Способи підвищення надійності особистості та групи
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-34.%25pKeywords:
надійність групи, особистісна надійність, актуалізація та підвищення надійності, мала група, спільна діяльність, організованість, суб’єктність, лідерство, оптимальні, напружені та екстремальні умови життєдіяльності.Abstract
У статті обґрунтовано концепцію особистісної надійнос-
ті як системи характеристик особистості, що є основою успішної само-
регуляції у різних сферах життєдіяльності. Показано, що надійність
групи в напружених та екстремальних умовах спільної діяльності зага-
лом може бути описана за допомогою таких показників: результатив-
ність; взаємодія членів групи; узгодженість дій. Надійність групового
суб’єкта спільної діяльності, спілкування й відношень втілюється в
особі лідера, здатного у напружених і екстремальних умовах до соціаль-
ного пізнання й прогнозування, ефективної організації соціальних дій
у групах і між групами. Виявлено способи підвищення особистісної та
групової надійності: навчання груп спільній діяльності в різноманітних
умовах, що спрямовується на вдосконалення їхньої підготовленості до
спільної діяльності й вишкіл лідерів; актуалізація умов міжгрупової
взаємодії, коли образ іншої, «більш успішної» групи, сам факт її при-
сутності на спільному полі діяльності здійснює суттєвий вплив на стан
цієї групи й основні параметри спільної діяльності; актуалізація вну-
трішніх ресурсів групи: встановлення оптимальної психологічної дис-
танції між індивідами в системі міжособистісних стосунків; яскраво ви-
ражене лідерство; досить високий рівень розвитку групи як колективу
й високий рівень організованості групи; формування мотивації досяг-
нення успіху; оптимізація емоційного налаштування на спільну діяль-
ність; швидке й цілковите залучення кожного індивіда до спільної ді-
яльності. Запропоновано програму підвищення надійності особистості
та групи, представлено спеціально розроблені прийоми й соціотехніки
навчання, що актуалізують ситуації міжгрупової взаємодії та внутріш-
ні ресурси групи. Експериментально підтверджено ефективність пропо-
нованих способів на актуалізацію та підвищення надійності особистості
та групи.
References
Котик І.О. Експериментальне дослідження надійності особистості й групи в напружених і екстремальних умовах життєдіяльності / І.О.Котик, С.В.Саричев // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 33. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. – С.291–313.
Котик І.О. Надійність групи та особистісна надійність у групі / І.О.Котик, С.В.Саричев // Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за наук. ред. С.Д.Максименка, Л.А.Онуфрієвої. – Вип. 32. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2016. – С.245–265.
Макаренко А.С. О воспитании / А.С. Макаренко. – М .: Политиздат, 1988. – 256 с.
Медведев В.В. Экспериментальная установка для исследований согласованности групповых действий и раціонального подбора групп / В.В. Медведев // Вопросы психологии. – 1967. – № 2. – С. 166–168.
Обозов Н.Н. Методы экспериментального исследования социально-психологических феноменов / Н.Н. Обозов // Методология исследования по инженерной психологии и психологии труда. – Л. 1974. Ч. 1. – С. 111–121.
Пископпель А.А. Историко-методологический анализ концепции надёжности социотехнических систем: дисс. ... д-ра филос. наук: 13.00.01 / А.А. Пископпель. – М., 1995. –
с.
Сарычев С.В. Разработка методики актуализации на дёжности группы / С.В. Сарычев, Ю.Л. Лобков // Теоретические и практические проблемы психологии образования: материалы научно-практической конференции, посвященной 110-летию С.Л. Рубинштейна. – Смоленск : Изд-во СГПУ, 1999. – С. 175–177.
Сарычев С.В. Социально-психологические аспекты надёжности группы в напряжённых ситуациях совместной деятельности / С.В. Сарычев, А.С. Чернышев. – Курск : Изд-во КГПУ, 2000. – 180 с.
Социальная психология / под ред. А.В. Петровского. – М. : Просвещение, 1987. – 224 с.
Уманский Л.И. Психология организаторской деятельности школьников / Л.И. Уманский. – М. : Просвещение, 1980. – 160 с.
Хащенко В.А. Программа комплексного исследования жизнедеятельности личности и группы в экстремальных условиях / В.А. Хащенко // Методики психологической диагностики личности и группы. – М.: ИП АН СССР, 1990. – С. 150–190.
Чернышев А.С. Комплексная методика комплектования молодежных групп / А.С. Чернышев, Ю.А. Лунев, С.В. Сарычев // Социально-психологические методы практической работы в коллективе: диагностика и воздействие. – М. : ИП АН СССР, 1990. – С. 38-46.
Чернышев А.С. Оптимизация жизнедеятельности как основа социально-психологической помощи молодёжи / А.С. Чернышев, Ю.А. Лунев. – Курск, 1998. – 90 с.
Чернышев А.С. Социально-психологические основы организованности первичного коллектива (на материалах исследования молодежных групп и коллективов): автореф. дисс. ... д-ра психол. наук: 19.00.05 / А.С. Чернышев. – М., 1980. – 65 с.
Чернышев А.С. Экспериментальная методика изучения межгруппового взаимодействия / А.С. Чернышев, Ю.А. Лунев, С.В. Сарычев, А.В. Корнев // Методики социально-психологической диагностики. – М. : ИП АН СССР, 1990. – С. 162–170.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.