Розвиток когнітивних та емоційних основ просоціальної поведінки дітей дошкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
просоціальність, просоціальна поведінка, допомога, когнітивна складова, уявлення, розуміння.Abstract
Висвітлюються питання
розуміння дітьми сутності допомоги та її значущості. Зазначається, що
допомога – центральна лінія просоціальної поведінки людини та її якіс-
ного конструкта – просоціальності. Висловлюється припущення, що у
процесі онтогенетичного становлення просоціальність проходить три
етапи розвитку: етап генетично зумовлених основ поведінки, соціально
стимульованих та особистісно-диспозиційних. Унікальну роль у цьому
процесі відіграє період дошкільного дитинства, оскільки в цей час від-
бувається перехід інтуїтивних форм сприяння до соціально зумовлених
дій, у основі яких лежать первинні уявлення дитини про взаємодію лю-
дей у соціумі. Розвиток внутрішньої картини світу в цей період значною
мірою визначає характер поведінки у наступні вікові періоди. У статті
зазначається, що просоціальні уявлення дітей дошкільного віку інтен-
сивно вивчаються у психологічній науці у процесі розробки концепції
морального становлення особистості та її ціннісних орієнтацій. Як на-
прям аналізу проблеми просоціальності їх вивчення лише започаткову-
ється.
Обговорюються питання усвідомлення дошкільниками власних
позицій у ставленні до допомоги і її надання, висвітлюється розуміння
дітьми оціночних ставлень дорослих і однолітків. Аналізуються уяв-
лення дітей про емоційні стани людини при отриманні підтримки чи
ігноруванні оточуючими її необхідності. Висвітлюються питання ва-
ріативності моделювання дітьми способів допомоги. Простежується
зв’язок продукування ідей зі складністю та рівнем емоційної напруги
ситуації. Обговорюється питання усвідомлення дітьми процесу акти-
візації вербальної підтримки у старшому дошкільному віці. Виокрем-
люються основні форми мовленнєвої підтримки: використання прийо-
мів емоційного заспокоювання, позначення власної участі у вирішенні
проблеми, виокремлення шляху перерозподілу ресурсу чи його дару-
вання.
References
Гольцева Т. В. Особенности альтруистических представлений детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста [Текст] : автореф. дис. …канд. психол. наук / Т. В. Гольцева. – Орел, 2004. – 21 с.
Маленький альтруист: учимся вместе творить добро / под. ред. К. Кару ; пер. с эст. Юлии Митрофановой. – Тарту, 2010. – 107 с.
Пасічник А. В. Розвиток етичних уявлень дітей дошкільного віку в інтерактивному театрі / А. В. Пасічник // Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка. – 2012. – Випуск 11. – С. 319–323.
Становлення внутрішньої картини світу дошкільника : монографія / [Т О. Піроженко, С. О. Ладивір, О. О. Вовчик-Блакитна та ін.] ; за ред. Т. О. Піроженко. – Кіровоград : ІмексЛТД, 2012. – 236 с.
Grusec J. E The development of moral behavior and conscience from a socialization perspective / J. E Grusec , M. P. Chaparro, M. Johnston // Handbook of Moral Development. – London, 2006. – P.243–267.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.