Соціальна зрілість особистості як чинник становлення професійної зрілості психолога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
соціальна зрілість, професійне становлення, професійна зрілість фахівця, рівні соціального інтелекту, детермінанти розвитку соціальної зрілості.Abstract
У статті здійснено спробу теоретичного
та емпіричного аналізу проблеми взаємозв’язку соціальної зрілості та
спрямованості професійної зрілості особистості психолога. Досліджено
особливості взаємозв`язку соціальної зрілості особистості та спрямова-
ності професійної зрілості психолога у процесі їх формування.
Узагальнено позиції дослідників щодо структури соціальної зрілос-
ті та виокремлено наступні компоненти:
1) когнітивно-мотиваційний компонент передбачає наявність
знань, соціальних уявлень та системи цінностей особистості; соціаль-
ний інтелект, дивергентне мислення, творчий пошук, планування жит-
тєвого сценарію, знання життєвих криз, розуміння соціальної дійснос-
ті, обрання фаху;
2) рефлексивний компонент передбачає психічну саморегуляцію,
керування почуттями, психосексуальну грамотність, самостійність, ро-
зуміння соціальних ролей, вміння відчувати нюанси соціальної ситуа-
ції, розв’язувати проблемні ситуації, відповідальність;
3) операційно-технологічний компонент характеризується наяв-
ністю певного соціального досвіду, навичок ефективної взаємодії з со-
ціумом, вміння діяти адекватно ситуації, розмаїття технік поведінки,
виконання соціальних ролей, вміння виходити з конфліктної ситуації.
Визначено рівень розвитку та сформованості соціального інтелек-
ту, а також його структурні компоненти; домінуючі стилі спілкування
та провідні комунікативні уміння; пріоритетні види особистісної спря-
мованості. Виявлено рівні розвитку соціального інтелекту та компе-
тентний стиль спілкування у комплексі становлять достатній рівень
розвитку соціальної компетентності, що співвідноситься з домінуючими
спрямованостями особистості – спрямованістю на взаємодію і спілку-
вання, а також діловою спрямованістю. Варто зазначити, що виявлений
результат відповідає особливостям і специфіці підготовки майбутніх
психологів, гуманістичній спрямованості їх професійної діяльності.
References
Айсина Г.X. Роль профессиональной направленности в общей структуре вузовской подготовки студентов / Г.Х. Айсина // Психология студента как субъекта учебной деятельности. – М., 1989. – С.32–40.
Вершловский С. Г. Личность, семья, школа / Семён Григорьевич Вершловский. – СПб. : УПМ, 1996. – 134 с.
Мудрик А. В. Общение школьников / Анатолий Викторович Мудрик. – М. : Знание, 1987. – 76 с.
Радул В.В. Становлення соціальної зрілості молодого вчителя (теорія і практика): автореф. дис. д-ра пед. наук / В.В. Радул. – К., 1998. – 36 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.