оточуючих його суб’єктів, який цін-
нісний інтерпретаційний комплекс у ставленні до навколишнього світу
сформувався у людини, які можливості є в даного індивіда в плані ви-
користання механізмів антиципації у розв’язанні різних проблем про-
фесійного та соціального життя тощо.
References
Геранюшкина Г.П. Социальный интеллект студентовменеджеров и его развитие в условиях формирующего эксперимента : Дисс. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Галина Петровна Геранюшкина. – Иркутск, 2001. – 250 с.
Кон И.С. Социология личности / Игорь Семёнович Кон. – М. : Политиздат, 1967. – 134 c.
Куницына В.Н. Межличностное общение : [учеб. для вузов] / В.Н. Куницына, Н.В. Казаринова, В.М. Погольша. – СПб. : Питер, 2003. – 544 с.
Порядина В.А. Гендерные различия в структуре социального интеллекта студенческой молодёжи : Дисс. канд. психол. наук : 19.00.05 / Вера Александровна Порядина. – Ярославль, 2007. – 236 с.
Саутина Е.С. Психолого-педагогические условия развития социального интеллекта студентов-психологов : Дисс. канд. психол. наук : 19.00.07 / Екатерина Сергеевна Саутина. – Тамбов, 2008. – 206 с.
Фёдорова Е.А. Социальный интеллект как фактор формирования отношения к социально значимым объектам у представителей различных этнических групп : Дисс. канд. психол. наук : 19.00.05 / Елена Александровна Фёдорова. – Ярославль, 2009. – 307 с.
Хинш Р. Социальная компетенция [Текст] / Р. Хинш, С. Виттманн; [пер. с нем.]. – X. : Изд-во Гуманитарный Центр, 2005. – 176 с.
Argyle M. The psychology of Interpersonal Behavior [Text] / M. Argyle. –N.-Y. : Penguin Books, 1974. – 117 p.
Bern S.L. Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender-aschematic children in a genderschematic society / S.L. Bern // Signs : Journal of Woman in Culture and Society. – 1983. – № 70 (2). – P. 196–206.
Birney R. Fear of failure / R. Birney, H. Burdick, R. Teevan. – N.Y. : Springer, 1969. – 187 p.
Gardner H. Frames of mind: The theory of multiple intelligences / H. Gardner. – Heinemann : L., 1983. – P. 35.
Kitchener K.S., Brenner H.G. Wisdom and reflective judgment: Knowing in the face of uncertainty / [in R.J. Sternberg (Ed.)]. – N.Y. : Cambridge Univ. Press, 1990. – 170 p.
Labouvier-Vief G. Logic and self-regulation from young to maturity: A model // Beyond formal operations : Late adolescent and adult cognitive development / G. Labouvier-Vief. – N.Y. : Cambridge Univ. Press, 1984. – 156 p.
Meacham J. The loss of wisdom / [in R.J. Sternberg (Ed.)]. – N.Y. : Cambridge Univ. Press, 1990. – 112 p.
Selman R.L. The growth of interpersonal understanding: Developmental and clinical analyses / R.L. Selman. – N.Y. : Cambridge Univ. Press, 1980. – 540 p.
Sternberg R.J. The triarchic mind: A new theory of human intelligence / R.J. Sternberg. – N.Y. : Viking, 1988. – 170 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.